Ik weet niet of dit onderwerp goed staat, anders verplaats maar. Ik zit met een dilemma. Ik ben al zeker een jaar op zoek naar een andere baan. Nu is er iets op mijn pad gekomen wat wellicht niet helemaal mijn droombaan is, maar op heel veel punten hoge ogen gooit! Inhoudelijk niet helemaal waar mijn passie ligt, maar in praktisch opzicht een stuk beter te combineren met de zorg ons zoontje en dat was waar het mij vooral om ging in een nieuwe baan. MAAR: het is voor 4 dagen in de week. Nu werk ik er 3. Ik heb daar destijds bewust voor gekozen omdat dat voor mij het verschil maakt tussen: het grootste deel van de week zelf voor je kleine zorgen OF het grootste deel vd week je kleine door de KDO laten verzorgen. Een contract voor minder uur is niet bespreekbaar. Mijn man werkt ook ca 50 uur in de week. Is dit niet teveel? Ik snap dat ik dat voor mezelf moet bepalen, maar zijn er hier meer moeders die 4 dagen werken naast hun partner die ook fulltime werkt? Doe ik hiermee ons zoontje niet tekort? Is het niet te vermoeiend?
Hoi Druif78, Ik begrijp je dilemma helemaal en heb voor dezelfde keuze gestaan. Mijn onwijse leuke baan waar ik heel veel energie uit haalde voor 27 uur kwam te vervallen en ik kon opnieuw solliciteren op een soortgelijke functie maar dan voor 32 uur. Ik heb echt heel lang moeten nadenken of ik het wel of niet zou doen. Ik was vooral bang dat ik anders misschien een slechte moeder zou zijn en na een gesprek met een coach bleek dat ik vooral bang was dat anderen mij een slechte moeder zou gaan vinden. Juist omdat ik zoveel energie uit mijn werk haal ben ik een leukere moeder. Uiteindelijk heb ik besloten er wel voor te gaan (ondanks dat ik mijn 2e kindje verwachtte). Afgelopen maandag ben ik aan de functie begonnen (na mijn verlof, zie banner). Mijn vriend werkt fulltime en ik werk nu dus 4 dagen waarvan 3 door de weeks en op zaterdag werk ik ook maar dan is mijn vriend thuis. Ik vond 4 dagen naar de creche namelijk wel teveel dus heb het gedaan op voorwaarde dat ik dan op zaterdag mag werken. Ik weet nog niet hoe vermoeiend het is, ben net begonnen. Verschil is wel dat dit wel mijn ideale baan is. Als het iets was geweest wat ik minder leuk zou vinden (en energie zou kosten ipv opleveren) had ik het waarschijnlijk niet gedaan. Mijn enige tip: luister naar je gevoel en probeer geen rekening te houden met want anderen er wellicht van zouden kunnen vinden Succes met je besluit!
Lastig. Ik werk zelf 32 uur waarvan 8 thuis. Dus ik ben maar 3 dagen weg. Ik heb een hele drukke baan en werk een paar keer per maand ook 's avonds (vergaderingen). Ondanks het feit dat dit wel mijn droombaan is, zou ik op deze leeftijd voor geen goud 4 dagen van huis weg zijn. Echter, als mijn man ook 4 dagen zou werken, dan zou ik die uitzondering wel maken. Omdat jij zegt dat dit niet je droombaan is, denk ik dat het 4 dagen lastig vol te houden is. Ik vraag mij af of ik in jouw situatie dan gelukkig zou zijn met deze keuze. Dit staat verder wel even los van financiën etc. Want dat zal uiteraard ook uitmaken.
Ik zou 3 dagen opvang echt maximaal vinden...daarom zou ik t dus niet doen. Of jij / je man moeten een dag thuis kunnen werken en zo je kind kunnen opvangen.
Het zal voor mij al heel veel uitmaken als mijn man 1 dag thuis zou kunnen werken of bijv 4x 9/10 uur per dag zodat ons zoontje niet meer dan 3 dagen naar de opvang moet. Maar goed, dat is iets waar ik zelf helaas niet veel over mag zeggen, dat ligt aan de werkgever van mijn man en omdat ik nog niet aangenomen ben hebben we dat nog niet besproken. Misschien wel even doen...hahaha! de baan ligt wel in het verlengde van mn huidige baan, dus het heeft wel mn interesse. Maar wat ik er vooral fijn aan vindt is dat het meer regelmaat heeft dan wat ik nu doe waardoor ik denk ik meer rust heb en meer qualitytime met ons gezinnetje. Dus praktisch wel minder thuis, maar ben nu wel alle weekenden en avonden vrij en dat was eerst niet zo. daarbij speelt een tweede kindje ook een rol. Ik zou over een jaartje ofzo wel weer zwanger willen worden, maar zeker met een tweede kindje: is 32 uur dan niet vreselijk veel? @ sweetness: zeker speelt mee wat anderen er wel niet van denken. Ik hoor altijd dat moeders partime gaan werken en krijg bezorgde opmerkingen van: weet je het wel zeker etc. Daardoor twijfel ik of het echt niet te zwaar is? Bij mij is het wel een afweging waarvan ik wet dat ik meer qualitytime overhoud, anders zou k er niet eens over willen nadenken!
Weet je..ik denk dat wat voor de ene zwaar is, voor de andere mee kan vallen, net hoe je zelf bent, hoe makkelijk of moeilijk je kindjes zijn en ook hoe leuk je je werk vindt. Belangrijk voor mij is dat mijn kindjes er niet onder gaan lijden, zodra ik dat merk doe ik meteen een stap terug. Ik was vooral gevoelig voor opmerkingen van anderen als: 'waarom 'neemt' ze dan kinderen', 'zo mis je toch hun hele ontwikkeling'. Niet dat iemand dat zei maar ik was bang dat ze het zouden denken . Inmiddels heb ik dit losgelaten.
Zou je man geen ouderschapsverlof kunnen opnemen? Is natuurlijk een tijdelijke oplossing, maar toch... dan kun je in ieder geval bekijken hoe het is, om 4 dagen te werken. En je hoeft je de eerste tijd niet druk te maken om een dag extra opvang.
Ik werk ook 32 uur. OP zich vind ik dat niet teveel, maar ik moet ook nog een flink stuk reizen naar mijn werk, waardoor het wél erg veel is. Ik heb daarom op het moment gekozen voor ouderschapsverlof: ik werk nog steeds 4 dagen, maar dan iets korten (voor de files naar huis ). Mijn man heeft het zo kunnen regelen dat hij ook 4 dagen werkt. MIjn baan kan niet in 3 dagen en ik heb te lang ervoor gewerkt en gestudeerd en heb het te veel naar mijn zin om er vanaf te zien om die reden. IN het begin was het zwaar, maar nu hebben we een ritme en gaat het prima. HEt klinkt alsog jouw nieuwe baan ondanks meer uren ook meer voordelen met zich meebrengt. IN dat geval zou ik er gewoon voor gaan. Geef het een kans, en als het niet werkt, kun je altijd nog van gedachten veranderen en naar iets anders gaan uitzien. Da's in ieder geval mijn advies, voor wat het waard is ;o)
Ik kan me voorstellen dat je, als je meer werkt, je ook meer verdient. Van dat extra geld kun je dan misschien een schoonmaakster nemen, de boodschappen laten thuisbezorgen, of nog andere huishoudelijke taken uitbesteden, waardoor je niet zo heel veel minder tijd over houdt om met je kind(eren) te zijn. Inderdaad onderzoeken of je geen ouderschapsverlof kunt opnemen, jij of je man. De avonden altijd thuis is wel lekker, maar dat is natuurlijk geen tijd die je met je kinderen bezig bent, want die slapen dan. Dus meer vrije tijd voor jezelf, je relatie of je vrienden, maar niet met je gezin. Tenzij je bedoelt dat je dan wel altijd met het eten en naar-bed-brengen thuis bent en nu niet, want dat vind ik zelf wel een belangrijke tijd van de dag om er te zijn, die voor kinderen echt belangrijk kan zijn. Kun je een deel van de uren die je moet werken niet 's avonds of in het weekend thuis werken? Of je man? Zodat je inderdaad maar drie dagen opvang hoeft te regelen. Vier dagen zou ik zelf wel veel vinden voor een dreumes en al helemaal voor een baby. Maar: kinderen worden groot. Vond ik een jaar geleden twee dagen opvang voor ons de max, nu kan ik me best voorstellen dat onze dochter drie dagen ook harstikke leuk vindt. Dus in jouw geval kan het ook zijn dat je kind best een extra dag opvang kan 'handelen'. Ook belangrijk is misschien hoe je werkdagen over de week verdeeld zijn. Als je ma/di/do/vr werkt, zie je je kind(eren) in ieder geval halverwege de week ook. Vier dagen aaneengesloten werken lijkt mij niet leuk, dan ben je echt zóó lang van huis. Ik zou meer van m'n werk én van m'n kinderen genieten als dat een beetje afwisselend door de week verdeeld zou zijn.
ik werk 10 tot 15 uren in de week vind het heerlijk zo ik denk dat iedereen dit voor zich zelf moet testen wat wel en niet te veel is ik werk 's avonds en weekends zodat man lief thuis is ik hoef nooit geen oppas dit is een zeer bewuste keuze (uitzondering 1x per 4 weken vergadering en zon nu en dan scholing) ik werk in de thuiszorg soms wel zwaar met 2 kleintjes heb de hele dag al gehad en dan nog aan het werk
Ik werk ook 32 uur + 2 uur woon-werk reistijd per dag, en mijn man werk fulltime. Mijn dochter gaat dan 4 dagen naar de creche want de luxe van oma's en opa's in de buurt hebben we helaas niet. Op zich werkuren zelf vallen reuze mee: ik vind mijn werk heel erg leuk, ben daarvoor gestudeerd, heb net na mijn zwangerschapsverlof een mooie promotie gemaakt waardoor het werk nog leuker nu is. Wat wel soms zwaar valt is dat deze schedule vraagt heel veel planning en puzzelen van beide ouders, met name als de kleine ziek is. Dat moet jij met jouw man goed vantevoren afspreken - wie gaat vrij nemen, en indien nodig, een stand-by oppas vinden, dat soort dingen. Dat is de enige wat tegenvalt. Met 4 dagen kdv heb ik niet zo veel moeite want ik kom zelf uit een gezin van 2 fulltime werkende ouders en ging altijd 5 dagen per week naar de creche en later naar school + naschoolsche opvang (in het buiteland dan). En ik vind niet dat ik iets tekort kwam daardoor want mijn ouders wisten heel veel leuke dingen met mij doen in het weekend en tijdens vakantie. Over thuiswerken trouwens: ik heb vorig jaar 4 maanden 1 dag per week thuisgewerkt met de kleine erbij en het was een hel. Zo vermoeiend! Dus zou niet snel verder doen met de mogelijke tweede. Wel thuiswerken zonder kleine erbij of een halve dag erbij, dat zou flink wat reistijd schilen. Misschien in de toekomst Ik hoop jij iets hebt van het lange verhaal Wat jij dan ook kies, laat je niet leiden door "slechte moeder" stempels - het is jouw kindje en jij weet wat het beste voor hem is. Succes!
Die schoonmaakster hebben we al Ik werk nu 3 dagen onregelmatig: weekenden, avonden waarbij om 1 uur thuis en smorgens weer vroeg op voor onze zoon naar de opvang te brengen etc. Het breekt me op. Daarbij ook feestdagen werken... dat zou ik straks niet meer hebben. Vandaar dat dat me veel rust oplevert en meer tijd met het gezin. Ik wil in een evt arbeidsvoorwaarden gesprek aangeven dat ik liever geen 4 dagen achter elkaar werk, maar bijv 1 vaste vrije dag ergens midden in de week... Voel me daarbij wel een veeleisende "moeder" maar daarmee zou het wel veel beter te doen zijn voor mij. Als mijn man ook nog 1 dag thuis zou kunnen zijn dan is er voor mij eigenlijk geen twijfel meer. Het "probleem" is wel (probleem tussen aanhalingstekens want dat maakt ie er zelf van) dat mijn man vindt dat hij dan dezelfde werkzaamheden dan in minder tijd moet doen en "er ligt al zoveel"... daarbij thuiswerken met onze zoon erbij.... dan komt er niks van terecht natuurlijk. Zo'n dreumes vraagt onwijs veel aandacht en je kan m niet ongestoord zn gang laten gaan de hele dag. Dus buiten wat zn baas ervan zegt ziet ie het zelf ook nog niet 100% voor zich. Iemand oplossingen?
Ik werk dan niet, maar studeer. Ik doe dit echter wel 4 dagen per week. Al moet ik er eerlijk bij vermelden dat ik erg soepel met mijn tijden om ga en zodoende zoonlief toch vaker zie dan wanneer ik 4 dagen per week zou werken. Hij gaat 3 dagen naar de opvang. Op die dagen zie ik hem dus sowieso niet, maar we halen hem wel al om half 5 op. Op de vierde dag werkt mijn man thuis. Dan komt het erg vaak voor dat ik pas tegen 12 uur naar de universiteit vertrek. Na mijn studie zal ik 4 dagen per week gaan werken en zal het dus minder worden. Gelukkig duurt dit nog 2 jaar Voor mij is die thuiswerkdag van mijn man wel een vereiste dat ik 4 dagen per week van huis wilde zijn. Zo is onze zoon toch nog het grootste gedeelte van de week thuis. Je hebt gelijk dat hij die dag nauwelijks werk verzet. Ik denk maar 2 a 3 uur. De overige uren haalt hij 's avonds en in het weekend in. Dit is voor hem geen probleem omdat hij zijn werk erg leuk vindt en die avonduren toch wel maakt Het verschil is dat ie nu minder uur maakt; waren het er voorheen zo'n 50 tot 60, nu zijn het er vaker keurig 40 (bij een 36 uur werkweek, hij krijgt niet betaald voor overuren). Dus prima, al is het voor hem soms wel frustrerend dat ie minder werk kan verzetten. Maar hij zegt daarbij ook dat ie sinds hij dit doet, veel beter prioriteiten kan stellen en dus veel productiever is dan voorheen. Wilde hij eerst nog wel eens uren afdwalen in een bepaald onderwerp of veel meetings aflopen, zegt hij nu vaker nee. Je man zou ook op de overigen 4 dagen meer uren kunnen maken? Verder is de keuze natuurlijk geheel aan jou. Ik wil graag 4 dagen per week werken omdat ik het idee heb dan veel makkelijker en sneller te kunnen groeien in mijn baan. Dat heb ik nodig voor mezelf. En eerlijk gezegd vind ik die ene dag dat ik alleen thuis ben met mijn zoontje, soms al redelijk vermoeiend. Ik ben gewoon echt niet gemaakt voor het alleen-thuis-mama-zijn. Ik geniet van die dag, maar ik geniet net zoveel van mijn eigen bezigheden Nu is het voor mij wel erg belangrijk dat ik de flexibiliteit die ik nu heb, straks ook zal hebben.
Ik denk er eigenlijk net zo over als jij! Fulltime thuismoederen zou ook niks voor mij zijn. Ik zeg weleens voor de grap dat ik naar mn werk ga voor de ontspanning , haha! Dus tegen 4 dagen werken zie ik niet zo op, behalve het 4x vroeg opstaan. Bij een dagje thuisblijven loop ik soms om 10 uur nog in de pyjama Ik heb zojuist overlegd met mn man over dat het voor mij echt een grote pre zou zijn als hij 4 dagen gaat werken. Hij wilde het wel overleggen en heeft het nu niet gehad over alle beren op de weg/ produktiviteit enz. Hij werkt nu ook vaak savonds bij klanten of maakt overuren, zelfs in het weekend. Dus die 4dagen van 9 uur bijvoorbeeld zou mooi zijn, hij werkt er nu ook met gemak 5x9 maar krijgt maar betaald voor 8 uur. Een werkgever zou dit toch niet kunnen weigeren? En inderdaad die vrije dag daar wordt wrs niet veel in gewerkt. Al zou hij er voor kunnen kiezen om die 4 weggevallen uurtjes nog thuis te werken in de avonduren/ weekenden. (Doet hij nu ook min of meer al!). Ik wil liever niet dat ons zoontje grootste deel van de tijd door de opvang wordt "groot gebracht". En dat maakt wel het verschil in 4 of 3 dagen KDV.
Dat zou wel fijn zijn als je man het kan regelen op zijn werk 4 keer 9 uur is toch een volledige werkweek en de extra uren die hij 's avonds al maakte, kan hij blijven maken. Dan heeft je man een dag met jullie zoontje, dat is ook erg leuk Mijn man vindt het echt geweldig om 1 dag lekker met ons zoontje te keuvelen (al zegt hij na een lang weekend ook dat ie nu wel weer genoeg met blokken heeft gespeeld haha). Succes!
Ik werk zelf 24 uur en vindt dat echt de max. Ik zou meer uren ook niet trekken. Zonder kind werkte ik 32 uur dat was ook het max. haalbare voor mij. Als het echt een hele leuke (droom) baan is dan zou je de stap misschien kunnen nemen, maar als dat niet het geval is denk ik dat je het zwaar gaat krijgen. Je kindje 4 hele dagen wegbrengen is opzich best veel. Als je geen andere keus hebt oké maar die heb jij wel als ik het goed begrijp? Je wilt ook een 2e geef je aan volgend jaar nou dan wordt het alleen maar pittiger. En wat als je zoontje straks naar school gaat hoe denk je dat op te lossen als je zoveel werkt? Succes met het maken van een keuze.
@ vruchtje: Er werken toch wel meer mensen met schoolgaande kinderen? Maakt het dan echt zoveel uit of het 3 of 4 dagen zijn? Dat lijkt me niet Ik noem bijv. BSO