Zelf spelen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamamaan, 11 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamamaan

Mamamaan Lid

8 dec 2015
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik lees hier regelmatig dat de kinderen van 2,5 of jonger ;) goed zelfstandig kunnen spelen. Nou is het natuurlijk allemaal persoonlijk wat de 1 ervaart als goed of zelfstandig.

Ik heb het gevoel dat mijn dochter van 2,5 (wordt in januari 3) dit thuis niet zo goed (lang) kan. Op het kinderdagverblijf gaat het wel goed.

Waarschijnlijk heb ik dit te weinig gestimuleerd of verwacht ik misschien iets van haar wat niet realistisch is.

Hoe lang ''moet' een meisje van 2,5 ruim genomen zelfstandig kunnen spelen en hoe leer ik haar dit aan?

Lieve groet,

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.292
    17.182
    113
    Hoelang "moet" weet ik niet maar ik merk wel heel erg hier dat als ik gewoon bezig ben ze veel langer alleen kunnen spelen dan wanneer ik op de bank hang.

Oefenen kan door te zeggen "mama gaat nu dit doen, daarna gaan we samen dat doen" dus benomen wat je zelf gaat doen èn wat je daarna samen kan doen.

3. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Geen idee hoe lang dat het zou moeten. Eigenlijk denk ik dat er geen sprake is van moeten. Mijn zoon kan ontzettend goed alleen spelen, maar vindt het soms leuker om het samen met mij te doen.
    Als jouw dochter dat leuker vindt, lekker laten gaan.
    Als je toch even wat tijd voor jezelf wil kan je het volgende proberen:

Speel even met haar voor zo'n kwartier. Daarna tegen het einde van de tijd zeg je dat mama na xx tijd even iets anders gaat doen. Laat ook weten wat. Die xx tijd kan je vertalen door bijv: als dit duplo huisje af is gaat mama even de was doen.
    Dan loop je weg en gaat ze waarschijnlijk verder met haar spel. Doet ze dat niet? Dan kom je terug om bijv een diertje terug in het huisje te zetten zoals ze graag wil en ga je weer verder.
    Dat bouw je langzaam af.

Na een poosje ga je 5 minuten samen spelen, geef je aan dat je na xx even de was gaat doen en loop je weg.

Als jij het niet erg vindt om af en toe terug te lopen en samen te spelen, dan doe je dat en geef je het duploschaapje te eten bijv, of zet je de koe terug in de stal wat dan ook. Maar als je het vervelend vindt om steeds terug te lopen, kom je alleen terug om te zeggen dat ze zo goed aan het spelen is en dat ze de koe idd terug in de stal mag zetten zoals ze wil.

Ik zou haar dus helpen met het opstarten van het spel en zodra ze/jullie er goed inzitten aangeven dat mama wat anders moet doen.

4. Regina88

Regina88 Niet meer actief

En wat hierboven ook wordt gezegd; als zoon hier goed aan het spelen is en hij wil dat ik ga mee voetballen, dan zeg ik dat ik dat doe zodra ik klaar ben xx. En ik geef hem ook vaak een complimentje als hij zo lief alleen aan het spelen is.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Geen idee hoe lang dat zou moeten. Dochter was daar héél slecht in. Ongeacht oefenen en opbouwen etc. Ze is nu net vier en sinds een paar maand kan ze het eindelijk wel. Ze speelt nog steeds liefst met ons, maar soms gaat ze dan opeens wel heel erg op in haar eigen spel. Zalig. Dus ik denk dat het ook iets is dat moet rijpen bij sommigen.

6. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Mijn zoon (2jaar) is ook geen held in zelfstandig spelen. Hij vindt het heerlijk om om ons heen te dartelen. Hij is er niet vervelend onder ofzo.
    Zijn zus (11 jaar) was net zo. Inmiddels hangt zij uuuuuren rond op haar eigen kamer.
    Het komt uiteindelijk wel goed haha

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Wat de norm is weet ik ook niet hoor, maar daar zal hij hier vast niet aan voldoen. :p
    Wat ik wel merk is dat (zoals hierboven ook al werd beschreven) hij beter zelf speelt als ik ook bezig ben in huis, alles afstoffen, opruimen, was vouwen en strijken doe ik sinds een poosje ook weer met hem erbij, hij snapt nu prima dat dat ding heet is.
    En hier helpt het ook om echt momenten samen te spelen. We hebben bijvoorbeeld net een half uurtje samen gepuzzeld en nu is hij alweer bijna een half uur zelf aan het spelen, die afwisseling werkt dus vaak wel.
    Verder geef ik hier ook vaak aan dat ik niet mee kan spelen als ik bezig ben. Maar ja, als ik ook maar op de bank zit, wat is dan mijn excuus. ;)
    En verder probeer ik echt 1x per dag zeker lekker even naar buiten te gaan, kan hij al z'n energie kwijt en hebben we even frisse lucht.
    Als hij hier niet speelt gaat hij echt lopen klieren. Op de bank springen, gooien en slaan, gewoon teveel energie zeg maar op dat moment.
    Oh en ik stuur 'm ook wel eens de tuin in, niet voor straf hoor, maar gewoon om lekker even uit te razen. Dan crosst hij op z'n fiets door de tuin of rent achter een bal aan. In de zomer met de deur open kwam hij steeds naar binnen, maar nu gaat de deur weer dicht en hij kan opeens prima minstens een half uur zelf buiten spelen (van de zomer ook de deur maar dicht houden). :D

8. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Wat grappig. Hier kan ze juist t best zelf spelen als ik stil op de bank zit.. als ik dingen in huis ga doen wil zij dat ook doen, heel vermoeiemd

9. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    O mijn dochter kon en kan het nog niet hoor (ze is nu 4). Nog geen minuut. Tenzij ze op de tablet mag, dan hoor ik haar de hele dag niet meer.
    Tegenwoordig knutselt ze wel veel maar alsnog vraagt ze binnen 5 minuten of ik wil kijken, er iets op wil schrijven of dat ik het wel mooi vindt etc.
    Als ze eens alleen speelt voor een minuut of 5 a 10 kan ze ineensergens Door afgeleid zijn en dan midden in een zin van haar rollenspel met playmobil oid staat ze op, duim in haar mond en komt ze bij me hangen.

Mijn zoontje Is nu 16 maanden en Is er een stuk beter in. Hij komt graag bij me als ik op de bank zit maar als ik bezig ben kan hij zich prima en ook lang vermaken. Echt een verademing soms!

Deel Deze Pagina