Wat doen jullie als jullie kind slecht of niet wilt eten? Krijgt hij/zij dan wel nog pudding of juist niet? Onze zoontje heeft altijd al periode's gehad dat hij soms heel veel at of juist weinig. Normaal krijgt hij wel gewoon pudding ook al heeft hij slecht gegeten. Maar nu duurt de periode wel heel lang,en hij vraagt vaak voordat wij gaan eten al om pudding. Hij wilt dan niks eten en blijft maar roepen/gillen om pudding. Daardoor begin ik nu eerlijk gezegd wel een beetje te twijfelen. Ik heb even een poll gemaakt om een duidelijke overzicht te krijgen. Maar als jullie jullie antwoord willen toelichten,dan graag
Mja ik zou dan denk ik een afspraak maken mbt hoeveel er gegeten moet worden om een toetje te verdienen. Of het enorm pedagogisch versntwoord is weet ik niet... Maar als die pudding zo belangrijk is voor hem.... Zou ik daar wel gebruik van maken vrees ik
Dat dacht ik vandaag ook,maar helaas is hij daar niet gevoellig voor. Hij moest van mij 1 boontje eten anders zou hij geen pudding krijgen. Gevolg een half na geschreeuw/gegil kunnen luisteren. En op het eind lag het boontje er nog steeds. (heb hem ook geen pudding gegeven)
Nouja, misschien dat als je het een tijdje volhoudt... Hij op een zeker moment eieren voor zn geld kiest?
nee. BIj helemaal niet eten ook geen toetje.. ze moet van mij proeven En als ze gaat schreeuwen kan ze van tafel af want ik wil rustig eten. Dus dan mag ze in de berging of waar dan ook gaan gillen maar niet naast mij aan tafel.
Bij mijn oudste heeft het geholpen om weer te gaan eten. We gaven altijd een toetje of hij wel of niet at. Hij heeft weinig/slecht gegeten. Toen hij 3,5 was hebben we dit veranderd. Hij kreeg toen een toetje als hij wat had gegeten. Het effect is dat hij sindsdien is gaan eten en ook nieuwe dingen weer proeft en probeert. Mijn jongste is hier helemaal niet gevoelig voor en bij hem werkt het niet.
Nee hoor, zeker op deze leeftijd niet meer. In ieder geval van alles proeven. Als er iets op tafel komt waarvan ik weet dat ze het lusten hier, dan schep ik gewoon een bordje (klein natuurlijk) vol en dat gaat op voor ze aan het toetje mogen beginnen. Meestal zet ik het toetje ook al op tafel (misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord maar ach ) en dan gaat het over het algemeen zonder protest. Maar ik geef ze ook echt niet voor ze de afgesproken hoeveelheid opgegeten hebben.
Bij helemaal niet eten heeft hij duidelijk geen honger en dus ook geen dessert. Vanaf dat hij een beetje proeft, zou ik wel dessert geven of bijvoorbeeld een stuk fruit als dessert. Zal overigens wel aan mij liggen, maar wij eten alleen dessert bij speciale gelegenheden en feestjes. Yoghurt of pudding is iets dat hier gegeten wordt als 10- of 4-uurtje (en dan nog niet elke dag).
Voor 2,5 kreeg ze altijd een toetje. Daarna ben ik afspraken gaan maken. Zoveel hapjes, of iig proeven, of je bord leeg ed. Helemaal niet eten is geen toetje. Maar eigenlijk komt dat gelukkig niet meer voor. Gillen aan tafel is hier ook een no go. Dat mag je dan lekker op de gang gaan doen waar ik er geen last van heb.
DL is nog geen twee dus misschien verander ik tegen de tijd dat ze zo oud is als jouw kindje van mening. Maar hier krijgt ze altijd blanke yoghurt als toetje. Is onderdeel van de maaltijd, en we belonen en straffen niet met eten. We geven haar een normale portie eten, ze eet wat ze wil, krijgt niet meer vlees of zo als ze de groente laat liggen, en daarna toetje.
Rian: dat concept is lastiger als je kind zelfs 1 boon weigert te eten Wij zijn ook niet zo van de toetjes trouwens. Als er een toetje is, is dat ook echt een feestje en is het geen onderdeel van de maaltijd maar eten we dat op de bank
Haha dat zal vast zo zijn inderdaad! Tja wij hebben ons voorgenomen van het eten geen drama te maken, ze krijgt rond 4 uur na haar dut altijd een bordje snackgroenten, dus maak me ook nooit druk om wel of geen groenten die gegeten worden bij het avondeten. Liever gezellig en dan maar wat hongerig naar bed, dan een drama aan tafel... Maar nogmaals, ze is nog geen twee, wie weet verander ik heel hard van mening als ze ouder wordt
Hier twee slechte eters en ze krijgen altijd een nagerecht aangeboden. Hier is dat vaak fruit, hebben ze liever. Ze krijgen eerst warm eten voorgeschoteld en of er van gegeten wordt of niet maakt niet uit. Maar ik compenseer niet voor slecht eten.
Mijn dochter was altijd een goede eter tot een paar maanden geleden. Nu geef ik haar keuzes... Als ze 'goed' eet mag ze kiezen wat ze als toetje eet; raketje/perenijsje/vla/yoghurt. Bij slecht of niet eten krijgt ze wel (turkse)yoghurt. Ik onderhandel ook wel een beetje... Als je dit opeet, mag je... maar als ze het niet doet, ga ik de strijd absoluut niet aan, dan niet. Wat bedoel je precies met pudding? Dat doorzichtige drilspul of zo'n monatoetje-puding-ding met saus?
Wat versta je dan onder pudding? Wij eten heel soms een toetje, yoghurt of kwark, de kinderen vaak dan een waterijsje (ivm koemelk allergie bij de jongste ) maar echt pudding, dat eten we alleen bij speciale gelegenheden, nog niet eens elke zondag zeg maar
Dochter van een vriendin - intussen bijna 6 - eet overigens al jaren als een muis. Als ze in een half uur een halve boterham op heeft is 't veel. Als ze in dezelfde tijd 5 happen warm eten heeft gehad is 't ook veel. En als je haar een dessertje voorstelt als ze goed heeft gegeten of als aanmoediging (lees: 1 schep groente, een half stuk vlees, een halve aardappel), krijg je letterlijk te horen "Seg mama, nog meer eten ". Het zegt het kind echt niks en het is echt geen aanmoediging, eerder een stimulans om nog minder te gaan eten. Die vriendin maakt er al lang geen spel meer rond, want het kind groeit en is zelden ziek. Maar als die halve boterham niet op is 's middags (ze krijgt een uur tijd), gaat ie gewoon mee naar school en eet ze hem daar maar verder op. 's Avonds krijgt ze ook weer 3 kwartier tot een uur. Wat niet op is, is niet op. Dessert krijgt ze dus alleen als 't minimum op is, maar meestal moet ze dat dus simpelweg zelf niet. (Ze mag overigens perfect meer eten, hé! Het is niet dat ze maar een halve boterham of een halve aardappel krijgt. Als ze ineens een hele boterham wil of desnoods een half brood springt vriendin een gat in de lucht ... Maar het is wel een vaststaand feit dat ze 9 van de 10 keer maximum dat maar eet of minder.)
Hier krijgen ze altijd wel toetje. Maar krijgen ze normaal een half kommetje, dan krijgen ze als echt slecht eten, een kwart kommetje - om te voorkomen dat ze zich gemakkelijk gaan vullen met toetje. Overigens is het ook weleens gewoon op (oeps) en dan kunnen ze een beker melk krijgen als nagerecht en héél soms een ijsje of juist een bekertje chocolademelk. Maar daar piepen ze in elk geval niet lang over ofzo, als ze geen vervanger hebben. De jongste eet momenteel matig - de oudste érg goed. Het is de leeftijd denk ik...
Bedankt voor jullie reactie's en tips. Heb er straks ook nog met mijn man over gehad. En wij hebben een keuze gemaakt. Als die ook maar een paar hapjes eet dan krijgt hij pudding,bij geen een hap eten geen pudding. Oja en pudding is hier vla/yoghurt