Broer en zus in zelfde klas

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Madeliefje06, 29 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    In principe bepalen jullie als ouders, niet de school. Jullie kennen je kinderen, zij nog niet.
    Die harde richtlijnen van 'altijd apart' zijn door onderzoeken achterhaald en mogen volgens mij helemaal niet meer.

    Wij hebben in de klas vanaf jaar 1 al de afspraak dat de kinderen nooit bij elkaar in een tafelgroepje zitten.
    Daarmee zijn ze in hun werk en spel al gescheiden, terwijl ze wel nog samen in één ruimte zitten. Zo kunnen ze op een veilige manier contact maken met andere kinderen, en in de klas niet aan de ander hangen (die zit immers ergens anders in het lokaal)
     
    MinnieMouse94 vindt dit leuk.
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is gewoon per kind verschillend. Zelfs binnen dezelfde meerling kan het nog uitmaken (dus dat het voor de één heel goed is om bij broer of zus te zitten, terwijl het voor de ander juist beter is om in een andere klas te zitten.)
    Volgens mij kun je hier niks algemeens over zeggen. Ik zou inderdaad de informatie van NVOM eens doorlezen. En met de school in gesprek gaan over ervaringen die zij hebben over wanneer het wel of juist niet goed werkt om ze bij elkaar te hebben of te splitsen. Met die informatie in gedachte ga je vervolgens naar jouw eigen kinderen kijken. En bij twijfel: volg je gevoel, vaak klopt dat wel.
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Overigens bepaalt de school in welke klas kinderen ingedeeld worden, niet de ouders. Uiteraard gebeurt dit normaal gesproken in goed overleg. Veel scholen zullen hier ouders de keuze in geven. Maar het is dus niet dat je als ouder het recht hebt om te bepalen in welke klas je kind komt.
     
  4. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Haha ik heb zelfs met een tweeling gestudeerd die alles hetzelfde moesten doen - en zelfs hetzelfde cijfer kregen en samen mochten afstuderen (anders was het zielig). Zo erg zelfs dat ze ook samen willen werken - maar er is natuurlijk negens zo’n duo-baan. Dus werken ze maar niet, ofzo. Vreemd he!
     
  5. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit inderdaad.
    Geen ervaring met broer en zus, maar wel met neef en nicht. Mijn zoon zat op de psz bij zijn nichtje en hun waren zo close en hij hing echt aan haar en was verloren als ze er niet was.
    Op de basisschool zijn ze gesplitst, heel moeilijk voor hem maar hierdoor moest hij wel contact zoeken met andere kinderen. Nu in groep 3 zitten ze weer bij elkaar, maar hebben ze beide hun eigen vriendschappen gesloten zodat ze niet meer aan elkaar plakken (ze spelen amper nog met elkaar).
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Volgens mij verschilt het zo per tweeling! Mijn kinderen hebben best veel tweelingen in de klas gehad. Kinderen die zich echt als individu ontwikkelden, hun eigen gang gingen en eigen vrienden hadden en ook twee tweelingen meegemaakt die echt vreselijk op elkaar gefocust waren. Bij eentje was het een onzeker meisje wat erg aan haar zus hing om alles te regelen voor haar, contacten te leggen met andere kinderen enz. In het andere geval twee broertjes die werkelijk alles samen deden. Constant rottigheid uithalen, anderen pesten en dat samenzweren in hun leugens, allebei waren ze alleen maar met elkaar bezig en bleven ook samen zitten.
    Zodra de tafelgroepjes nieuw waren ingedeeld zag je ze paniekerig kijken naar waar de ander zou zitten.
    In zo’n geval denk ik niet dat ze een goede invloed op elkaar hebben.
    Een goede vriendin van mij is tweeling. Ze is nog steeds close met haar zus, maar ze is wel blij dat ze na twee jaar in andere klassen waren geplaatst, omdat haar zusje erg aan haar hing. Zo kreeg zij wat meer lucht en haar zusje moest zo wel zelf vrienden maken, in de klas voor zichzelf opkomen enz. Beter voor beide kinderen.
    Mijn kinderen hebben ook even bij elkaar in de klas gezeten, maar dat was tijdelijk en dat wisten we van tevoren. Geen succes!
    Jij kent je kinderen het beste, dus daarop zou ik de keuze baseren. En je kunt natuurlijk altijd later nog op je keuze terug komen, mocht het toch anders werken dan je gedacht had.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier beiden gezien. De beste vriendin van mijn oudste is de helft van een tweeling. Ze is met haar zus in dezelfde klas gestart, maar na een half jaar in een andere klas geplaatst, omdat ze teveel aan haar zusje ging/met haar ‘meeliftte’. In de nieuwe klas moest ze het inderdaad zelf regelen. Wat haar uitstekend lukte trouwens. :) In groep 3 kwam ze weer bij haar zusje in de klas, samen met nog een andere tweeling die daar weer bij elkaar kwam. Beide tweelingen redden zich uitstekend, ze hebben eigen vriend(inn)en, met soms wat overlap, maar dat is natuurlijk prima. En het was voor dat meisje heel fijn om wel met haar zus in de klas te starten, want daarmee voelde ze zich veilig.
     
  8. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Natuurlijk, de ouders bepalen uiteraard niet of kinderen in 1a, 1b of 1c starten.
    Maar wel of niet samen in één dezelfde klas dient in goed overleg met de ouders te gebeuren. En dat doen nog veel te veel directies niet, en helaas zonder een goed onderbouwd beleid achter de hand te hebben.

    Hier vond ik nog een goed uitleg:
    https://wij-leren.nl/ontwikkeling-van-tweelingen-primair-onderwijs.php
     
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn twee oudsten zitten bij elkaar in groep 4. Hier echt totaal geen problemen.
    Wel afspraken met school dat de ene aan de ene kant en de andere aan de andere kant in het lokaal zit en dat ze bij het werken in groepjes bij voorkeur niet in dezelfde groep zitten. Dit om idd ruimte te bieden voor eigen ontwikkeling, eigen vriendjes etc.
     
  10. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Bij ons is het beleid geen broertjes en zusjes bij elkaar in de klas, ook tweelingen niet.
    Er zijn 3 groepen 1/2. In groep 1/2 a zit 2 helft van een tweeling en in groep 1/2 b zit de andere helft.

    Ik weet dus al zeker dat Fayèn volgend jaar niet bij Emma in de klas komt. En gezien hun karakters, ben ik daar erg blij mee. Emma is heel dominant en zal dus heel snel zich gaan ontfermen over/bemoeien met Fayèn. Fayèn is heel gevoelig en moet echt eerst even wennen in een nieuwe situatie.
     
  11. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Hier hele goeie ervaring met tweelingen samen in een kleutergroep. Hier op school komen broers/zussen in principe niet bij elkaar maar we bekijken het wel per situatie.

    deze kinderen zochten inderdaad eerst de veiligheid bij elkaar maar na verloop van tijd konden ze steeds beter loskomen. Ook speelden ze regelmatig met andere kinderen, los van elkaar.

    Scheelde wel dat ik deze tweelingen beide kleuterjaren in de groep had en ze door en door kende. Had ook nauw contact met ouders.

    Toevoeging: op veel scholen zijn alleen enkele groepen 3 tm 8. Dus maar 1 groep 3, 1 groep 4 enzovoorts. Dan heb je dus geen keuze en komen ze gewoon bij elkaar in de klas.
     
    MinnieMouse94 vindt dit leuk.
  12. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Geen tweeling maar de oudste 2 zullen samen in groep 1-2 zitten zodra N 4 word.
    Wij willen vanwege het bemoei gedrag van C absoluut niet dat ze samen komen.
    C zou zich constant met N bemoeien en N zal geen rust van haar hebben.

    hier dus puur vanwege het karakter.
    Jij weet het beste of het voor beide een goed idee is om ze samen te houden.
     
  13. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik vond het niet leuk om bij mij zusje in de klas te zitten. Steeds geruzie om vriendinnetjes, om wie wat vertelt bij het thuiskomen (je maakt tenslotte hetzelfde mee) en het constante aanwezig zijn bij elkaar in 1 ruimte (school en thuis).
    Maar ik weet dat het ook heel anders kan zijn.


    Als ze van februari zijn dan starten ze na zomervakantie weer in groep 1. Veel kinderen gaan naar groep 2, een deel niet en er komen kinderen bij die in de zomer 4 zijn geworden. De oude klassen bestaan dan niet meer. De eerste weken doen ze op scholen veel aan groepsvorming.
    Als jouw gevoel zegt bij elkaar, doe dat dan. Na de zomervakantie is het voor alle kinderen een frisse start. Die eerste weken zijn sowieso weer wennen en de uitgelezen kans om ze uit elkaar te halen, mocht dat wenselijk blijken.
     
  14. edelweiss

    edelweiss VIP lid

    24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier in de groepen 1/2 worden tweelingen apart geplaatst. Maar in groep 3 worden de 2 groepen groep 2 1 klas. Dus komen ze na 2 jaar weer in dezelfde klas. Dat heb ik al een aantal keer mis zien gaan op school. Omdat ze er op school niet aan gewent waren dat ze de hele dag in 1 klas te zitten. Hoewel bij mijn middelste het met 1 tweeling goed gegaan is. Bij de andere 2 die samengevoegd zijn in groep 3(daar zit 8 maanden leeftijdsverschil tussen) gaat het helemaal niet goed..

    Vind het een hele lastige eigenlijk......
     
  15. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.899
    113
    noord holland
    Onze kinderen zaten op een vrij kleine school. Lag een beetje aan de instroom (ging in golfbewegingen) of ze 1 of 2 combi-kleuterklassen hadden. In hogere groepen was er soms ook geeneens keus.
    Mijn jongste heeft in klassen gezeten met meerdere broer-zus setjes, weinig leeftijd verschil of 1 blijven zitten en maar 1 zo'n klas aanwezig, dus tja geen keus. Bij deze kinderen waren er nooit problemen, ging gewoon prima.
    1 tweeling is samen gestart toen er nooit 2 klassen waren. Moeder wilde ze bewust bij elkaar. Eén van de twee had dat juist nodig en voor de ander maakte dat niet uit, die ging toch wel z'n eigen weg. En het bleek ook zo te zijn. De ene kon zich ontplooien doordat zijn vertrouwde broer aanwezig was. En de ander vond dat prima en volgde daarnaast gewoon zijn eigen weg. Later hebben ze nooit wel een keer apart gezeten, was toen ook weer een bewuste keus.
    Wat dat betreft mag je naar je eigen gevoel luisteren, je kent ze goed. En ideeën kunnen later ook weer veranderen.
     
  16. Annabel274

    Annabel274 Fanatiek lid

    19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Onze kindjes hebben samen met hun broer/zus en neef/nicht in de klas gezeten (vrijeschool, lang in dezelfde klas kleuteren) en dat was fantastisch. Het vertrouwen wat het geeft dat er een bekende in een klas vol vreemden zit, altijd iemand om mee te spelen, en door de verschillen tussen de kinderen toch ook allemaal hun eigen vriendjes. Ik zou een tweeling sowieso niet uit elkaar halen, en als er een klein leeftijdsverschil tussen zit ook niet.

    Kinderen gaan hier maar een heel enkel keertje uit elkaar, als ze echt elkaar continu de hersens inslaan bijvoorbeeld.
     

Deel Deze Pagina