Broer en zus van 9 en (bijna) 7 met de bus naar school?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mrs Hair, 23 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mrs Hair

    Mrs Hair Fanatiek lid

    9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Wat vinden jullie?

    Allereerst de reden: We hebben vier kinderen, en de twee oudste moeten 25 km verderop naar school (Dat kan niet veranderd worden). Als zij in de ochtend zelfstandig naar school zouden gaan, moeten de twee jongsten in plaats van TWEE keer per dag een uur in de auto, maar één keer per dag een uur in de auto. Daarbij scheelt het behoorlijk in alle ochtendhectiek..

    Daarnaast de vorm:
    Ik kan de kinderen op weg naar mijn werk afzetten bij de bus, en met ze op de bus wachten. In de plaats waar ze naar school gaan, is de school vlakbij de bushalte. De eerste tijd zou het een optie zijn om ze door opa/oma van de bus naar school te laten brengen. Dan zou het dus puur om de busrit gaan, die ze alleen moeten doen. In de middag zou mijn man ze van school halen. De oudste heeft een mobieltje, speciaal voor dit soort doeleinden, dus we zouden bereikbaar blijven. Zij gaat bijvoorbeeld ook zelf naar muziekles, naar de bibliotheek, of een boodschapje doen. De jongste is dan bijna 7, en is wat minder verantwoordelijk, maar toch ook wel zelfstandig. Ook hij doet wel eens een boodschapje. Hij is wel heel mondig, zou niet aarzelen om hulp te vragen aan een volwassene, om maar iets te noemen.

    We zouden dit doen vanaf het einde van mijn zwangerschapsverlof, half januari. We hebben daarvoor nog ruim de tijd om samen te 'oefenen', bijvoorbeeld een keer per week.

    Wat vinden jullie? Ik denk dat dit wel te doen is, en dat ze er ook van kunnen leren. Of zie ik het verkeerd, en is dit een absolute no-go?
     
  2. miesemies

    miesemies Actief lid

    25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedoel je een bus van het openbaar vervoer of een bus die voor school rijdt. Openbaar vervoer zou ik nog niet aandurven met 7 jaar. Bus van school wel.
     
  3. Mrs Hair

    Mrs Hair Fanatiek lid

    9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Openbaar vervoer. Maar wat zie ik dan over het hoofd, waarom jij het niet zou aandurven? Vraag ik in alle oprechtheid hoor!
     
  4. nikkijane

    nikkijane Fanatiek lid

    27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Mag ik vragen waarom je dit topic plaatst?
    Als je zelf denkt dat het kan, dan hoef je het hier toch niet te vragen?
    Blijkbaar heb je toch twijfels.
    En het staat er lelijker dan dat ik het bedoel, bedoel het niet onaardig.

    Maar ik zou zeker een kind van 9 niet de verantwoordelijkheid geven over een kind van 7. Dat vind ik nogal veel gevraagd eerlijk gezegd.
     
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Tja, ik dacht eerst ook dat het om een schoolbus ging, maar het ov is het dus......
    Je kent zelfs je kind het best, maar als het mijn kinderen waren zou ik het nog niet aandurven, zeker niet die van 7.
     
  6. Meijke

    Meijke Niet meer actief

    Nee, ik zou dat niet aandurven. Dat ze van de halte gehaald worden helpt mee, maar het idee dat ze tussentijds bij allerlei haltes uit kunnen stappen. Je weet maar nooit wat ze ineens verzinnen waardoor ze uitstappen.

    Ik snap je dilemma hoor, maar ik zou het niet doen.
     
  7. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Onze dochter van 6 zou dat prima kunnen, maar of ik het aan zou durven weet ik niet. Kan mijn kind wel vertrouwen, maar zou het toch eng vinden er 0,0 zicht op te hebben verder en denk dat die 'angst' zou winnen.

    Maar jullie kennen jullie kids het beste en helemaal als ik toch lees dat de oudste al zoveel zelfstandig doet, waarom het niet proberen? Als hun weten dat ze er niet uit moeten voordat ze opa/oma bij de halte zien en jullie ze zelf de bus in zien gaan dan moeten ze dus alleen er echt van doordrongen zijn er niet eerder uit te gaan in eerste instantie. Ik denk wel dat dat zou moeten lukken, maar nogmaals jullie kennen jullie kinderen, ik niet ;)
     
  8. MamaDeluxe

    MamaDeluxe Fanatiek lid

    4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Nee ik zou dat niet doen. Ik vind dat een kind van 9 geen verantwoordelijkheid gegeven kan worden over een jonger broertje of zusje. Daar naast hoe mondig en wijs ze ook zijn ik vertrouw deze bedorven wereld niet en zou iedere dag met kromme tennen zitten wachten tot ze thuis waren en krampachtig iedere ochtend school bellen of ze zijn aangekomen..
     
  9. lievemama19

    lievemama19 Fanatiek lid

    12 mrt 2007
    1.813
    1
    36
    Ik kom zelf ook uit zwolle en zou mijn zoon (bijna 9) hier echt niet alleen in de bus willen hebben hoor ;)

    Wij moeten ook elke dag een eind fietsen naar school, 6 km alleen al heen, zelfs dat zou ik hem niet alleen (met bus, fiets) laten doen
     
  10. Kaboutermeis

    Kaboutermeis Fanatiek lid

    16 apr 2013
    4.184
    0
    0
    Als je het doet zou ik het eerst een heel aantal keer samen doen.

    Ik zou vooral schrik hebben overigens dat ze de halte missen en op 't verkeerde moment afstappen. Tenzij hun school vlakbij de eindhalte ligt.


    Langs de andere kant ... Mijn neefje was ook 10 toen ie alleen met de bus naar school ging. De eerste 4 jaar deed ie in eigen dorp, maar daarna ging hij voor 5 en 6 naar "de grote school" in de volgende stad (waar ie ook zijn middelbaar ging doen).
    Voordeel was wel dat er bij hem een heleboel jongens uit 't dorp dat deden en iedereen er dezelfde halte ook uit moest.
    En dat het dus ook "maar" 10 kilometer was.
     
  11. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Nee dat zou ik echt niet durven.. Maar boodschapjes laten doen evengoed niet.. :)
     
  12. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Nee ik zou het niet doen, vind ik ze echt nog te jong voor.
     
  13. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.459
    10.661
    113
    Nee, ik zou dat niet durven. En dan vooral omdat ik bang zou zijn voor anderen met foute bedoelingen. De verkeerde hoeft maar net door te krijgen dat jouw kinderen elke dag alleen met die bus gaan. Is niet zo moeilijk om dan te "groomen" en foute dingen te gaan doen.
    Daarnaast vind ik het altijd best hectisch in een openbaar vervoerbus. Je moet goed opletten als het druk is waar je er uit moet. Ik zou deze verantwoordelijkheid niet bij een kind van 9 en 7 neerleggen.
    Dan maar langer het ongemak van zelf moeten rijden.
     
  14. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik neem aan dat het niet om de stadsbus gaat, maar om de streekbus? Dat vind ik al "veiliger". Maar een kindje van 7 meer dan een half uur alleen in de bus laten zitten zou ik niet aandurven (nog geen 5 minuten trouwens). Het kan voor het kind ook best heftig zijn. Ze zijn wel overgeleverd aan allemaal grote mensen om hun heen die ze niet kennen.
     
  15. ratatosk

    ratatosk VIP lid

    16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ja, dit.
     
  16. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Op verzoek van TS gesloten.
     

Deel Deze Pagina