Broertje met waterpokken bij pasgeboren baby?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door MissX28, 26 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissX28

MissX28 Bekend lid

2 aug 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Beste verloskundige,

Ik ben zaterdag 30 april uitgerekend en sinds vanmorgen heeft ons zoontje van 21 maanden zichtbaar de waterpokken. Wat als ik nu vandaag of morgen beval? De blaasjes zijn dan nog besmettelijk. Kan dit kwaad voor het pasgeboren kindje? Mag Jesper dan niet bij zijn kleine broertje komen?

Ik heb vanmorgen zelf bloed laten prikken om te checken of ik het zelf ooit gehad heb. Mijn ouders weten het helaas niet meer 100% zeker, maar denken van wel. Morgen krijg ik de uitslag. Ik lees zoveel tegenstrijdige verhalen: als ik het zelf al gehad heb, dan zou ik de pasgeboren baby antistoffen meegeven zodat ie de eerste weken niet besmet kan raken?? Maar ik lees ook verhalen dat een pasgeboren baby wel degelijk besmet kan raken en dat baby's er daarnaast ook nog eens veel zieker van kunnen raken dan bijvoorbeeld peuters!

Stel dat uit het bloed blijkt dat ik het zelf nog niet heb gehad, dan moet ik waarschijnlijk preventief een bepaalde spuit halen, zodat ik het niet krijg en dus ook niet over kan dragen aan het kindje.

Pff, beetje verwarrend allemaal. Wat weet u ervan? Ik ben vooral benieuwd naar of Jesper de baby zou kunnen besmetten en of ie uberhaupt bij zijn kleine broertje mag komen als ik vandaag of morgen beval...

Alvast bedankt voor uw tijd.

Groeten, MissX28

2. MissX28

MissX28 Bekend lid

2 aug 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Beste verloskundige,

Ik hoop dat ik niet ongeduldig over kom, maar ik heb nog geen antwoord gekregen terwijl bijna alle vragen die na de mijne gesteld zijn al wel beantwoord zijn. Mocht u tijd hebben, wilt u hier dan nog eens naar kijken?

Ik heb ondertussen de bloeduitslag binnen en ik heb zelf ooit wel de waterpokken gehad dus ik kan de baby in ieder geval niet besmetten. Maar nog steeds vraag ik me af of Jesper wel bij zijn broertje zou mogen als deze nu geboren wordt.

Groetjes, MissX28

3. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

als je het zelf hebt gehad geen zorgen.
    Je hebt beschermende antistoffen en die geef je via je placenta ook aan je baby. Ook via de borstvoeding zal je nog antistoffen doorgeven. Waarschijnlijk is je kind ook over het hoogtepunt van de waterpokken heen als je bevalt. Dus geen zorgen maken.

Mirjam

Deel Deze Pagina