Ik ben er donderdag achter gekomen dat ik zwanger ben (6,5 weken). Na een jaar proberen en een miskraam zijn we er enorm gelukkig mee!!! Maar ik ben wel erg onzeker: ben steeds bang dat ik weer een miskraam ga krijgen, dat het vruchtje afsterft. Mijn huisarts zei dat dat logisch is als je eenmaal een miskraam hebt gehad en zij adviseerde mij om zo vroeg mogelijk de echo te plannen (rond 9 weken). Ook zei ze dat ik moet luisteren naar mijn lichaam, dus bijv even rust nemen bij vermoeidheid overdag, goed eten etc. Maar.. Soms kan dat simpelweg niet. Gisteren had ik de hele dag feest (organiseerde ik zelf) en ik moest dan ook de hele dag 'zorgen', voor hapjes en drankjes enzo. Veel gelopen en gekletst terwijl ik die nacht slechts 5 uur had geslapen. Ik was echt heel moe, zag ook wit en kon de gesprekken niet meer volgen, maar ben gewoon doorgegaan. Ik kan toch niet op mijn eigen feestje gaan rusten? Had 's avonds steken in mijn bm (denk ik) maar die zijn bij rust weggegaan. En kwam er vanmorgen achter dat ik wat ben afgevallen. Nu mijn vraag: hoe denken jullie daarover, luisteren naar je lijf en wel of niet lichamelijk actief zijn? Kan het kwaad? Zou een vruchtje daardoor kunnen afsterven en is die kans groot? Ik sport niet (mag niet nu vanwegen het snel afvallen) en eet heel goed. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Bedankt alvast voor de reacties!
een miskraam komt niet door lichamelijke beweging. ik kan mij niet voorstellen dat je nu drie weken op je bed moet gaan liggen voor de echo. ik zou gewoon de verloskundige opbellen en vragen of je nog eerder terrecht kan.. als je na jou feestje gewoon wat rust neemt en gewoon gezond blijft eten. die je er alles al aan. ik snap je angst maar probeer het een beetje van je af te zetten bel de verloskundige, en praat over je onzekerheid. . zo'n vruchtje zit veilig in je baarmoeder nog achter je schede. doe leuke dingen om even niet aan je angst te denken en geniet. luister naar je lichaam, altijd! gefeliciteeerd met je zwangerschap!
Bedankt voor je antwoord Beertje, dat doet erg goed! Je stelt me wel gerust. Goed idee om de verloskundige te bellen, dus dat doe ik dinsdag.. Je zou idd denken dat zo'n vruchtje wel wat moet kunnen hebben toch? Er zijn ook mensen die fanatiek doorsporten tijdens de eerste maanden van de zwangerschap toch? Zijn er nog anderen die ervaring hebben hiermee?
Hi Semmie, Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik kan me goed voorstellen dat je na een miskraam nooit meer helemaal gerust durft te zijn in de eerste 12 weken... Ik denk dat de huisarts het goed bedoelde, die tip, maar het heeft volgens mij echt geen invloed op het wel of geen miskraam krijgen... Anders zouden vrouwen die ongewenst zwanger zijn geen abortus meer hoeven plegen, als het zo gemakkelijk was om een miskraam op te wekken door te weinig te slapen en je lichamelijk in te spannen. Ik hoop dat je jezelf snel wat geruster voelt en wens je een heel fijne zwangerschap toe!
ja ik zag laatst ergens een vrouw op de color run vijf km hardlopen/lopen.. ze had al aardig een buikje. ja zo'n vruchtje kan echt wel wat hebben. een vriendin van mij is een paar jaar terug door de pil heen zwanger geraakt. zij.wist niet dat ze zwanger was. rookte veel, en waren ook een avomd uit geweest. daar gooide ze de ene naar de andere glas malibu of sambuca achterover. en hij is nu 2,5 jaar!
Er is inderdaad niets wat je ten opzichte van je kind fout doet, alleen ten opzichte van jezelf; je lichaam heeft heel erg veel energie nodig voor het kindje de eerste maanden en dat gaat allemaal naar hem/haar, daarom ben je zo moe. Zorg dus goed voor jezelf en neem rust, zodat je zelf gezond en uitgerust door je zwangerschap heen komt, zeker de eerste periode. Als je je bezorgt maakt, is ontspanning en leuke (geen drukke) dingen doen voor jezelf een heel goed advies, maar het is geen medische noodzaak; gewoon goed voor jou en je energiepijl. Zo moet je dit dus opvatten. Van harte!
Bedankt voor de berichtjes allemaal, ik voel me nu wel gerustgesteld. Gek eigenlijk he, dat je zo graag iets wilt dat de angst dat het misgaat gaat overheersen en je bij alles gaat nadenken!
Ik mocht omdat ik mij zoveel zorgen maakte (hiervoor twee miskramen gehad) al een eerste echo met 6,3 weken. Ik heb toen een vruchtje gezien met een knipperlichtje. Mijn vk had heel veel begrip voor mijn angst en nam mij echt serieus. Succes.
Ik had met 7 weken mijn eerste echo ivm eerdere miskraam. De eerste weken zijn spannend of ze wel blijft zitten. Helaas kun je een miskraam niet voorkomen.