Bronchitis / astma en medicatie: Graag reacties

Discussie in 'Gezondheid' gestart door wondertje27, 1 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wondertje27

25 apr 2008
    76
    0
    0
    Een aantal weken geleden ben ik opgenomen geweest omdat ik veel te weinig zuurstof binnen kreeg. Ik had het erg benauwd, hoesten, piepende ademhaling. Volgens de arts een zware bronchitis met astmatische componenten. Het gekke is dat ik helemaal niet bekend was met dit soort klachten/bronchitis.
    Sindsdien gaat het nog steeds niet goed. Bij kleine inspanning heb ik het al benauwd en blijf ik kortademig. Heel vervelend..
    Ik gebruik salbutamol/ventolin en heb sindskort seritide voorgeschreven gekregen. Over de sertide lees ik tegenstrijdige verhalen.
    De 20-weken echo zag er gelukkig goed uit. Toch blijf ik mijn zorgen hebben.
    Hebben jullie ook last (gehad) van bronchtis/ astma of bovenstaande klachten? Welke medicijnen hebben jullie voorgeschreven gekregen?
    Ik lees verhalen dat tijdens de zwangerschap vaak de klachten afnemen. Bij mij is het juist naar boven gekomen. Herkennen jullie dit? Hoe gaan / gingen jullie er mee om?

Ik zou jullie ervaringen hierover graag willen delen..

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Seretide
    Zwangerschap/Lactatie
    Over het gebruik van dit preparaat tijdens zwangerschap en lactatie bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. In dierproeven is met salmeterol en corticosteroïden een verhoogde incidentie van aangeboren afwijkingen (o.a. gespleten gehemelte, skeletmalformaties) gevonden. Gezien de ernst van de afwijkingen wordt gebruik van dit preparaat tijdens zwangerschap ontraden.
    In dierproeven werden salmeterol en fluticason uitgescheiden in de moedermelk.
    bron: farmaceutisch kompas

3. leonie1986

leonie1986 Bekend lid

30 okt 2007
    551
    0
    0
    coordinator kinderopvang
    den haag
    hoi meid!

Ik heb zelf astma, maar niet heel zwaar en heb dus maar heel af en toe Ventolin nodig. Omdat het zo weinig voorkomt dat ik het gebruik, mag ik het gewoon pakken als het nodig is.

maar het wordt afgeraden om dit medicijn te gebruiken in de laatste 3 maanden zwangerschap.

Ik weet niet wie het heeft voorgeschreven, maar overleg met je huisarts over de Seretide. Daar zijn weer andere regels voor omdat dit bedoeld is voor dagelijks gebruik.

Voor ieder medicijn geldt: liever niet. Maar als je niet zonder kan, kun je met je huisarts en gynaecoloog een actieplan maken en word jij en je baby in de gaten gehouden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, blijf er in ieder geval niet mee klooien!

4. wondertje27

25 apr 2008
    76
    0
    0
    Hmmm, ik dacht dat de ventolin de gehele zwangerschap wel gebruikt mocht worden, zonder schade voor de baby (zover bekend..)
    De seritide is zowel door de huisarts als de internist voorgeschreven. Volgens hen was er geen ander medicijn..

5. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Heel vervelend dat je zo benauwd bent meid.
    Maar ik herken het dus.
    Ik ben astmatisch en heb een maand geleden ook een hele erge aanval gehad. Longen zaten helemaal dicht, ik kreeg weinig lucht. Ik heb er een prednisolon kuur voor gehad. Ik maakte me er veel zorgen om omdat ik zwanger ben. Maar volgens de huisarts mag je dit gewoon hebben. Ik had hiervoor seretide en ventolin. Seretide mag ik niet meer gebruiken, ventolin de hele zwangerschap door. Verder gebruik ik nu pulmicort en atrovent. Dat mag in combinatie met zwanger zijn gelukkig. Zonder medicijnen kan ik echt niet. Heb ze echt nodig om me goed te voelen.

Advies van de huisarts was wel om in het ziekenhuis te bevallen als de klachten terug blijven komen.

6. leonie1986

leonie1986 Bekend lid

30 okt 2007
    551
    0
    0
    coordinator kinderopvang
    den haag
    wat raar dat die huisartsen niet op één lijn zitten, lekker verwarrend! :(
    ik mag namelijk juist helemaal geen Seretide meer en Ventolin echt in uiterste nood de laatste 3 maanden van de zwangerschap :(

Prednison wordt inderdaad wel voorgeschreven soms, maar ook alleen in uiterste nood zei mijn HA.

Ik vind dat ze meer onderzoek moeten doen naar dit soort medicijngebruik tijdens de zwangerschap want van veel medicijnen tegen astma is weinig bekend!

7. wondertje27

25 apr 2008
    76
    0
    0
    Ja, ook ik heb prednisolon kuur gekregen toen ik in het ziekenhuis lag. Ook ik heb mij erg zorgen gemaakt. Ik had toen met de arts en gyn gesproken en volgens hen kon het inderdaad geen kwaad.
    Pulmicort en atrovent zijn medicijnen die ik niet ken. Ik zal morgen eens met de huisarts overleggen. Bedankt!

8. lievebeesje

lievebeesje Actief lid

4 jan 2007
    454
    0
    0
    friesland
    ook ik heb adstma meestal niet zo heel erg kan het normaal met twee keer op een dag ventolin af en 2 keer 2 qvar, maar mn laatste twee zwangerschappen heb ik het heel erg ook dat ik aan het zuurtsof lag , de longarts vertelde dat bij sommige het dan juist afneemt maar ook bij een aantal verergert in de zwangerschap ik heb nu tweemaal daags 3 qvar en 4 keer daags ventolin en 4 keer daags atrovent , het helpt wel maar ben nog wel steeds af en toe benauwt vooral als ik inspanning heb of een hoestaanval heb gehad , de medicijnen die ik gebruik mag ik de hele zwangerschap blijven gebruiken de arts vertelde als ik het benauwd heb de baby het ook moeilijk heeft en dat is juist iets wat me moeten vermijden

astma is helemaal niet leuk

9. laura28

laura28 Fanatiek lid

15 okt 2008
    1.277
    0
    0
    ik heb astmatische allergie en mag absoluut geen seretide gebruiken van de longarts.

wel mag ik zo nodig 4 maal daags ventolin gebruiken en heb ik Qvar er bij gekregen als vervanger van de flixotide en de seretide. Qvar en ventolin hebben geen nadelige effecten voor de ongeboren baby.

de andere medicatie die ik hierboven noemde dus wel.

de longarts heeft mij van te voren duidelijk gemeld dat mocht ik zwanger raken of willen worden dan moest ik direct bij hem terug komen en zouden we kijken naar andere medicatie.
    dat is dus ook gebeurd en hij heeft echt goed zitten zoeken naar een vervangend medicijn.

succes in ieder geval.

gr laura

10. Ladylittleangel

Ladylittleangel Bekend lid

17 sep 2008
    788
    9
    18
    Midden van het land
    Sinds ik zwanger ben heeft de longarts mij ook Qvar voorgeschreven ipv Flixotide.
    Verder gebruik ik daarnaast nog Ventolin

11. wondertje27

25 apr 2008
    76
    0
    0
    Meiden bedankt voor jullie reacties.. Vandaag ben ik naar de huisarts gegaan omdat ik wilde overleggen over de medicatie. Hij vond mijn toestand niet zo best en heeft mij meteen naar het ziekenhuis verwezen.
    De arts (een internist geen longsarts..) heeft bloedonderzoeken gedaan; geen infectie of ontsteking. Hij vond het toch nodig om mij antibiotica en prednisol voor te schrijven.
    Ook gaf hij aan dat hij met de gyn had overlegd ( de vorige keer) en volgens hem mocht de seritide wel!
    Ik heb er geen goed gevoel over! Ook zo tegenstrijdig achteraf dat ik antibiotica en ontstekkingsremmers krijg, terwijl dit niet in de bloed te constateren is... En ook zo vaag het verhaal over de seritide..
    Ik ben het helemaal eens; de artsen (waar ik mee te maken heb dan..)
    weten helaas niet zoveel over bronchitis/astma icm zwangerschap...
    Ohhh, ik baal zo en blijf zo benauwd. Ben nog jong, geen roker, nooit last gehad van benauwdheid etc... pfff

12. Milla Rose

Milla Rose Fanatiek lid

8 jul 2008
    4.084
    0
    0
    Hoi allemaal!

Ik heb een longziekte en zijn nu een jaar bezig voor ons eerste kindje. Ik gebruik 3x per dag ventolin en atrovent, 2x per dag q-var. Volgens mijn longarts in het radboud kan dit geen kwaad, van seretide weet ik het niet.

Heb donderdag mijn eerste afspraak met gynaecoloog om te kijken waarom het nog niet gelukt is. Heb natuurlijk pas besloten na overleg met longarts voor kindje te gaan, maar ben nu toch bang dat de gynaecoloog er een andere mening op na houdt, vooral omdat ik ook magertjes in mijn zuurstof zit bij zware inspanning. Maar we wachten het af, donderdag weet ik meer.

Wel fijn dat er dus meer meiden zijn die deze problemen kennen!

13. Proudmommy2009

3 nov 2008
    21
    0
    0
    Limburg zuid
    ik heb zelf astma
    en gebruik ventoline
    en mijn arts zei dat het geen kwaad kon en de aptoheek ook van niet als je het maar gewoon op een normale manier gebruikt.
    en eigelijk is het beste om het alleen te pakken als je je echt neit goed voelt ..

groetjes..

14. Milla Rose

Milla Rose Fanatiek lid

8 jul 2008
    4.084
    0
    0
  15. dreamingPris

30 mrt 2008
    90
    0
    0
    horeca, bediende
    ik heb zelf astmatische bronchitis vanaf kind zijnde,maar sins dat ik zwanger ben heb ik daar eigelijk geen last meer van gehad.
    ja de over gang van zomer herfst winter,en als het weer omslaat.
    van warm naar koud ga of net anders om.
    maar veder gebruik ik daar geen mediceinen voor.

merk aan me zelf als ik duizelig word dat ik wat rustiger aan moet gaan doen.
    of als ik op bed lig dat dat ik het in me longen voel rommelen.

16. shanice81

shanice81 Actief lid

15 mei 2008
    321
    0
    0
    apeldoorn
    Ook ik ben astma patient eigenlijk mijn leven lang al,.
    Ik moet dagelijks 2x mijn medicijnen gebruiken,heb pulmicort en bricanil,.de dokter zei dat het geen kwaad kon voor de baby,.en in het ziekenhuis net zo,.alhoewel ik zo min mogelijk wil gebruiken ken ik er niet zonder,heb ook een longarts en vanwege mijn astma moet ik in het ziekenhuis bevallen(inverband met aanvallen) dus vertrouw op het oordeel van mijn dokters..

17. Ellenore

Ellenore Fanatiek lid

13 mei 2008
    2.035
    0
    0
    Wondertje27

Als ik jou was zou ik een verwijzing naar een longarts vragen. Ik ben zelf artsenbezoeker op het gebied van astma en ik weet zeker dat de longartsen het meest op de hoogte zijn van astma medicatie tijdens zwangerschap. Niets ten nadele van alle medicatie, maar als de meeste astmatische patienten Qvar gebruiken, dan zou ik toch geloven dat deze het meest betrouwbaar is. Dit wordt ook bij kleine kinderen voorgeschreven.

Zolang jij je huidige medicatie niet vertrouwd moet je iets anders zoeken. Het is jouw kindje, dus jij hebt alle recht om te bepalen wat je wel en niet gebruikt.

Succes met je benauwdheid en de toestand er omheen, ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt.

Groetjes Ellenore

18. wondertje27

25 apr 2008
    76
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties! Ben inmiddels verwezen naar een longarts en gaan er onderzoeken komen..

Deel Deze Pagina