Goedemorgen, Ik was benieuwd naar jullie mening. Is het heel gek of raar, om na 10 maanden toch te besluiten de tweede voornaam als roepnaam te gebruiken? En evt wel of niet dit nog officieel te laten wijzigen naar eerste voornaam? Zou zelf denken dat het nog goed zou kunnen, gezien baby’s op deze leeftijd het besef nog niet hebben. Alleen natuurlijk misschien een beetje gek voor de omgeving vooral? Wat denken jullie?
Lastig, en ook weer niet. Ik zou denken dat als je dat écht wil, je het inderdaad nu moet doen en snel moet zijn. En dan is het wel een beetje pech wat de omgeving er van vindt. Ik weet niet of het zomaar kan, de twee namen officieel om laten draaien? Ik heb ook wel gehoord dat het best normaal kan zijn om te twijfelen over de naam. Past het nu echt bij je kindje of niet? Als je er echt 100 % van overtuigd bent dat je een verkeerde keuze gemaakt hebt zou ik het doen. Maar als het ingegeven is door twijfel niet.
Misschien erg kort door de bocht van mij, maar ik zou me vooral niet druk maken over de omgeving. Lijkt mij belangrijker dat de directe opvoeders (jij en je evt. partner) en het kind zelf (en evt. brusjes) hier aan kunnen wennen, aangezien jullie er het meest mee te maken hebben… Of officieel wijzigen nog kan weet ik niet, maar dat zou je nog kunnen uitzoeken natuurlijk.
Ik heb even kort gegoogled over het wijzigen van de doopnamen en kwam dit tegen: https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Wijzigen-voornaam/Paginas/procedure.aspx#bd32ff15-4e93-4f10-80cb-ac61e14c9938a6c5f2c2-c613-4d81-aeb3-875e218f0ecd9 Ik denk dat het dus echt wel een pittig traject is om de namen om te laten draaien. En best prijzig. En het hoeft niet hè. Er zijn zat kinderen die een andere roepnaam hebben dan hun (eerste) doopnaam. Ook bij mijn kinderen (en ikzelf) zijn de officiële initialen anders dan de eerste letter van de roepnaam. Mijn doopnaam begint met de H en mijn roepnaam met een G. Als jijzelf en je man er echt van overtuigd zijn dat de tweede naam jullie beter lijkt als roepnaam zou ik dat gewoon doen. Hoe eerder hoe beter dan. Je kind is nog erg jong, dus zal er lijkt mij snel aan wennen. Wat de rest er omheen van denkt moet je je niks van aantrekken.
Hier hebben alle drie onze kinderen hun tweede naam als roepnaam. Ik weet eigenlijk niet of het officieel ook vastgelegd wordt/is wat je roepnaam is. Bij instanties die vanuit de basisadministratie registeren (zoals CB en ziekenhuis ) is bij de eerste afspraak of bij brieven dus standaard de verkeerde naam. Daarna wordt het daar aangepast en heb ik er geen problemen mee ondervonden.
Hoe het officieel zit weet ik niet, maar onze dochter is 2 jaar anders genoemd dan hoe ze heet. Gewoon echt een andere, normale naam Natuurlijk noemden we haar ook.wel eens bij haar echte naam, maar de meeste mensen dachten toch echt dat ze anders heette. Dus.. Weet niet of je er er wat aan hebt, maar wat ik wil zeggen: als.jij je kind anders gaat noemen, gaT de rest vd wereld met je mee
Mijn nichtje heeft jarenlang een roepnaam gehad anders dan haar officiële naam (wel afgeleid ervan, maar niet enkel bv een afkorting). Nu heeft ze (ze is 16) besloten de officiële naam te willen gebruiken en niet meer de roepnaam, en dat is even wennen, maar niemand in de omgeving vindt het raar of stom. Ik zou het dus nu gewoon doen, als dat beter voelt voor jullie - en het went na 10 mnd vast sneller dan na 16 jr, maar zelfs na 16 jr is dat geen probleem dus
Wij hebben een nichtje die haar naam verandert was toen ze in de 20 was. Of ze het ook officieel gewijzigd heeft, weet ik niet, maar in ieder geval in het dagelijks leven. Natuurlijk even wennen, maar vrij snel noemde iedereen haar zoals ze wilde. Denk dat het bij een baby nog wat makkelijker gaat. En als de nieuwe roepnaam officieel ook al zijn naam is, dan is het qua instanties ed ook geen probleem. Zoals hier ook al aangegeven wordt is niet bij iedereen de eerste naam ook de roepnaam. Roepnaam leg me sowieso nergens officiële vast, wel wordt er bij instanties soms om gevraagd (waarschijnlijk om de reden dat het niet altijd de eerste naam is of dat mensen soms een hele andere roepnaam hebben dan hun officiële namen).
Precies dit, haha. Zo komt het vakje "roepnaam" dat je op formulieren nog wel eens terugkomt goed van pas
Het ligt er ook een beetje aan wat de reden is dat je twijfelt. Wij konden bij de zwangerschap van de tweede al niet echt een naam bedenken waar we het wauw-gevoel bij hadden. Uiteindelijk maar de knoop doorgehakt en voor een naam gekozen die ons het meest passend leek. Na de bevalling kreeg ik al snel een postnatale depressie en daardoor kon ik ook moeilijk aan zijn naam wennen. Ik kreeg er spijt van en voor mijn gevoel zou ik beter aan hem kunnen wennen met die andere naam. Uiteindelijk heer hij nog steeds dezelfde naam en we krijgen er zoveel positieve reacties op. Mensen vinden hem mooi en origineel. En de andere naam zou niet eens bij hem gepast hebben. Maar, heb je er samen goed over nagedacht en zijn het geen hormonen oid. Dan kun je nog prima veranderen. De naam van onze jongste wordt bijna nooit voluit genoemd. Hij heeft een hele reeks aan koosnaampjes. En de omgeving heeft er gewoon niets mee te maken: het is jullie kind.
Precies! Ikzelf heb 3 andere voornamen dan mn roepnaam. Hoewel het heel irritant is werkt het. Maar wat wellicht scheelt is dat bijts dr dochter haar 2e naam dr roepnaam wordt en bij mij de roepnaam niet eens een officiële naam is.