Op advies van het cb kan ik nu een sneetje brood in stukje gaan geven met beleg, bijv. smeerkaas zeiden ze. Maar is smeerkaas niet te zout? En ik vind het wel eng hoor brood geven, want onze kleine heeft nog geen tandjes/kiezen om goed te kunnen kauwen. Pas een korstje gegeven om te proberen, maar verslikte zich zowat.
Je kunt ook leverworst geven. Kortsjes hebnben de meeste kinderen wel wat moeite mee en ik gaf alleen kleine stukjes van het zachte brood om mee te beginne,iedere keer maakte ik de stukjes iets groter en keek zo wat hij al aankon.
Luca heeft ook nog geen tanden en krijgt een heel sneetje brood met wat boter. Wat ik wel doeis het broodje wat uitdrogen in de broodrooster, dan is hij minder plakkerig en kan hij hem beter wegwerken. Maar ze zijn heel handig hoor met eten. ik snijd het broodje in 6 stukken en geef hem dan een stuk. HIj verslikt zich wel eens, maar nooit erg. even ophoesten en klaar.
wij geven hier ook zonder korstjes en we maken het brood iets nat is ook fijner om te beginnen hoor.... wij gaven eerst alleen boter en nu leverworst en smeerkaas kan goed en is ook lekker voor je kleintje..
Ja, heb altijd gewone smeerkaas gegeven. Eru of AH huismerk. Ik vond het ook wel wat zout, maar de hoeveelheid per keer is natuurlijk maar heel beperkt. helemaal in het begin deed ik trouwens alleen een beetje blueband op brood, beleg hoeft van mij niet altijd. Appelstroop is trouwens ook heel lekker broodbeleg, maar hou dan rekening met een heel plakkerige toestand (kleren, tafel en stoel, handen, gezicht). Brood kauwen gaat heel goed zonder tanden of kiezen. Kwestie van veel speeksel aanmaken en malen met die kaakjes. Hier begonnen met broodkorst, daarna hele boterham (in kleine stukjes). Verslikken lost hij zelf op, met hoesten en desnoods een klein beetje kokhalzen. Het makkelijkst is niet al te vers brood of zoals hierboven gezegd eventjes in de broodrooster zodat het wat uitgedroogd is. nattig brood lijkt me juist moeilijker, dat plakt zo in het gehemelte. maar blijkbaar zijn er ook kindjes bij wie dat heel goed gaat.
ja ik vindt het nattere iets veiliger snap je, waarom ja weet ik eigenlijk ook niet dan is het niet zo droog.... hier is ze een keer bijna gestikt in een stukje wortel(a la Rapley) ben toen zo geschrokken vandaar nat gemaakt en doe ik het inmiddels ook gewoon droog. En over het smeerkaas gewoon huismerk....
Hier ging het brood eten eigenlijk vanaf het begin best goed Ik heb afgewisseld met stroop, suikervrije jam, smeerkaas en kinder smeerworst. Tegenwoordig krijgt ze ook pindakaas.