Brood eten, dochter doet alsof ik haar vergif geef! Weet niet meer wat ik ermee moet.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door miss C, 12 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    hier heb ik idd ook aan gedacht maar dan had ze het denk ik 2 weken geleden toch ook niet gegeten, of moet ik niet zo kijken?!
    aardappels vind ze af en toe lastig, maar als ik het goed prak dan gaat het goed..

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou de strijd met brood even staken, ik snap je probleem met aankomen maar ik ben bang dat het straks helemaal uit de hand loopt anders.

En probeer zoveel mogelijk. Ik ga zelf over mn nek van boter maar mijn kinderen prakken een half kuipje door hun stamppot als ze de kans krijgen. Tussendoor wel crackers geven ook al doet ze er een hele dag over..en lekker dik boter erop. En bij voorkeur roomboter.

3. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    dat is een goede tip idd, ga ik zeker proberen.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Door de geprakte aardappels ook lekker roomboter dan..wordt het ook lekker zacht van. Groenten koken in botersaus....

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.063
    113
    Spelt en bananenpannekoeken kan ook een alternatief zijn. Heeft mijn oudste ook een tijdje gegeten.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    #26 pluk, 12 okt 2015
    Laatst bewerkt: 12 okt 2015
    Mijn zoon heeft autisme en als hij heel goed in zijn vel zit kunnen we nieuwe dingen introduceren, dan is hij ook bereid het te proeven. Er hoeft maar 1 prikkel te veel te zijn en dan is het voor hem afgelopen.

Ziek zijn of zijn geweest is hier een enorme prikkel waarvan hij echt wel een paar dagen of zelfs weken nodig heeft om van bij te komen. Vooral overgeven is erg omdat je daar geen controle over hebt en heeft echt een verwerkingstijd nodig.

Ik zou er voor kiezen om jezelf en haar op het brood vlak even rust te gunnen, vooral ook omdat je schrijf dat je binnenkort naar een diëtiste kunt. Hier helpt het om 1 ding tegelijk te veranderen. Probeer eens de zelfgemaakte aardappelpuree. Bij mijn zoon heb ik eerst de dingen heel fijn gemaakt (toen hij een maand of 7 was) zodat hij het wel at (het eten was iets belangrijker dan hoe het gegeten werd) toen dat goed ging pureerde ik het iets minder, dan ging het eerst weer iets moeilijker maar hij accepteerde het wel en zo zijn we heel langzaam vooruit gegaan tot hij gewoon geprakt at.

Maak je porties ook overzichtelijk voor haar zodat de kans dat ze haar bord leeg eet groot is. Ok dan heeft ze misschien minder op dan dat jij zou willen maar het geeft haar zelfvertrouwen wel een stootje (desnoods plak je er een eetmoment extra bij in op een dag)
    Bij mijn dochter (6 jaar) hoef ik het bord ook niet vol te scheppen, dan schuift ze het aan de kant en dan heeft ze geen honger. Terwijl wanneer ik een klein beetje op schep ze dit op eet en vaak nog een 2de keer wat wil (eet ze uiteindelijk net zo veel als dan ik haar de eerste keer zou opscheppen)

7. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    ik heb net de kinderarts gesproken, er is vorige week bloed afgenomen bij J!
    alle uitslagen waren goed, blijkbaar zat er ook een testje bij voor gluten/tarwe allergie/overgevoeligheid en dat is niet het geval, dus dat is goed nieuws..

8. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Hier ook zo'n broodfan... niet dus.
    Gewoon wat anders aanbieden. Zoonlief is nu 22 maanden, weegt 10 kilo met 82 cm lang. De KA maakt er nog geen drama van maar ziet wel liever dat hij ietsje aankomt.
    Ik zoek dus altijd alternatieven. Rijstwafels, crackers (allerlei soorten) brood roosteren. Soms krijg ik hem zover om brood te eten door een figuurtje ofzo van zijn brood te maken. Dan vind hij het leuk om dat op te eten haha.
    Verder altijd roomboter overal op en bij, en bied ik hem veel tussendoortjes aan.

9. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    De grote nadruk op brood lijkt iets typisch Nederlands te zijn. Ik zie er hier in Canada weinig van terug. Zeker als ze verder alles eet, zou ik er geen punt van maken. Wel blijven aanbieden, maar verder met rust laten en geen feedback geven over wat ze wel/niet eet. Er zijn ook andere producten, zoals pap en crackers. Een hapje cracker is ook al beter dan niks he! En als de pap er wel goed in gaat, dan geef gewoon lekker pap joh!

Is wat ze wel eet misschien een beetje licht verteerbaar? Krijgt ze genoeg proteïnerijke voeding, zoals ei, vlees, lekkere volle yoghurt etc? Ik zou het ei toch gekookt aanbieden, of ze het nu wel of niet helemaal opeet. Een hapje is al beter dan niets.

Heeft je dochter echt ondergewicht? In dat geval is een afspraak met de diëtist een goed plan. Hoe lang is ze?

10. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    haar lengte gaat harder dan haar gewicht daardoor begint haar gewicht nu af te buigen. dus in die vorm heeft ze ondergewicht.
    de afspraak met de diëtiste is gemaakt, die staat voor overmorgen gepland.
    gekookt ei blijven we zeker aanbieden. en wat betreft het vlees en de volle producten dat krijgt ze absoluut, vlees eet ze niet altijd maar alles wat ze eet is meegenomen.

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Misschien gewoon droge volkoren pasta koken ?
    Of rijstepap.

Ik zou me er niet te druk om maken als ze 2x pap eet (ga er van uit dat het een dikke pap is) zou dat ook goed moeten zijn.

Misschien bolletjes ?

Hier eten papa, mama en kind geen brood.
    Zij eet in de ochtend ontbijtkoek met boter en choco's van kellog's met melk.

12. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Waarom is het zo belangrijk dat ze brood eet? Als ze wel pap eet geef je dat 's morgens en dan kun je bij de lunch en het diner toch gewoon een warme maaltijd voorzetten? Mijn dochter eet ook lang niet dagelijks brood, maar heb daar nooit een probleem in gezien. Warme maaltijden kunnen ook prima, zeker als ze dat wel lekker vindt. Volle groente lasagna / stamppot / gegrilde groente met linzen, etc. Of eet ze dat ook niet? Verder kun je nog proberen om bijvoorbeeld een volle pompoensoep oid te maken en daar brood in te dippen. Dan wordt het brood zacht en dus heel anders van structuur en smaakt het ook meer naar de soep dan naar het brood?

13. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Lees nu net pas dat je brood in soep niks vindt. Dus dat is dan niet handig. In brood zitten maar heel weinig voedingsstoffen, veel beter kun je volle warme gerechten maken. Bijvoorbeeld een lekkere aubergine lasagne, courgette pannenkoekjes, couscous met verschillende groentes , zoete aardappel met vette vis ... zoveel mogelijkheden! Volgens mij is het typisch Nederlands om brood zoveel waarde toe te schrijven, want in grote delen van de wereld eet men amper brood. Toch zijn de mensen daar heel gezond :)

Ow en probeer eens de nak'd repen! Boordevol goede voedingsstoffen, en lekker voedzaam. Vooral veel dadels/noten helemaal samengeperst.

14. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik ben benieuwd wat de diëtist zegt. Ik denk dat wat jij omschrijft normaal kan zijn. Wil niet zeggen dat dat in haar geval ook zo is. Ik denk alleen dat boterhammen op zich niet veel aan de situatie veranderen, mocht er toch een probleem blijken te zijn.

15. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    vandaag naar de diëtiste toe geweest, ik heb haar verteld wat J. allemaal op een dag eet en ze stond daar een beetje van te kijken hoeveel ze eet maar hoe slecht ze aankomt.
    we hebben vanaf nu een aangepast eet schema mee gekregen en ze heeft dieetvoeding besteld voor J. zodat ze wat extra calorieën binnen krijgt.
    normaal hebben kindjes van J. haar leeftijd/gewicht ongeveer 1000 calorieën nodig om aan te komen, J. zit op 1250 en waar ze het laat, dat mag Joost weten ;)
    Met het nieuwe schema komt ze aan 1150 calorieën vandaar de dieetvoeding, hopelijk gaat ze nu een beetje normaal aankomen.
    de kinderarts heeft aangegeven dat ze verder onderzoek wilt doen ivm het aankomen dat wordt eind nov. gedaan dus daar moeten we nog heel even geduld voor hebben.
    mocht dit schema het niet worden dan gaat de diëtiste een ander alternatief zoeken.
    wat het brood betreft ik heb het er even over gehad en ze zei joh zet haar een weekje bij jou aan tafel met een broodje voor haar neus als jij een broodje gaat eten en geef haar geen aandacht en dan zal je zien dat ze vanzelf gaat eten (dit schijnt te werken bij 9 van de 10 kindjes) dus ik ben heel benieuwd!

16. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Nou ik hoop voor jullie dat dit gaat werken en dat je de zorgen kwijt zal raken!

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eten jullie samen? Dat is heel belangrijk bij kindjes die niet goed eten. Ook naar een kdv of psz gaan kan heel goed helpen. In jullie geval dus brood maar zien eten doet eten. Zo is onze dochter snel van de sonde afgekomen, ik denk vooral doordat ze naar een kdv ging. Ze at daar al snel dingen waar we thuis niet mee hoefden aan te komen ;)
    En kalm blijven is heel belangrijk! Ik was destijds ook wel eens bloos maar liet dat niet aan haar merken. Eten moet vooral ook erg leuk blijven. Misschien kan je haar zelf haar boterham laten beleggen? Alles op tafel zetten en gezellig samen ontbijten of lunchen? Of vormpjes uit het brood steken? Deden ze hier wel eens op kinderfeestjes, zo werd een boterham met worst heel bijzonder ;)
    Goed dat de kinderarts het gaat onderzoeken, want goed eten en niet aankomen klopt natuurlijk niet helemaal. Al komen ze als ze de lengte in schieten vaak minder aan, onze jongste staat al een half jaar stil in gewicht, maar is al 5,5 jaar en niet te licht. Heeft jouw dochter echt ondergewicht? 8,5 kg met 2,5 jaar klinkt heel licht maar ligt er ook maar net aan hoe lang ze is.

18. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Dat werkt hier inderdaad heel goed. Blijven aanbieden en geen feedback geven of ze het wel/niet eet.

Ik ben benieuwd hoe het dieet uitpakt. Inderdaad, dat eten moet toch ergens blijven?

19. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik maakte toen mijn dochter klein was dobbelsteentjes brood.

Korst dun er af halen (knippen vinden ze bijzonder) en deed er dan op wat ze wilde hier was ze gek op smeerkaas kaas nu nog trouwens. En dan maakte ik dobbelsteentjes brood en dan ging het best goed naar binnen.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Fijn dat je diëtiste ook vond dat ze gewoon veel eet op een dag ( want als ik lees dat een kindje 2x per dag pap eet, fijne granen pap neem ik dan aan, dan zie ik echt geen noodzaak om de strijd om brood aan te gaan )

De tips van aardappelpuree met extra vetten is inderdaad super, ei als middag eten, muffins maken van volkoren (spelt)meel met lekkere gezonde ingrediënten ( Google staat er vol mee! ) Avocado door de fruithap.

Wat betreft mond gevoel heb ik er hier nog een hoor, mn zoon at als baby al moeilijk maar nu kokhalst hij nog heel makkelijk van bepaalde dingen zoals vlees, groenten krijgt hij gewoon niet naar binnen zonder te spugen. Binnenkort logopedie.

En een afkeer na het spugen herken ik ook. Dochter heeft toen ze 1 jaar en 2 maanden was een koorts stuip gehad waarbij ze wegviel en daarna enorm veel begon te spugen. Die avond hadden we vlindertjes pasta gegeten, ze heeft daarna werkelijk waar 2 jaar lang geen warm eten aangeraakt. Gewoon echt niet. Nu eet ze weer best redelijk, ze is bijna 5.

Deel Deze Pagina