Kramp van groente, wat te doen?

Discussie in 'Voeding' gestart door Babs1977, 14 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babs1977

Babs1977 Bekend lid

14 mei 2007
    646
    0
    0
    Heerlen
    Hallo,

ons meisje heeft een dikke week zelfgemaakte peer gehad en dit vond ze erg lekker. Ze reageerde er ook erg goed op. Ze kreeg het meestal rond een uur of 14.00-15.00.
    Sinds vorige week krijgt ze (zelfgemaakte) worteltjes. En dit geef ik meestal rond 17 uur. Anders vind ik groente gewoon een beetje te vroeg.
    Rond 19.30 krijgt ze haar laatste fles (sinds kort) en ligt om 20 uur op bed. Maar een uurtje later heeft ze overduidelijk veel last van kramp.
    Wat zal ik doen? Stoppen met de groente? Of een andere groente proberen? Of toch maar weer fruit? Of even helemaal niks? Vind het erg moeilijk want ze is wel duidelijk toe aan bijvoeding en het smaakt haar erg lekker. Iemand tips?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een kindje kan geen klokkijken en heeft geen idee van wat wij een tijd voor groente vinden en wat niet!
    Als je begint met bijvoeding is het beste mement wat later in de ochtend (10-11 uur). Je kunt dan namelijk de rest van de dag je kindje in de gaten houden om te kijken of het goed valt. Valt het niet goed, dan heb je in elk geval geen slapeloze nacht.

Nu de wortel niet goed valt kun je beter even een week geen bijvoeding geven, zodat de darmen weer tot rust kunnen komen.

En hoe weet je dat ze duidelijk aan bijvoeding toe is? Smakken, kwijlen en kijken naar wat jij in je mond doet zijn bijvoorbeeld geen tekens dat een kindje aan bijvoeding toe is, maar gewoon stappen in de ontwikkeling. Van de mond (smakken en kwijlen) en imitatiegedrag (nadoen wat mama in de mond doet, het is niet 'uit de mond kijken').

Van de VGZ-site:
    Een van de tekenen dat je baby toe is aan vast voedsel is het afnemen van de kokhalsreflex. Bij jonge baby's bevindt zich de kokhalsreflex voor in de mond. Op het moment dat er vaste voeding in zijn mondje wordt gestopt, reageert hij door dit eruit te duwen in plaats van het door te slikken. Een baby is toe aan vaste voeding als hij de voeding makkelijk doorslikt en het kokhalsreflex is afgenomen.

Andere tekenen dat een baby toe is aan vaste voeding zijn:

- rechtop kunnen zitten
    - bereidheid om te kauwen
    - dingen kunnen oppakken en gericht in zijn mond stoppen
    - vaker aan de borst willen drinken terwijl het kind niet ziek is of last heeft van doorkomende tanden.

3. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Ik zou de (zelfgemaakte) worteltjes even een paar dagen achterwege laten….kijk even hoe het gaat met de fruit, als je het idee hebt dat ze krampjes blijft houden, zou ik even een weekje wachten en dan weer langzaam aan beginnen met het fruithapje waarvan je weet dat ze er wel goed op reageert…

Wbt groente zou ik dan toch even voor iets anders kiezen of even kijken hoe ze op een “potje” reageert, misschien gaat dat wel goed, en is de zelfgemaakte groente nog niets te veel van het goede…

Gr.smoekie

4. Babs1977

Babs1977 Bekend lid

14 mei 2007
    646
    0
    0
    Heerlen
    Zou zelfgemaakte groente en fruit dan pittiger zijn? En zwaarder op de maag liggen dan een potje?

5. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    denk idd wel dat het wat "zwaarder" op de maag valt dan speciaal ontwikkelde potjesvoeding....

gr.smoekie

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat denk ik ook, ik merk namelijk dat Jelle minder eet als ik het zelf maak. Nu is Jelle wel wat ouder, maar als ik hem 200 gram groente en aardappel geef, eet hij daar ongeveer 3/4 van op, terwijl een potje van 200 gr er wel helemaal in gaat.

Het is niet pittiger, alleen smaakt zelfgekookte wortel natuurlijk wel anders dan de wortel die in een potje zit. (bij sommige groentepotjes zit zelfs appelsap toegevoegd om het zoeter te maken) Alleen denk ik niet dat een baby snapt dat het eigenlijk allebei hetzelfde is.. :) :)

Deel Deze Pagina