Hallo meiden, Aanstaande woensdag is mijn dochtertje 8 maandjes oud. Haar voedingsschema is als volgt: 07:00/08:00 fles 180/6 10:00/10:30 2 stuks fruit 12:00 Boterham + sapje 14:00 fles 180/6 16:00 tussendoortje koekje 18:00 Groentehapje vers of pot 8+ 19:30/20:00 laatste fles 180/6 Mijn vraag is dus, hoe en wanneer moet ik haar schema weer aanpassen. En wanneer een flesje minder geven? Tot wanneer kan ze dit schema aanhouden? En tot wanneer moet je melk geven? Ik heb namelijk echt geen flauw idee.
nou...ik heb mijn zoontje vanaf dat ik bij ging voeden 6 maanden...hem gewoon met schema mee laten draaien. Ook al at hij soms niet veel, wel aan bieden. Dus 7.30 boterham en flesje water/thee/suikervrije ranja 10.30 fruit, pureerde zo min mogelijk. De helft van het fruit prakken of raspen en dan met lepeltje...en eeen stuk in de hand om te knauwen (leren kennen van texturen) Fles melk voor slapen gaan.....(deze willen we af bouwen) 12.30 boterham en flesje melk voor erbij (drinkt hij niet vele van, nu zijn we bezig om dat in een gewone beker te doen) fles melk voor slapen gaan.... (deze willen we af bouwen) 15.30 fruit of liga zelfde als ochtend, half prak en half gewoon geven. Koek zo in de hand, brokkelt toch af.... Drinken idem aanbieden zoals in ochtend sap/thee/water. Maar dronk hij niet veel van. 17.00 warme hap mee eten, gedeelte prakken maar ook stukjes om zelf te eten in de mond steken. Jofhurt of kwark ofzo na. geen danoontje, zit zoveel suiker in gewone kwark vinden ze ook lekker! Met stukje banaan erdoorheen geprakt..hmmmmm. (drinken idem aanbieden, water/sap/ranja/thee. maar werd niet veel van gedronken) 19 pap fles voor slapen gaan.... mijn zoontje groeit niet zo hard dus hij mag nunog de melk flessen, maar eigenlijk hadden ze al afgebouwd moeten worden. Jouw kindje is jonger en zal nog veel van de melk halen..de rest is echt nog bijvoeding..... Dus gewoon nog geven ernaas, ik gaf wel minder...flessen van 180 of meer zijn er hier nooit geweest....
Ik denk dat jouw dochter die vragen het best kan beantwoorden het ziet er prima uit, al kun een boterham geven bij het ontbijt. En wanneer slaapt ze, aangezien ze elke 2 uur een maaltijd krijgt?
ik geef sochtends bv en daarna eet hij nog vaak 1 of 2 boterhammen.. verder is het schema btj zoals jouw dochtertje al een tijdje.. Maar in feite kun je dus sochtends ook brood aanbieden, met een flesje minder melk erbij..met de tijd... Of juist in de middag het flesje kleiner maken...maar volgens mij is 3 flessen nog oke hoor tot een maand of 10...ligt eraan.. Mijn oudste wilde op den duur zn avondfles juist niet meer dus hij heeft het zelf allemaal aangegeven
Bedankt voor jullie reacties. Ik blijf dit schema dan gewoon geven tot ze 10 maanden is. Ze wilt nog steeds heel graag haar flesje, en drinkt die altijd helemaal op. Flesje minder geven zit er voorlopig niet in. Ik wacht wel af wanneer ze dit zelf aan geeft. Ik denk vraag het jullie maar, want als ik de voedingsschema van het cb moet geloven dan moet ik haar nu 1-2 flesvoedingen geven per dag. En met 9 maanden gewoon helemaal geen flesvoedingen. Dit leek mij een beetje te veel van het goede. Dus nogmaals bedankt voor jullie reacties! @ Adi, Mijn dochter gaat rond half 8 naar bed, dan is ze ook echt moe.
Met 9 mnd geen flesvoeding ? Stap 2 is sowieso tot 10 mnd en heb begrepen dat stap 3 gewoon vieze melkpoeder is en je beter stap 2 kan blijven geven. Mijn dochter maakt nu zelf haar flesjes kleiner. Eerste drinkt ze wel leeg 180/6 en de 2e en 3e geef ik nu 150/5. Maar ze eet wel flink warme hap. Denk nu zeker wel 300grm zo niet meer. En dan nog ong 150/200 grm denk ik aan griekse yoghurt. En op de opvang scheppen ze vaak 2x warm op voor dr (11:30 warm eten). Maar tot 1 jr zal ze minimaal van mij 3×120/4 krijgen wat het cb ook zegt
dit lijkt me allemaal prima hoor. enkele dingen die ik anders zou doen (maar dat is dus persoonlijk en niet "beter") - ontbijt gaan geven (dus of bambix oid toevoegen of een boterham. Ook voor een kind is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag) - EN een boterham EN een fles lijkt me veel als lunch. Ik zou geen sap geven tussen de middag maar gewoon een klein flesje melk. Heb je ook gelijk een voedingsmoment minder. - tussendoortje met drinken - potjes voor 8+ vind ik persoonlijk niets.. maar goed, kan handig zijn - de fles voor het slapen zou ik iets kleiner maken maar dat hoeft niet.
We hebben hier vanaf 6,5-7 maand ons ritme aan proberen te houden. Ontbijt: papfles (180/6+bambix, van bord wilde hij niet, brood vaak te traag, na 11,5 maand pap van koemelk, vanaf 12,5 maand wel brood) Tussendoor:fruit en water/thee/sap Lunch: boterham en melk ( tot 10 maand 180/6 aangeboden, toen dronk hij zelfs steeds minder, tot 11 maand 120/4 aangeboden, vanaf 11 maand aan de koemelk) Tussendoor: babykoekje, fruit uit het knuistje, halve krentenbol en drinken Avondeten: warme prak, en toetje na Voor het slapen: fles (180/6, na 12 maand half thee,half koemelk)