En daarbij weigert ze ook nog eens voor het eerst de borst. Nu is borstvoeden nooit een sprookje geweest hier, altijd wel enigzins een gedoe omdat ze erg onrustig drinkt. Maar vandaag heeft ze echt ontzettend weinig gedronken. Omdat ze de borst niet wil heb ik uit wanhoop een flesje kunstvoeding gemaakt (halve portie), die ze wel helemaal opdronk. Toen snel de wisseltruc gedaan en pakte ze wel de borst, maar heeft er niet veel uit gedronken. Het is nu 19:00 savonds en sinds de nachtvoeding van 4:00 heeft ze maar 3 voedingen gedronken, waarvan erg weinig. Ik heb net maar weer een flesje gemaakt en die wilde ze dan weer niet. Is dit gewoon een 'bad day' of kan het zijn dat ze niet lekker is oid? Ze is verder gewoon vrolijk, slaapt naar mijn idee wel wat meer vandaag, maar heeft zoals altijd gezonde blosjes op haar wangen. Ze huilt niet. Help?
Oei. Ik heb ook vaak zulke dagen gehad meid. Dan ging ik weer naar het weeguurtje bij het cb en zag tot mijn grote verbazing dat zoonlief juist supergoed gegroeid was. En ook hier is de borstvoeding niet zoals ik het altijd las in boekjes. Want ook hier een onrustig kindje met een temperament (vanaf de geboorte al.) Dus als het even niet gaat, dan weigert hij de borst al. Maar omdat hij dus gewoon goed groeit en een super vrolijk en beweeglijk kindje is, heb ik mij er maar bij neer gelegd. Zo is hij nou eenmaal. Hij doet het goed op niet zoveel. Ik weet natuurlijk niet of dit ook dan persee het geval bij jou moet zijn. Misschien dat ze morgen of vannacht alles weer inhaalt. Oh even een tip. Ik gebruik altijd zijn speentje met de wisseltruc i.p.v een flesje kv. Even speentje erin en dan snel eruit en dan je borst erin.
Het is een bekende fase de 4 maanden-dip. Als je kijkt op www.borstvoedingsforum.nl zie je veel berichtjes hierover. Baby's zijn dan meer met de omgeving bezig dan met drinken. Als je kindje verder vrolijk is en voldoende plasluiers heeft zou ik me geen zorgen maken. Hier zijn we er net doorheen en mannetje is 6 maanden. Wat kan helpen is een rustige (donkere) plek om te voeden zodat er weinig afleiding is. Vaak aanbieden, als ze dorst heeft drinkt ze wel. Wel uitkijken met flesjes geven. Alles wat je aan fles geeft, minder je op de productie en die kan ervan achteruit gaan. succes!
Inderdaadlijkt op de 4 maanden dip, heeft bij ons een maand geduurd, van 3,5 tot 4,5 maand pffff. Ik zou wat xxx1974 al aangeeft erg oppassen met kunstvoeding bijgeven, je productie loopt namelijk vaal al terug tijdens deze dip en als je dan nog gaat bijvoeden versterk je dat alleen maar. Wat hier vaak hielp als ze niet wilde drinken; rondje lopen, liedje zingen en al lopend weer aanleggen. Voeden op een rustige plek (bv slaapkamer) in een liggende houding hielp hier ook. Ook 's nachts ging het vaak beter en dronk ze wel goed.
Eylem, hoe krijg je het voor elkaar om je dochtertje lopend te voeden? Zo een prof zijn wij hier niet met verschillende voed-houdingen. Ik geef mijn zoontje eigenlijk bijna altijd liggend de borst, want zittend lukt echt niet hier. Dan is hij heel onrustig en laat elke minuut de borst los om even te kijken of de kamer veranderd is of net zo was als een seconde geleden. En als het even niet lukt begint het strekken en rekken, dus lijkt me hier onvoorstelbaar om hem lopend te voeden. Maar ik wil graag eigenlijk wat verschillende houdingen leren. Het lukt hier alleen in de kraamweek en de eerste maand om verschillende dingen uit te proberen, want toen was hij nog ienie minie dat nog niets kon.
Veel herkenbare reacties. Dankjewel Wat betreft de speen-tepel wisseltruc: die gebruik ik normaal gesproken ook altijd, maar vandaag hielp dus niks. Strekken en jammeren en huilen vanwege de borst. Ze lijkt juist niet vanzelf te komen vanwege honger, ik weet niet of ze die dan gewoon niet heeft of dat ze het vergeet ofzo. Er zat vandaag tussen elke voeding minsten 4 uur, terwijl ik na 3 uur echt geprobeerd heb haar aan te leggen. Normaal gesproken zit er 2 a 3 uur tussen haar voedingen.
Is het niet dat je tsr niet komt? Want dat bleek achteraf gezien bij mij een groot deel van het probleem te zijn: doordat mijn productie was teruggelopen, kreeg ik pas heel laat (na 10 minuten ofzo) een tsr en ja tegen die tijd was Irem al héél boos. Zou je in ieder geval aanraden dat in de gaten te houden. En als het drinken uit een flesje wel gaat zou je af en toe voor je eigen gemoedsrust ook een flesje afgekolfde melk kunnen geven, hou je meteen je productie ook op peil. Zou alleen wel toch zo vaak mogelijk live voeden om te voorkomen dat ze straks echt gaat weigeren. Succes!
Nee, mijn tsr komt echt al na 1-2 minuten. Dat voel ik heel goed en zie ook dat ze dan lekker aan het drinken is. Het gaat er om dat ze nu gewoon überhaupt niet aan de borst wil. Ik krijg haar niet eens in de buurt van mijn tepel of ze rekt en strekt zich en protesteert. De nachtvoeding gaat nog wel goed, dat is de enige voeding die altijd zonder problemen gaat. Vanochtend dronk ze ook weer gewoon aan de borst maar de voedingen daarna weer hetzelfde verhaal als gister. Ik kolf nu dus maar af en geef haar dat dan uit een flesje.
Dat rekken en strekken is ook herkenbaar bij mijn mannetje. Ik deed totaan 5 maanden ook het liefst liggend voeden maar door dat beweeglijke wat ie kreeg liet hij steeds los, dat werkte niet meer. Nu voed ik zittend, was wel ff wennen maar ik kan hem dan goed in een houdgreep vasthouden zodat ie niet los kan komen (buik tegen buik, zijn beentjes onder mijn elleboog vast). Na een paar minuten (of de bij de tweede borst) wordt ie opeens heel rustig en valt ie in slaap.
Het kan ook wat last van keelpijjn zijn, dan gaat het slikken wat lastiger. Is het inmiddels al beter?