Brood eten

Discussie in 'Voeding' gestart door Stardust27, 24 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stardust27

Stardust27 Actief lid

7 jan 2015
    462
    91
    28
    Rayonmanager
    In het koude noorden
    Hoi iedereen,
    ik heb een dilemma.

Mijn zoontje is nu 8 mnd oud en mag ondertussen al brood eten. Maar ik vind het zelf super eng om te geven. Ik ben erg bang dat hij zich verslikt, hoest ook soms tijdens het eten, dan haal ik het meteen uit zn mond en geef ik liever een geplette cracotte of iets.
    Nu ben ik zelf erg panisch met verslikken, en wil dat niet overbrengen naar mijn kindje, maar hoe kan ik hem dan toch brood geven? Heb al hele kleine stukjes geprobeerd maar dat vormt een grote bol met deeg tegen zn gehemelte.
    Verder is het een super eter!

Tips please :)

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Papa een tijdje brood laten geven, tot hij het wat kan?

Of korstjes geven, die zijn minder deegig.

3. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik gaf hem voornamelijk korstjes. Daar was hij op aan het sabbelen tot het zacht werd.

4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Korstje geven. Daar sabbelen ze dan op.

5. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik geef kleine stukjes brood en pas het volgende stukje als ik zeker weet dat de mond van dl leeg is.
    ze eet nog maar ongeveer een half plakje brood en daar ben ik toch makkelijk een half uur mee bezig om te geven.
    nu kwijlt dl ook wel veel dus iig nat genoeg daar.
    misschien een idee om de eerste paar keer de stukjes in een beetje melk te dopen zodat het niet zoveel moeite kost om het zacht genoeg te krijgen?
    korstjes geef ik zelf dan weer niet omdat dl daar mee gaat smeren

6. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Idd beginnen met een korst..

Verslikken hoort er eenmaal bij en bij babys zit het kokhalsreflex nog erg ver voorin de mond. Door te leren eten gaat het reflex steeds verder naar achter.
    Juist niet té kleine stukjes geven, want dan leren ze dus niet wat ze ermee moeten in hun mond. Ook niet te groot natuurlijk ;)

Doordat het reflex dus zo ver naar voren zit, gebeurt er dus eigenlijk vrij weinig, maar het ziet er soms een beetje akelig uit.
    Probeer het een beetje los te laten en te vertrouwen op je kindje wat hij het zelf kan :)

7. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Inderdaad korstjes, en dan 2 uur op het aanrecht laten liggen uitdrogen. Of even boven de toaster om het verse eraf te krijgen.
    Zodat het niet meteen een meelbal vormt in de maag. Mijn dochter krijgt al vanaf 6,5 maand korstjes. En ze krijgt steeds meer binnen. Soms ook wel te grote stukken in haar mond, maar dat werkt ze er vakkundig uit (kokhalzen).
    Ik vond het ook eerst naar om te zien, maar het is even een oefening die ze door moeten krijgen. En als je steeds het brood uit haar mond weghaalt kan het zo zijn dat ze er straks een negatieve associatie mee heeft.
    In het begin haalde ik de natte stukken van de korst er ook af hoor. Dan mocht ze daarna weer sabbelen op droge korst

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Naar is dat verslikken he.. Het is niet verslikken zoals wij het doen. Bij ons zit dat achterin de keel en zorgt ervoor dat we niet iets achterin de keel krijgen. Maar bij kleintjes zit dat nog meer voorin de mond. Daardoor kokhalzen zij al ruim voordat het in de keel zit. Dus eigenlijk is het juist goed dat het gebeurd. Nu kun je bij kokhalzen rustig het brood uit de mond halen, ipv dat je het achterin de keel moet pakken.

Ik gebruikte kleine stukjes brood, niet te vers(of even in de broodrooster). En dan een beetje boter en ondersteboven geven. Dan plakt het brood met boter aan de tong ipv het gehemelte.

Probeer het anders eerst een paar keer bij iemand die je vertrouwd. Dat je er bijvoorbeeld bijzit als vader/oma/oppas stukjes brood geeft. Dan kun je zien wat er gebeurd, zonder dat je de angst door gaat geven..

Deel Deze Pagina