Fruithapje?

Discussie in 'Voeding' gestart door Kat1981, 26 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

7 dec 2009
    1.915
    1.667
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Hoi dames, mag ik hier eventjes een vraag stellen?

Harley is nu ruim vier maanden, en ik begin te merken dat ze best wel eens iets anders zou lusten dan alleen maar haar flesjes.
    In de ochtend en middag heeft ze genoeg aan haar portie van 180 cc/6
    Haar derde en vierde flesje giet ik niet af, dan zal er 200 cc inzitten. Vaak sputtert ze een beetje tegen als het flesje op is, en ik denk dat ze best wel een beetje meer eten lust.

Ik durf haar dan niet echt meer aan te bieden, omdat ik niet over de richtlijn van 1 liter voeding heen wil gaan, maar ook omdat ik merk dat ze dan veel meer gaat spugen. Volgens mij kan haar maagje geen grotere hoeveelheid aan, ondanks dat ze nog best wel een beetje trek lijkt te hebben.

Verder ben ik gewend haar rond 0.00 haar vijfde en laatste flesje te geven, ik moest haar dan wakker maken, maar nu komt ze sinds een week zelf voor haar flesje rond 21.30/22.00
    Voor mij een teken dat ze meer trek heeft.

Zou ze behoefte hebben aan een fruithapje?
    -Ze kijkt heel geïnteresseerd naar wat wij eten en drinken, en laatst was ik mijn boterham kwijt. Had madame uit mijn hand gegrist en probeerde ze zelf naar haar mondje te brengen. Helaas voor haar was mama sneller.:D
    -Ze sabbelt vaker aan haar handjes en 'kwijlt' dan ook.
    -De maximale hoeveelheid van haar flesjes zit ze regelmatig al bijna op, en het komt soms over alsof ze dan nog een beetje trek heeft.
    -Ze meldt zich eerder voor haar flesjes.

Edit: Ze krijgt nu Friso standaard 1. Ze heeft eerder ook al friso voeding voor hongerige babies gehad, maar dat houdt ze niet goed binnen. ze spuugt vrijwel direct alles weer uit.

2. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Het kan zijn dat dit tekenen zijn, maar hoeft niet. Veel dingen zijn ook normaal voor deze leeftijd. Daarnaast is de vraag of het wel het gewenste effect heeft, want in het begin vult fruit nog helemaal niet veel.

Het is in principe geen probleem als je nu al bijna aan de maximale hoeveelheid zit, veel kindjes zitten hieraan vanaf 3 maanden tot 6 maanden. Waarom giet je trouwens sommige flessen af?

Ik herken het probleem van meer melk geven en dan moeten spugen, dat is hier ook. Denk ook dat het maagje niet meer aankan. Vaak hadden mijn meisjes nog wel zuigbehoefte (zijn ze nog wat aan het mopperen), dus na de fles kregen ze een speentje.

Maar als je denkt dat je kindje er aan toe is, kun je het gewoon proberen toch? Ze is oud genoeg.

Wij zijn ongeveer met 5 maanden begonnen met fruit/groente. Als ze wakker werden, kregen ze eerst een flesje en dan na 1/1,5 uur wat fruit/groente. Geef je dat vlak na het flesje, kunnen ze ook gaan spugen namelijk, dus wel even wat tijd ertussen laten.

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Fruit vult niet meer dan melk (minder zelfs, en groeien doet ze er niet echt van), dus of het je probleem van meer honger oplost is maar de vraag.

Meestal is het een fase, even een groeispurtje. Als je een paar dagen over de max zou zitten is dat ook geen ramp, als het zich maar wel weer stabiliseert.

Ik zou ook eerst beginnen met groente, omdat dit milder is.

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Eens met Emmarijn. Als jij wil beginnen met fruit of groente, gewoon doen.

Verder zou ik haar met 4 maand niet meer wakker maken om 00.00 uur, maar kijken of ze uit zichzelf komt en anders lekker laten doorslapen.

5. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

7 dec 2009
    1.915
    1.667
    113
    Brabant
    Dank jullie wel voor jullie reacties. Fijn dat we elkaar zo goed kunnen helpen, wie weet het immers beter dan moeders zelf uit eigen ervaring, toch?

Emmarijn en Nescio: Kijk! Dit wist ik bijvoorbeeld helemaal niet, van dat fruit nog niet zoveel vult. En ik wist ook al niet dat er zoveel tijd tussen het flesje en het hapje 'moest' laten i.v.m spugen. Nou zou ik het ook niet direct na het flesje gegeven hebben, maar 1 tot 1,5 uur had ik ook niet verwacht.
    (Heb wat minder goede ervaringen met ons CB, dus ik ben wat huiveriger om informatie te vragen...)
    Ik giet trouwens vanaf eergisteren alleen het eerste en het tweede flesje af, omdat ze 's morgens en begin van de middag de hoeveelheid niet opdrinkt. Ze drinkt dan 180 cc.
    Harley is een echte avondsmulpaap.:D

Nescio: Ik heb vaker gehoord dat meer moeders starten met een groentehapje. Ik zal morgens eens in de winkel kijken. Adviseer je om dit in de ochtend te geven, of juist in de avond? Ik heb bij een groentehapje juist meer een 'avondeten' idee en in de avond heeft ze meer honger dan in de ochtend en vroeg in de middag.

Jessi79: Mijn partner had eigenlijk hetzelfde idee als jij, wat betreft de avondvoeding. Madame heeft juist besloten om zelf rond 22.00 te komen.
    Maar dan mist ze een voeding, als ik het goed begrijp? Of gewoon die laatste fles om 22.00 geven?

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou de groenten inderdaad 's middags geven, zodat je goed kan zien hoe ze erop reageert. Als ze er krampjes van krijgt of allergisch reageert heb je dat natuurlijk liever niet vlak voordat ze gaat slapen. Als ze een smulpaapje is in de avond, zou ik de vroege avond nemen, rond 16, 16.30 uur.

In het begin maar 1 groentesoort aanbieden en dat voor 3 dagen, zodat je goed ziet of ze ergens op reageert.

En misschien krijgt ze er wel meer honger van, dat kan ook. Vooral omdat in het begin die paar hapjes niet veel vullen. Hier begonnen we met 6 maanden maar opeens kwam mijn dochter toen weer voor een nachtvoeding. Dat was echt honger. Daarna at ze al snel meer bijvoeding maar gingen de nachtvoedingen vrolijk door, dit keer door opkomende tandjes.

7. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Die 1 tot 1,5 uur hoeft ook niet perse hoor, maar iets wat we zelf aanhielden. Niet alle kindjes spugen hun fruit weer uit (plus de melk van daarvoor ;)) en een half uur ofzo zou heus wel genoeg zijn. Het is meer een gevoel van onze kant dat ze dan nog vol zit van de melk en ook niet zoveel trek zal hebben in fruit/groente? Dus zodoende. Kijk gewoon wat voor jullie handig werkt!

Wij begonnen ook met 1 groente voor 3 dagen achter elkaar.

8. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

7 dec 2009
    1.915
    1.667
    113
    Brabant
    Thanks voor de adviezen, dames.

Ik ga morgen maar eens voor wat lekkers voor ons meisje zorgen en dat doe ik dan meteen met een smaak gedurende drie dagen. Ze mag dan nog steeds wel de vijf flesjes hebben? Ik neem aan dat het hapje geen fles vervangt. Hoeveelheid die ze per keer/dag mag hebben, staat neem ik aan gewoon op het potje?

(Sorry voor al mijn vragen, ze is mijn eerste kleintje en ik heb nul komma nul ervaring met en verstand van die dingen.);)

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geef haar voor je met vast voedsel gaat beginnen eerst eens een paar dagen een lege lepel om mee te spelen en op te sabbelen. Ze is nog erg jong, dus echt vast voedsel heeft ze echt nog niet nodig.

Als je begint, dan liefste ergens halverwege de ochtend wat groente. As je echt wilt weten wat ze binnenkrijgt, dan gewoon zelf even peentje of aardappeltje koken. In potjes zitten erg veel toevoegingen die een kind niet nodig heeft, en ze bestaan voor een groot deel uit water en bindmiddel. Qua smaak lijken ze totaal niet op echt eten.

Ik heb veel gehad aan de informatie op deze pagina (geldt even goed als je niet zelf voedt) Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding

10. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Fruit of groente vervangen nog geen fles inderdaad. De eerste dagen geef je gewoon een paar hapjes. Dit wordt langzaam steeds meer. Duurt even voor ze een heel "potje" eten. Of je meisje vindt het heel lekker en leuk, dan kan het zo zijn dat ze meteen een aardige hoeveelheid eet. Het is een beetje aftasten.

11. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

7 dec 2009
    1.915
    1.667
    113
    Brabant
    Wederom bedankt.

dirksmamma: Oh absoluut. Ik ben zeer zeker van plan om vers voor haar te gaan koken. De grootste reden dat ik wat potjes wil gaan halen, is omdat ik haar eerste lege potje wil bewaren zodat ze later ziet wat ze het eerst gegeten heeft. Ik wil eens kijken wat het aanbod aan voeding is, zodat ik dat thuis vers voor haar kan maken, even wat ideetjes opdoen.
    Wat is trouwens de reden van het spelen met het lepeltje? Zodat ze een beetje went aan het lepeltje in haar mondje?
    Heel erg bedankt voor de link, ik zal zo direct meteen eens gaan kijken.

Emmarijn: Ja, daar ben ik nou zoooo benieuwd naar he, wat ze ervan vindt. Mijn zus is begonnen met een beetje hapje op het speentje van haar zoontje te doen, die vond het in het begin nog niet zo lekker, terwijl haar oudste zoontje meteen meer wilde op die leeftijd. Zo grappig.:D

12. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Het is heel erg leuk hoor die eerste hapjes, vooral die gekke bekjes die ze dan gaan trekken.
    Volgens mij gaat het vanaf 4 tot 6 maand ook meer om het wennen aan de smaakjes, het happen en malen. Ze hoeven nog niet een heel potje leeg te eten.
    En de darmen moeten ook aan het nieuwe voedsel wennen, wij geven onze dochter niet meer als 5 kleine tl (als ze het lekker vind tenminste, sperziebonen kreeg ik er niet in en bij courgette bleef ze maar door gaan)

13. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Als ze eerder voor de nachtfles komt kan dat ook betekenen dat ze gewoon eerder de nacht in wilt! De van mij heeft ook zelf geregeld dat ze om 20.00 uur de laatste fles wilt en dan gaat slapen... Ze zit overigens gewoon op 5 flessen in 12-13 uur dus ze krijgt ze sneller op elkaar maar dat is voor haar rustgevender...
    Ik zou ook met groente beginnen zodat ze straks niet alleen aan zoet gewend is! Ik denk dat je het ook vanzelf merkt wanneer het hapje een fles vervangt, omdat ze steeds meer zal gaan eten! Ik geloof dat er in olvarit geen toevoegingen zit hoor... Kun je simpel op de ingredienten zien maar vers heeft toch meer vitaminen dan een potje! (Alhoewel ik daar soms ook zelfs over twijfel omdat je de groenten zo lang moet koken...) veel succes! En foto camera gereed houden he?! ;)

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Op deze leeftijd is alles naar de mond brengen en reageren als jij iets naar je mond brengt meestal geen behoefte aan vast voedsel (kind weet niet eens wat dat is), maar imitatiegedrag...alles wat mama en papa doen is spannend. Met een lege lepel voorzie je in die behoefte, ze kunnen lekker 'meedoen' als jij aan het eten bent. Voordeel is meteen ook dat ze aan het gevoel van een lepel wennen. Bijtring kan ooktrouwens.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Op deze leeftijd is alles naar de mond brengen en reageren als jij iets naar je mond brengt meestal geen behoefte aan vast voedsel (kind weet niet eens wat dat is), maar imitatiegedrag...alles wat mama en papa doen is spannend. Met een lege lepel voorzie je in die behoefte, ze kunnen lekker 'meedoen' als jij aan het eten bent. Voordeel is meteen ook dat ze aan het gevoel van een lepel wennen. Bijtring kan ooktrouwens.

Potje ewaren...je kunt toch ook een foto maken van de eerste broccolistronk?;)

16. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    De potjes geven overigens weinig inspiratie ;) zeker die van 4 maanden, daar hebben ze 3 of 4 smaken van.. :)

17. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik deed t zo bijvoorbeeld (met 5 flessen)

wakker: fles 150/5
    7.00 - 9.00 slapen
    9.30: 2 ijsblokjes fruit en fles 150/5 (het wordt meer fruit eten, hier was dat ongeveer 3 weken later en kon de fles er uit, soms kreeg ze een uur later nog 100/3 voor "vulling")
    11.00 - 12.00 slapen
    13.00 fles 150/5
    14.00 - 16.00 slapen
    16.00 - fles 150/5
    17.30 - 18.30 slapen
    19.00 douchen, omkleden en daarna laatste fles.

1 week later begon ik om 17.00 met groente.

Nu is het zo met 4 flessen:
    6.00 - 6.30: 180/6
    9.30 100 gram vers fruit
    11.30: 180/6
    15.30: 180/6
    17.00 - 17.30 groente (1 eetlepel)
    19.30: 210/7
    En dit voor een meisje met verborgen reflux... sinds de bijvoeding is ze zo opgeknapt! Ze mag 4x210/7 maar zo is het prima. Kan altijd nog eventueel.

18. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zat ik ook al te denken... Nog nog veel leuker zelfs!!
    In de Olvaritpotjes zitten ook zeker toevoegingen en zijn nooit pure groenten (smaken ze ook niet naar overigens!)...

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Over eerste hapjes gesproken, ik kan zeggen dat ik wat onrealistische verwachtingen had over de trek van mijn dochter;). Hier haar "eerste maaltijd":

20. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Zo jij was enthousiast :D :D

Deel Deze Pagina