Ik ben benieuwd; Wie geeft er wel/geen suiker & zout? Mijn dochter is 1,5 en ik heb er geen problemen mee. Een koekje, vlokken op brood, nasi uit een pakje ja hoor dat krijgt ze gewoon! Niet iedere dag en ze eet verder heel gezond maar ik vind het zelf wat overdreven allemaal. Wat is jullie mening?
ik heb Nee gestemd al ben ik niet zo strikt met andere zaken.. Hij krijgt eigenlijk altijd verse groenten, maar soms eten we pannekoeken en daar krijgt hij ook gewoon van.. En dan maak ik niet eerst groente voor hem klaar.. Hij krijgt ook wel eens slokjes van mijn thee, daar zat dan wel weer suiker in.. Chocopasta op brood vind ik ook geen probleem, maar hij 'moet' wel eerst een boterham met boter opeten.. Hij eet twee boterhammen tussen de middag dus dat zit wel goed.. Als wij patat eten krijgt hij een potje groente en na zijn groente krijgt hij wel 3 á 4 stukjes van ons.. of een ministukje frikandel.. Ik vind sommige dingen wat overdreven eerlijk gezegd.. Overal is wel iets slechts in te vinden qua eten.. Hij krijgt ook elke middag diksap en die is echt niet zo sterk aangelengd dat er weinig smaak meer aan zit.. Oja, op een verjaardag o.i.d. krijgt hij ook een paar stukjes chips (nibbits, van die stokjes) is nog maar 2x voorgekomen, maar goed.. Bami van de chinees heeft hij ook wel eens gegeten, zonder zout weliswaar, maar wel met kruiden die we thuis niet gebruiken.. Ik ben daar op zich niet zo heel moeilijk in, al zal hij niet een heel bord patat krijgen zeg maar..
Mijn dochter is pas 8 maanden en ik vind suiker en zoete dingen dus gewoon nog niet nodig. Ze krijgt dus boterhammen met boter, thee als extra drinken en als tussendoortjes rijstenwafeltjes. Maar ik ga niet zeggen dat ze straks als ze ouder is nooit iets zoets zal krijgen. Ik wil er gewoon mee wachten. Dit komt vooral omdat mijn ouders dat ook zo bij ons gedaan hebben, en wij allemaal helemaal niet gek zijn op snoep en dergelijke. Misschien toeval of niet, maar ik ben daar zelf heel blij mee. Ik snoep eigenlijk nooit, en hoop dat ik Yasemin net zo 'blij' kan maken daarmee. Ik eet net zo lief zelf ook een rijstenwafel of een kaas-stengel ofzoiets dergelijks ipv een reep chocolade bijvoorbeeld. En met het weglaten van zoete dingen hoop ik dat Yasemin ook geen zoetekauw wordt. Maar om te zeggen dat ze nooit zoiets zal krijgen, nee dat niet, maar nu nog niet! En nouja zout lijkt me op deze leeftijd wel vanzelfsprekend.
mijn kids eten vanaf 12 maanden egwoon alles met de pot mee, van aardappels tot roti en nasi. ga niet speciaal koken voor hun. heerlijk vinden ze het. als we ongezonde dingen eten zoals friet of pizza dan geef ik onze jongste een potje (wat natuurlijk smaakloos is als je vers gewent bent) en daarna mag hij dan wat mee ons meeeten ook koekjes etc in het begin natuurlijk speciale babykoekjes en dinegn als soepstengels etc maar nu ook gewoon normale koekjes en snoepjes. niet elke dga en met mate natuurlijk
Zit er ook een middenweg in je poll? Hier zijn ze ook bijna 1,5 en krijgen echt weleens suiker en zout. Ik VOEG alleen nergens zout en suiker toe, en ze krijgen geen eten uit zakjes en potjes oid. Maar een koekje, stukje chocola, pannenkoek enz krijgen ze wel weleens, al is het niet vaak. En nu in december zal het echt wat meer worden, het is een gezellige maand wat hier in de teken staat van veel familie bij elkaar, lekker eten en verwennerij. En in een bepaalde mate mogen zij daar ook heerlijk aan mee doen. En een zoetekouw is ook persoonlijk aangelegd. Hier krijgen ze eigenlijk amper ooit de bovenstaande dingen. Maar mijn één dochtertje doet een vreugdedans als ze iets lekkers aan ziet komen, mijn andere dochter blieft zoete spul echt niet. Als ze een stukje chocola krijgt van iemand, spuugt ze die gewoon uit en loopt weg.
Ik doe het op dezelfde manier als Adi, maar ben zelf geen zoetekauw. Ik vind het antwoord A en B trouwens hetzelfde, dus ik heb maar niet gestemd, want: Ja, hij krijgt wel zout en suiker binnen en af en toe en Ja, ik probeer het te vermijden door het zo min mogelijk aan het eten toe te voegen en hem geen kant-en-klare koekjes te geven. Ik schreef er zelf enkele maanden geleden dit over: De Druivendreumes en zoet & zout | Baby & dreumes/peuter eetfestijn
Vanaf 1 jaar oud geef ik wel eens zaken die meer zout bevatten en ook dingen met suiker. Ik vind beide zaken bij het leven horen en dus met mate er kennis mee maken vind ik prima. Vanaf een maand of 8 gaf ik soms trouwens wel gewoon dingen op brood (appelstroop, pindakaas, chocoladepasta etc) Ik kook nog steeds zoutloos en zal dat altijd blijven doen omdat het doodgewoon gezonder is ook voor papa en mama. Pre-fab of kant en klaar eten doen wij zelden dus daar hoef ik niet zo op te letten.
ik geef absoluut geen zout, omdat dit de nieren aan kan tasten. Vanaf haar 2e verjaardag zal ze iets van zout krijgen, maar dan niet los toegevoegd maar het zout dat in bijv. bio koekjes zit. Suiker, ik vermijd het zo veel mogelijk. Maar als we ergens zijn waar alle kindjes een snoepje krijgen, dan mag ze ook wel 1 snoepje. Thuis dus niet, en buiten huis zo beperkt mogelijk.
Ik ben wel wat voorzichtiger denk ik, maar niet heel moeilijk. Gewone koekjes mag ze ook wel, een keer een tucje op een verjaardag, maar thuis krijgt ze liefst babykoekjes met geen/minder suiker en pakjes (voor macaroni enzo) lust ze vaak zelf niet of ik maak het dan vers. Met zout ben ik niet zo moeilijk, maar ik kook zelf zoutloos en doe er dan daarna zelf op m'n bord zout over, dus verder krijgt ze dat niet vaak binnen. Waar ik wel streng op ben is echt hele zoete dingen met veel suiker, bijvoorbeeld vla, chocolade(melk), yoghi, snoep, etc. Dat heeft ze allemaal ook echt nog nooit gehad en ik vind dat ook nergens voor nodig. Ze weet niet wat het is, ze vraagt er niet naar, dus dan ga ik er ook nog niet aan beginnen. Ze heeft wel eens een paar vlokken of vruchtenhagel gesnoept, maar krijgt het nooit op brood echt.
Was handig geweest als je een leeftijd had aangegeven Mijn zoontje krijgt vanaf dat ie 1 jaar is wel eens zout dmv kruidenzakjes ed. Maar ik voeg het zelf niet toe aan het avondeten. Suiker krijgt ie steeds vaker, maar nog steeds met mate. Dus eens in de 2 weken geef ik hem bijv. hagelslag op brood. En gister heeft ie voor het eerst 1 hapje van een chocoladeletter mogen hebben. In die hoeveelheden, dus nog erg weinig.
Oeps. Ik lees dit en serieus, ik heb er nooit bij stil gestaan dat er zoveel suiker in vla zit Dat krijgt mijn zoontje dus iedere dag (niet veel, een klodder door de yoghurt heen... zo eten wij ook ons toetje namelijk aangezien ik alleen yoghurt niet lekker vind)...
Wij eten geen geraffineerde suiker (witte suiker/tafelsuiker), ook niet als het ergens doorheen zit. Wel oerzoet of maismoutstroop oid, dat is onze manier van eten. En we houden ook van lekker zoet fruit, honing e.d. Verder zo min mogelijk zout. Helaas zit dat echt overal in van brood tot yoghurt. Ik ben wars van pakjes en prefab food.
Ik mis de optie: -ja, maar met mate In het moderne eten zit TEVEEL suiker en TEVEEL zout, en dat probeer ik te vermijden. Niet alleen voor de kinderen, voor het hele gezin. Maar dat betekent niet dat we helemaal geen suiker of zout binnenkrijgen. M.i. is gewoon suiker of zout altijd nog een stuk gezonder dat de 'alternatieven'.
Wij geven Julia sinds kort de toetjes van de Albert Heijn. Helaas wel in kleine bakjes, dus veel afval, maar nu ze zo slecht eet vind ik alle beetjes welkom En... daar zit geen suiker in, maar alleen maar fruitsuikers als zoetstof. Dat vind ik wel een pre! Met alleen 1,5 boterham en wat fruit op een hele dag, vind ik het toch wel prettig dat ze iets van een toetje eet, en sinds een paar maanden weigert ze haar yoghurt (ze kreeg altijd gewoon pure yoghurt). Zogelukkig, ik vind het zo interessant hoe je met het eten omgaat, maar ook wel lastig. Wij hebben hier geen bio winkel en ik vraag me dan toch af hoe je aan veel dingen komt. Ook zijn heel veel dingen best duur... Ik ben al aardig aan het minderen met vlees, bijvoorbeeld maar 100 gram kipfilet in een gerecht in plaats van 150 of 200 gram, maar biologisch vlees vind ik erg duur. En brood enzo, bak je dat allemaal zelf? Want het goedkopere brood in de supermarkt is vaak niet het allergezondste of biologische brood. Heb je nog tips om mijn pakjes-eten een beetje meer biologisch en natuurlijk te krijgen? Hoe maak je bijvoorbeeld macaroni zonder pakje?
Tot 1 jaar ben ik heel erg strikt geweest, daarna heb ik het wat meer los gelaten. Wel let ik er nog steeds op dat hij niet TEVEEL troep binnen krijgt en dat de basis gezond is. Maar liever geef ik hem iets waar suiker inzit, dan iets wat zogenaamd gezond is, maar waar allerlei zoetstoffen, hulpstoffen etc. inzitten.
Ik heb nee gestemd, al is het niet zo 'streng' als het klinkt. Ik probeer het te vermijden waar het normaal gezien mogelijk is. Wij eten bijv. zelden friet (maar stél dat we het eten, krijgt hij er ook een paar zonder zout), chips krijgt ie van mij nog niet, een koekje soms wel, maar eigenlijk alleen als we ergens zijn. Eten uit pakjes/zakjes doen we hier steeds minder, maar soms komt het wel voor en dan eet Lucas mee. Als broodbeleg krijgt hij jam, appelstroop, pindakaas, honing.... dus tja, daar zit dan wel weer suiker in. Maar alleen fruit op brood blieft meneertje niet meer. Dus fruit ernaast en beleg erop. Chocopasta vind ik nog niet zo nodig, en ik probeer hartig beleg te vermijden i.v.m. het zoutgehalte en verzadigde vetten. Compleet suiker en zoutloos is in mijn mening praktisch niet mogelijk! Maar goed, daarover kunnen de meningen verschillen
als ik het kan redden geef ik hier zo weinig mogelijk suiker en zout.. daar ben ik heel strikt in. de zout tot zijn 2 jaar de suiker vooral vanwege gedragsproblemen bij zijn oudere broer. en dat ik gezien heb hoeveel suiker kan aanrichten daarmee. helemaal uitbannen doe ik niet. hij heeft ook een beetje taart op mijn verjaardag gehad bijv. en een stukje banketstaaf. maar als ik het kan redden en er is een alternatief voor handen dan is het zonder suiker en al helemaal zonder zoetstof.
De eerste anderhalf a twee jaar ben ik best 'streng' geweest met suiker en zout. Ik kookte vaak apart voor mijn dochter en snoepjes kreeg ze sowieso niet. Op een gegeven moment ben ik makkelijker geworden, in elk geval met zout. Ze eet nu gewoon met de pot mee en wij eten regelmatig een 'pakje' (bijvoorbeeld nasikruiden, macaronikruiden ect. van Honig). Eten we pizza of patat krijgt ze het ook. Voordeel: ze eet nauwelijks avondeten dus zoveel zout krijgt ze toch niet binnen Suiker krijgt ze in deze periode ook meer maar toch letten we nog wel op dat ze niet teveel 'troep' eet. Ze krijgt ze elke dag wel een koekje maar dat wisselt van een biscuitje tot een evergreen tot een stroopwafel. Met visite krijgt ze gewoon wat wij ook nemen. Is er cake, krijgt zij het ook. Op verjaardagen eet ze ook taart en hapjes maar we letten dan wel op de hoeveelheid en ze krijgt alleen van ons wat. Mijn oma vindt het namelijk erg leuk om haar vol te stoppen Dus die zijn we aan het heropvoeden en mag haar niks meer geven Het klinkt nu alsof ze heel veel snoep enzo krijgt, is niet zo hoor Ze eet nog steeds het liefste fruit. Laatst bij mijn tante op verjaardag, ze wou liever plakjes appel dan een taartje. Prima
Wat geven jullie als suikervrij koekje/tussendoortje? Julia krijgt toch elke dag wel een of twee van die babykoekjes, maar volgens mij zit daar wel suiker in... Ik blijf dan hangen op fruit, rozijntjes, rijstwafel...
Alternatieven in de vorm van kunstmatige zoetstoffen bedoel je? Die komen er hier al helemaal niet in! En zijn bovendien niet nodig; de natuur is al zoet genoeg. En als je geen zout toevoegd krijg je al meer dan voldoende binnen. Gelukkig zijn er voor suiker meer dan genoeg gezonde alternatieven.