Hoe werkt de Rapley methode?

Discussie in 'Voeding' gestart door Rebelleflower, 20 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rebelleflower

Rebelleflower Fanatiek lid

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Mijn dochtertje van 5,5 maand krijgt nu oefenhapjes groenten en fruit. Ze vind het alleen super interssant om het allemaal zelf te doen.. lepeltje zelf vast houden en in d'r mondje stoppen.
    Nu dacht ik misschien is de rapley methode iets voor haar.. maar ik vraag mij of hoe werkt dat dan? Want ze kunnen niet kauwen omdat ze geen tandjes heeft.. dan krijgt ze toch niets binnen?

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Kauwen doen ze met hun kaken. Gemiddeld komen de eerste kiezen rond de eerste verjaardag, voor die tijd eten ze als het goed is ook al stukken hoor. Mijn dochter kreeg haar eerste tandje pas toen ze al bijna een jaar was zelfs en heeft nu pas 2 kiezen (ze is ruim anderhalf).
    Het is niet de bedoeling dat je heel harde dingen gaat geven, je moet de groente wel koken ;).

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ze heeft nog geen tandjes, maar wel heel sterke kaakjes. Dus een zachtgekookt worteltje kan ze echt 'afhappen'.

Geef altijd grote stukken, geen kleintjes (een stronkje broccoli, een hele of halve wortel..). Zodat ze ze zelf kan vasthouden en controleren.

We hebben bij onze twee meiden vaste voeding volgens de Rapley methode geintroduceerd. In het begin is het vooral ontdekken, kijken, wat afhappen, weer uitspuwen... maar dat hoort allemaal bij het leren eten. Toen onze oudste acht maanden was kon ze zelfs pasta zo eten. Ze pakte dan een penne, stopte die geheel in haar mond, beet hem doormidden en liet de andere helft uit haar mond komen voor de tweede hap :D

Wij vonden het geweldig om ze zo zelfredzaam te zien. Ook nu hebben ze een goede relatie met eten. Ze lusten bijna alles en eten goed.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hoor, kauwen doen ze prima met de kaakjes. Daar malen ze meer mee weg dan met kiezen;)
    Hier hebben ze beiden een week of 2 gesabbeld of ontdekt en daarna gingen er al flinke hoeveelheden naar binnen. Het hoeft in het begin ook niet veel te zijn he, ze krijgen nog voldoende melk.

Zorg dat je grote stukken aanbiedt, dus een heel roosje brocolli of bloemkool, hele sperzieboon, hele bospeen (1 peentje he...niet de hele struik;))ze kan zelf bepalen wat ze eraf sabbelt zo

5. tuc

tuc Niet meer actief

Haha volgens mij typten nescio en ik tegelijk;)

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja ik zie het ook :D ervaringen met Rapley komen dus overeen.

7. Rebelleflower

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    En qua fruit? Appeltje is natuurlijk erg hard. Die eerst koken zodat die zachter wordt?

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Inderdaad, koken en anders zacht fruit geven (peer, banaan, etc.)

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Rapley is meer dan alleen stukken geven, het voornaamste is dat de regie bij je kind ligt, die bepaalt hoeveel ze eet.
    Bij rapley mag je in principe alles geven, behalve suiker, zout en honing. Het idee is dat je kindje met de pot mee eet en jullie als gezin dus ook gezond eten.
    Je geeft met name in het begin stukken ter grote van de vuist van je kindje. Ik sneed in het begin veel in brede frietjes, iets langer dan de vuist, dan steekt er een stukje boven de vuist uit.
    Bij rapley vervang je ook geen melkvoedingen door vaste voeding, je geeft ook altijd eerst melk en daarna vv. Het afbouwen gaat vanzelf en de regie daarvan ligt ook bij je kind.

Zelf geef ik bv op verzoek en vv wanneer ik eet.
    De eerste twee weken ben ik 1 moment vv gaan geven, daarna 2 keer (groente en fruit) en met 7 maand ook brood. Als zoon sliep, sloeg hij gewoon de maaltijd over.
    Ondertussen is zoon 13 maand en eet elke maaltijd gewoon mee. Hij drinkt ondertussen nog wel bv.

10. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Appel was bij mijn dochter niet zo'n succes, want het werd zo glibberig als je het kort kookt. Dus die zijn we gaan raspen, toen was ze wel wat ouder. En later sneden we hem in hele dunne plakjes.

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier at hij met 9 maand gewoon van een hele appel. Voor die tijd meestal in 8en.

12. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Grappig!
    Mijn dochter at gewoon niet van die harde dingen. En nog steeds niet eigenlijk, de plakjes appel zijn inmiddels wel wat dikker, maar als het niet in plakjes is, eet ze het niet (anderhalf nu). Maar rauwkost eet ze ook alleen komkommer en tomaat, het meeste vindt ze te stevig. Maar het kan nu ook haar eigen willetje zijn, eigenwijsje ;).

13. Rebelleflower

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Agh wat schattig!! :D en knap ook zeg al een hele appel zo eten!!

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik heb appel ook gewoon hard gegeven. In het begin zonder schil, maar met 9 maanden at de oudste inderdaad zo een appel. De jongste had wat meer moeite met leren eten, maar met een jaar at hij ook gewoon appels als geheel.
    Verder inderdaad gewoon in stukjes die ze goed kunnen vasthouden. Binnenkort starten we weer bij de jongste, ik heb er zin in!

Deel Deze Pagina