slap nekje/hoofdje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door minipi, 16 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Mijn dochter wordt komend weekend 3 maanden. Nu kan ze nog steeds niet/nauwelijks haar hoofdje omhoog krijgen als ze op haar buik ligt. Ik weet dat mijn oudste hier niet de snelste mee was, maar die deed het met 3 maanden al wel (zag ik net op een foto).
    Ik maak me er nu toch een beetje zorgen om, omdat ze wat dit betreft helemaal geen vooruitgang heeft geboekt sinds ze een week of 2 oud was.
    Ze neemt sinds een week ofzo pas haar koppie mee als ik haar voorzichtig omhoog trek aan haar armpjes. Maar daar zie ik in elk geval vooruitgang. Op haar buikje liggen is drama en ze weigert haar hoofdje verder dan 1 mm op te tillen :(
    Iemand goede ervaringen dat het met 3,5 maand ineens super ging ofzo? Heb ik ff nodig... :(

2. klavertje

klavertje Bekend lid

18 jun 2008
    710
    0
    0
    Ik heb het ook gehad met onze zoon.
    Ik zou je aanraden naar een kinderfysio of osteopaat te gaan.
    Wij zitten bij de kinderfysio en die geven je tips en oefeningen om het nekje sterker te maken.
    Het heeft te maken met een voorkeurshouding. Het zou heel goed kunnen dat jullie kindje ook naar 1 kant neigt. Zet haar maar eens op je schoot. Dan zul je zien dat het hoofje naar links of naar recht wegzakt. De kant die verzakt is de voorkeurshouding. Hiervoor heb je diverse oefeningen.
    Je kunt me pmmen voor de oefeningen als je wilt.
    Sterkte meid!! En je bent dus niet de enige ;)
    Het is ook niet erg maar je moet er NU wat aan doen voor ze ouder word.

3. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    hmmmm.... en ga je op eigen houtje naar zo'n fysio of toch via huisarts of CB? Ik loop namelijk al met haar bij een kinderarts, maar daar heb ik pas eind juli weer een afspraak.
    Overigens heeft ze juist helemaal geen voorkeurshouding volgens mij. In bed, box en wipstoel ligt en kijkt ze gewoon alle kanten op. Maar ik zal eens opletten vanavond met op schoot zetten of ze dan steeds dezelfde kant op wegzakt.
    In elk geval bedankt voor je reactie.
    Nog andere moeders met ervaringen?

4. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Dan zou ik toch je kinderarts eens bellen en vertellen dat je je zorgen maakt over het nekje. Als je niet eerder terecht kunt zou ik een fysiotherapeut raadplegen.

5. klavertje

klavertje Bekend lid

18 jun 2008
    710
    0
    0
    Wij zijn er via het CB terecht gekomen.
    Ik heb je een pm gestuurd.

6. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Je moet met oefenen op de buik de armpjes over elkaar onder het borstje leggen dat kost het minder inspanning om het hoofdje op te tillen en word het vaak intressanter.
    Ik zelf kon het pas met 4 maanden zei mijn moeder spraken ze toendertijd al schande van op cb volgens mijn moeder. Was gewoon makkelijk en dat ben ik nog steeds.:D

7. fluffy

fluffy Actief lid

6 mrt 2008
    197
    0
    0
    verzorgende B
    zaandam
    yuri was ook niet zo snel.
    ik legte yuri elke verschooning even op zijn buik en dat werd brullen en na een week had ik zo iets van hij leert en van zelf.
    nou hij is bijna een jaar en hij zit en loopt lans tafel hoor geen probleem.
    en hij tijgert door de kamer heen als de beste.

8. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

hier hetzelfde
    wij hebben via het consultatiebureau een verwijzing gekregen naar e fysio, en die komt gewoon aan huis.
    echt super wat die voor aanwijzingen geeft. Ze hoeven het nu nog niet te kunnen (met 3 maanden nog niet), maar moeten wel oefenen
    Wij oefenen een paar keer per dag dat hij zijn nekje leert optillen. dan leg ik hem op zijn buik op het aankleedkussen en oefenen we zolang hij zin heeft (begint vaak na een paar minuten te huilen) door hem aan te roepen en een speeltje voor zijn neus te houden.
    misschien kun je bellen met het CB of de kinderarts en vertellen wat jij geconstateerd hebt en dat je je er zorgen om maakt, misschien krijg je dan een verwijzing.
    groetjes

9. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Omdat wel íets doet (al is het erg weinig) en ze tot 2 weken geleden niet aan oefenen toekwam (met name door vele ziekenhuisbezoeken die haar mega veel energie kostten), heb ik besloten nog een ruime week intensief met haar te gaan oefenen en als ik dan nog geen vooruitgang zie, alsnog de kinderarts te bellen.
    Het is sowieso ook fijn om te horen dat sommige kindjes gewoon laat zijn hiermee zonder dat er iets bijzonders is. Maar ik houd het wel in de gaten!

@klavertje: een voorkeurshouding is het echt niet, ze blijft tegen mij aan eigenlijk heel goed recht zitten. Ze tilt haar hoofdje ook wel op als ik haar rechtop tegen mijn schouder houd bijvoorbeeld, maar niet als ze op haar buik ligt. Bedankt voor je PB's!

@mineke: die tip van de armpjes onder de borst kende ik al (dat was dé gouden tip bij mijn oudste dochter) maar die werkt helaas niet bij mevrouwtje. Toch bedankt!

Andere tips of ervaringen blijven uiteraard welkom ;)

10. Danielle1982

Danielle1982 Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.515
    1
    0
    Tim kan het ook nog niet, en hij heeft idd ook een voorkeurshouding.
    Bij Tim helpt het als we een opgerolde handdoek onder zijn oksels leggen, vind hij het in elk geval leuker.
    Ook kan hij het beter als ik hem zelf plat op mijn eigen buik leg.
    Ik moest van de fysio 3x 5minuten per dag oefenen..

En ja, ik zit er ook best wel mee dat hij het niet kan....

11. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Vervelend hè... Maar het komt vast goed!
    Nog even een vraagje: hoe kan het dat jullie allemaal al voor de 3 maanden bij de fysio zitten, terwijl het CB er bij mijn 2-maanden bezoek nog helemaal niet moeilijk over deed??

12. Foxter

Foxter Niet meer actief

Sterre deed het ineens met 3,5 maand ;) Echt waar!
    En nu is ze bijna 6 maanden en ze doet het gewoon helemaal goed allemaal.

13. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Bij ons eerste kindje hadden we dit ook. Doordat ze zoveel kramp had overstrekte ze zich heel erg. De achterkant van haar lichaam had zich overontwikkeld t.o.v. de voorzijde. D.m.v. fysiotherapie is de hoofdbalans maar ook de darmklachten behandeld. Ik heb na een bezoek aan het CB de huisarts bezocht en zij heeft ons doorverwezen naar een kinderfysiotherapeut. Het was met een paar weken al een heel stuk opgeknapt.

14. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

bij ons kon hij het na zijn geboorte eerst wel (toen hij nog maar 29 zwangerschapsweken oud was) en nu juist niet meer. vreemd he?

Deel Deze Pagina