Hoi allemaal! Ik zit met een soort dilemma.. Vanaf dag 1 heeft Maddox lastig gedronken.. Borstvoeding was helaas niet haalbaar (hoef hier geen preek over neem maar van me aan dat we er alles aan gedaan hebben). Hij heeft 'savonds veel last van verborgen reflux en de kinderarts heeft ons daarom geadviseerd om met 4 maanden pap te geven 'S avonds omdat dit beter in z'n buikje zou moeten blijven liggen.. Nu heeft hij 3 weken geleden een dubbele oorontsteking gehad en sindsdien weigert hij de fles.. Hij zat op 5 flessen van 180+6 maar mag nu blij zijn als hij er 6 van 100 of 110 opdrinkt.. Hij laat super veel staan. We hebben van alles geprobeerd, kleine beetjes per keer.. Pauzes.. Difrax flessen, avent flessen, dr. Brown flessen, verschillende spenen.. Het wordt eigenlijk alleen maar erger. Nu moeten we deze week naar de lactatiedeskundige, om te kijken waar het probleem zit.. Pap uit een bordje moet hij niks van weten.. Maar in een fles gaat het redelijk.. Nu heeft de kinderarts aangeraden om hem steeds na de fles als hij echt niet meer wil een potje groente aan te bieden (ik maak ze zelf vers).. Nu vond ik dit zelf eigenlijk veel te vroeg met 4,5 maand.. En ik weet dat er wordt aangeraden om tot 6 maanden te wachten en dit wil ik zelf ook graag.. Maar tot mijn grote verbazing at meneer net (na weer de halve fles te weigeren) een half potje spercibonen weg! Ik had de helft maar opgewarmd anders had hij denk ik het hele potje wel op gegeten.. Hij vond het heerlijk! Wat vinden jullie? Moet ik hiermee doorgaan en dis gewoon naast de fles een potje groente aanbieden (fruit wacht ik sws nog mee) of toch bij de fles blijven ivm z'n darmpjes met het risico dat hij echt te weinig binnen krijgt?
Volgens mij is die 6 maanden regel alleen bedoeld voor kinderen die de borst krijgen, omdat 6 maanden exclusief borstvoeding zou kunnen helpen bij het voorkomen van allergieën. Jouw kind krijgt de fles, dus dan gaan die 6 maanden niet op. In mijn omgeving beginnen de kinderen die flesvoeding krijgen allemaal met 4 maanden met groente en fruit. En als je kind het lekker vindt, waarom niet? Ik zou het gewoon lekker geven.
Tja, ik geef ook fv, maar ik vind die 6 maanden regel juist ook voor kindjes die fv krijgen belangrijk. De natuurlijke weerstand van de darmen is al wat meer "aangetast" en ik vind het daarom heel belangrijk om deze zo lang mogelijk met rust te laten. Hier zelf met 5,5 maand rustig aan gestart met wat groente, omdat ze echt erg vaak over de max heen wilde. Maar ts, jouw kindje heeft dit nodig denk ik dan? Al zou ik wel kijken naar het flessen probleem en eventueel een andere oplossing zoeken in overleg met een diëtiste? Want je kindje moet nog groeien op de fles. Uit de bijvoeding halen die kleintjes gewoon echt nog niet genoeg vitamine alle belangrijke voedingsstoffen halen ze uit de fles. Misschien zou je dat kunnen doen, in overleg gaan met een diëtiste? En waarom moeten jullie met een lactatiekundige in gesprek? Want je geeft toch geen borstvoeding meer als ik het goed begrijp?
Ja klopt ik heb ook begrepen dat de 6 maanden regel niet uit maakt of je bv of fv geeft.. De kinderarts noemde haar lactatiedeskundige maar ik denk dat hij diëtiste bedoelde. Als het goed is neemt zij vandaag of morgen contact met ons op.. Hoop idd ook dat dat een oplossing gaat geven.. Of in ieder geval een goed plan van aanpak! T lijkt wel alsof hij kv helemaal zat is.. Want hij had dus wel honger! Hij leek ook echt opgelucht na dat halve potje.. Maarja wil ook niet dat hij darmproblemen ofzoiets krijgt.. Moeilijk vind ik het hoor, dat ze niet kunnen zeggen wat er aan de hand is.. Het gaat zo moeizaam.. Hij drinkt 50cc en dan begint het.. Brullen, krijsen, hoofd wegdraaien.. Uiteindelijk heeft hij dan met heel veel moeite 100 of 110 gedronken (duurt vaak ong 45 min tot een uur) en heb ook geprobeerd om bijv elke 2 uur 90cc te geven maar ook dat maakt geen verschil..
Wat voor pap geef je? Want voeding indikken met bijv. rijstebloem heeft ivm verborgen reflux geen zin. De pap wordt weer vloeibaar in de maag en kan dus gewoon omhoogkomen, met alle (pijnlijke) gevolgen van dien. Indikken met jbpm zou dan beter werken, maar daar reageert ook ieder kindje anders op. Maar als hij goed reageert op de groenten, denk ik niet dat het een probleem is om met 4,5 maand al te starten. Jullie hebben een specifieke situatie en als zijn darmpjes er goed op reageren denk ik dat het best kan hem groenten te geven. Bied gewoon drie dagen hetzelfde aan, en wissel dan af, dat weer drie dagen, enzovoort.
Z'n voeding wordt ingedikt met nutriton dat doen we al sinds geboorte.. Ivm reflux en hij verslikt zich anders En nu krijgt hij 1 fles met rijstebloem 'savonds.. Het was de bedoeling dit van een bordje te geven maar dan krijg ik er geen eens 1 mini hapje in.. Vandaar dat we het in een fles doen (het is wel erg dik, dikker dan de verpakking aanraad) en dat is denk ik de enige fles die hij tot ong 130 opdrinkt.. (Nog niet genoeg maar oke) Toch raar dat het ziekenhuis aanraad om dat te geven als dat geen zin heeft.. Moet ik wel bij zeggen dat hij nu om 8 uur ( na de papfles) gewoon naar bed gaat en niet meer van 8 tot 11 non stop huilt.. Maar of dat door de pap komt durf ik niet te zeggen..
Ik merk dat als we een drukke dag hebben gehad hij vooral 'S avonds veel laat heeft, maar veel minder dan in het begin.. Hij heeft periodes gehad van 5-6 uur huilen op een dag en nu is dat echt maximaal 2 uur.. Dus gaat echt een stuk beter
Een baby mag vanaf vier maanden al bijvoeding. Dus daar zou ik me niet druk om maken. Ik zou naar je baby kijken en als het goed gaat zeker doorgaan met de bijvoeding. Alhoewel ik wel vind dat je baby wel melk nodig heeft om te groeien. Groente vervangt geen melkvoeding. Onze oudste is vanaf een maand of vier ook heel slecht gaan drinken. 600cc per dag was veel. Onze jongste drinkt echt veel meer. Tot een maand of 6 bijna een liter. En toch groeien ze even hard (de jongste zelfs iets minder hard..). Ik zou dus niet zozeer kijken naar de voeding die je geeft, maar naar hoe je zoontje groeit. En vooral.. Is hij tevreden?? Hmmm.. Ik lees nu dat hij nog wel last heeft van reflux. Hopelijk gaat dat beter met de bijvoeding. Heeft hij ook medicijnen (gehad) hiervoor?
Ja MAG sowiso met 4 maanden beginne met bijvoeding en als een kinderarts dit aangeeft zou ik dit zeker niet in twijfel trekken. En als je kindje er goed op reageert is er niks aan de hand lijkt me...
Bedankt voor alle reacties! Blijf het inderdaad gewoon zo doen. Je leest op internet zoveel verhalen.. En sommige mensen zijn zo over fanatiek dat je je kind wat aan doet als je het voor 6 maanden groenten geeft dat ik er even heel erg onzeker van werd.. Maddox heeft geen medicatie voor de reflux omdat de arts wilde wachten of pap zou helpen. Hij heeft een dubbel systeem in z'n nieren waar hij nog steeds antibiotica voor krijgt om z'n urine schoon te houden dus de arts wil zo lang mogelijk wachten met mogelijk nog extra medicatie omdat hij verder wel goed groeit en de voeding wel binnen houdt maar zeg maar maagzuur heeft.. Soms heb ik echt even van die onzekere momenten als hij dan zo overstuur is.. Bedankt voor alle tips!
Oh ik geef het trouwens niet als vervanging maar echt erbij als hij z'n fles dus heel slecht heeft gedronken.. Vanmiddag dus een half potje spercibonen en de twee flessen erna zijn gewoon op gegaan!! Wel een klein gevechtje maar helemaal op! Soms snap ik er niks van haha.. Morgen gewoon weer spercibonen
Niet onzeker laten maken hoor. Hier op t forum wordt ook geregeld zo gedaannals jij hierbovennschetst maar je doet je kindje echt niks aan als je na 4 maanden langzaam aangaat opbouwen met vaste voeding...
niet onzeker zijn hoor . En idd ik merk ook dat je dan vaak de wind van voren kunt krijgen op verschillende forums. Hopelijk gaat t gauw wat beter !