Hallo, Mijn zoontje is net 6 maanden. Hij eet al sinds 4 maanden fruit- en groentehapjes uit een potje. Maar nu hij wat meer mag eten wou ik gaan proberen om zelf hapjes te gaan maken. Alleen ben ik bang dat het niet fijn genoeg is. Ik pureer het met de staafmixer. Ik had net iets gemaakt met rijst, kip en wortel. Maar het blijft toch een stuk groffer dan de voeding uit potjes. Meer vocht erbij helpt wel iets, maar het wordt niet zo fijn als een potje. Ik heb het al gegeven aan mijn zoontje, maar hij begon een beetje te kokhalzen. Dus toen maar gestopt en eten uit een potje gegeven. Heeft iemand tips?
Nou, geen tips om het nog fijner te krijgen, maar ik vraag me wel af wat de reden is om alles zo fijn en samen te pureren.. Ik kan me ook niet zoveel voorstellen bij gepureerde kip eigenlijk. Lijkt jou dat echt smakelijk? Zou het geen idee zijn om hem gewoon lekker de groente en de aardappel te geven hoe ze zijn? Kip/vlees hoeft sowieso nog helemaal niet tot een jaar ofzo, en de reden dat hij kokhalst bij stukjes is omdat de kokhalsreflex nog vrij voorin de mond ligt. het is niet dat hij dan stikt ofzo. Hoe wij het deden was: de borstvoeding (of flesvoeding) als hoofdvoedsel zien en daarna zijn we begonnen met het introduceren van fruit en groenten. Zoals ze zijn, zonder zout en niet gepureerd. De eerste tijd krijgen ze er weinig van binnen, maar tot een jaar hoeft dat ook helemaal niet. En als je stukken in het handje ècht niet ziet zitten kun je de groenten/aardappelen/fruit wel prakken of iets kleiner maken maar samen gladpureren is echt niet nodig. Maar dat is mijn mening natuurlijk hè, je moet doen waar je je prettig bij voelt. Ieder z'n manier!
Hoe dunner hoe moeilijker eigenlijk... ik zou zeker nu je kindje 6 maanden is stoppen met pureren en grof prakken / malen. Het zal wel even wennen zijn maar dat kokhalzen doen ze niet voor niets... dat is juist goed... daar leren ze van. Hier nooit iets gepureerd en soms een 4 maanden potje gebruikt... daar had hij juist moeite mee!
Nou het dunne voedsel uit de potjes gaat er hier altijd prima in. Ik had inderdaad wel eerder gelezen dat kokhalzen niet erg is. Maar ik vind het toch best wel eng. Net zoals het geven van een broodkorstje. Ik vraag me af hoe hij dat naar binnen krijgt zonder tandjes. Ik lees wel overal dat het kan, maar ik vind het doodeng. Maar het zal dan wel aan mij liggen. Dus jullie zeggen als hij kokhalst gewoon doorgaan? Ik vraag me wel af waarom die potjes zo fijn gepureerd zijn dan? Als een baby juist gestimuleerd moet worden om grotere stukjes te eten. Op zich sta ik niet negatief tegenover het geven van stukken fruit en groente, dat zal ik ook zeker weleens gaan proberen. Voor een baby zal het denk ik niet veel uitmaken of kip gepureerd is of niet, hij weet toch niet beter. En ik vond het prutje ook wel lekker trouwens, haha, ik hou wel van puree.
mijn vraag was idd ook waarom je het zo fijn zou willen. Ik weet ook niet waarom ze dat met potjes doen...ik snap ook niet waarom men een potje wil geven Hier met 5 en 6 maanden met bijvoeding begonnen en gelijk grote stukken aangeboden, ging bij beide kinderen perfect en het kokhalsen is in al die tijd op 1 hand te tellen. Hoe langer je het fijn blijft maken des te moeilijker het is om af te leren. Mijn advies is dus niet meer fijn maken, stukken in de hand geven en even accepteren dat hij tijdelijk wat minder eet dan hiervoor, maar het is echt een goede investering.
Natuurlijk zijn potjes vloeibaarder: daar zit heel veel water en vaak ook appelsap in. Waarom? Omdat dat goedkoper is dan groenten en fruit en vlees, en het potje zoeter en dus 'lekkerder voor baby's' maakt.
Hier met 4 maanden begonnen met bijvoeden en deed alles met de staafmixer bewerken. Potjes heb ik slechts af wn. Toe gegeven want met smaak hebben die dingen niks te maken. Geen enkel potje groente smaakt naar hoe de groentesoort in kwestie hoort te smaken. Vanaf 6 maanden pureer ik niet meer, maar wordt alles geprakt en vlees fijn gesneden of gemalen. Het is in het begin inderdaad heel erg spannend en eng. Maar het is voor jullie beiden even wennen want het is weer iets nieuws. Het allerbelangrijkste hierin is dat jij vooral rustig blijft tov jouw zoontje. Niet in paniek raken of angstig reageren als hij kokhalst. Het ziet er vaak erger uit dan dat het is. En blijf er vooral bij wanneer je met een broodkorstje begint. Persoonlijk vond ik van het broodkorst dat hij daarmee echt goed keerde kauwen. En daar hebben ze geen tandjes voor nodig hoor Succes!
Nou van water toevoegen wordt het hier niet fijner hoor. Wel dunner natuurlijk ja. Een potje af en toe moet kunnen vind ik. Niks mis mee. Althans ik heb altijd olvarit, als ik lees op het etiket wat daarin zit lijkt me dat prima eten. Of het lekker is is een tweede natuurlijk. Maar goed, als hij grote stukken uit de hand kan eten, kan hij toch ook gepureerd voedsel met grovere stukjes eten lijkt me? Gewoon maar blijven proberen dan denk ik.
nee gepureerd met stukjes erin is heel verwarrend voor de mondmotoriek van een baby. En logisch ook, moet je nu slurpen of kauwen. Zou ik dus zeker niet doen.
dat is de reden waarom kinderen vaak verslikken/kokhalsen, door het gepureerde krijgen de hersentjes het seintje: doorslikken en als er ineens een stukje inzit krijgen ze het seintje kauwen en dan gaat dan in een split second tegelijk en dan gaat het mis.
Wat een goede uitleg Tuc. Niet dat ik ooit heb gepureerd, want dat vond ik niet logisch, maar dit wist ik niet . Ts; naar mijn mening is pureren dus ook niet nodig. Liever niet zelfs, en je kindje de regie over het eten geven. Ik heb geen ervaring met gepureerd eten geven, dus kan je hierover ook geen tips geven.
over je vraag van het brood: hier tot 14 maanden tandloos geweest, nu heeft ze er 4, maat ze eet al vanaf een maand of 7 brood. eerst een korst, later brood met roomboter. vanaf 14 maanden krijgt ze er kip of kaas op, en eet ze zo een dubbele boterham weg ik merkte dat juist toen ze tanden kreeg, ze geen idee had hoe ze haar eten weg moest krijgen! lijkt mij ook vreemd, van niets naar tanden die je moet leren gebruiken.
Heb je ooit je vinger tussen die kaakjes gehad toen ze dichtklemde?? Daar kunnen ze best al wat mee 'fijnmalen'! Zorg in ieder geval dat je kindje goed rechtop zit (in kinderstoel of op schoot) zodat het stukje ook weer naar buiten gewerkt kan worden. Verder helemaal eens met Tuc. Hier overigens ook nooit fijn gepureerd, ook geprakt en stukken gegeven. Toen mijn dochter rond 10 maanden ooit wat vruchtenyoghurt van mij kreeg (yoghurt met stukjes fruit erin) snapte ze echt niet wat ze er mee moest en kwam het vrolijk weer uit haar mond gelopen haha... Zelfde idee als die gepureerde potjes met her en der een stukje! Zo af en toe een potje is echt niet slecht, maar als je je kindje wil leren eten (= smaken en texturen leren kennen in mijn opzicht) dan is het geven van potjes en/of gepureerde mengsels niet zo goed. Snap ook nooit dat mensen verwachten dat een kind als het ineens 1 jaar is en altijd gepureerd/potjes heeft gehad niet zomaar met de pot mee eet! Maar dat is een ander punt...