Hi, Zit een beetje in mijn maag met het feit dat mijn zoontje van 9 mnd in ene zo slecht zijn avondeten eet. Hij at voorheen altijd goed en snel zijn potjes leeg, ook zelfgemaakt voedsel kon hem prima bekoren. Echter sinds een paar weken wordt het steeds erger.... We zitten tegenwoordig met z'n tweeën allerlei trucjes te verzinnen om het mondje open te krijgen. Heb al gedacht dat hij misschien zelf wil eten, maar dat lijkt me toch wel vroeg met 9 maanden. Hij weet niet wat hij met een lepel moet.... Als je bijvoobeeld een stukje herkenbare groente of pasta voor zijn neus legt, dan pakt hij dit en vlak voor hij het in zijn mondje wil doen, dan schuiven wij een lepel avondeten naar binnen..... Alleen het potje bruine bonen eet hij nog met dezelfde interesse en snelheid als voorheen. Zou het kunnen liggen aan doorkomende tanden dat zijn eetpatroon zo slecht is? (maar toetjes en fruit en boterham gaan erin als koek!) Herkent iemand dit en is het gewoon een fase, of zie ik mezelf vanaf nu elke avond 'vechten' tijdens het avondeten??
Pffff ik zit hier jouw verhaal te lezen terwijl ik het mijne, precies hetzelfde dus, hier wou neerzetten! Je bent dus niet alleen, dat allereerst. Hier ook een meisje die haar mond niet meer open doet, gek word ik ervan! Eerst at ze alles, vers, potje, fruit, noem maar op. Nu eet ze geen fruit meer, niet geprakt, niet als ik het in haar handje geef, niet door de staafmixer, ze doet gewoon haar mond niet open. Vanochtend 50 (!!) minuten zitten klungelen (en me groen en geel geergerd) en er zijn welgeteld 2 banaanschijfjes van 1cm naar binnen... Vanavond een potje opengemaakt en mevrouw eet met smaak een heel potje groenten leeg. Maar ik wil gewoon dat ze vers eten eet, en wil geen potjes blijven geven... Morgen op kdv eens vragen of zij nog tips hebben, dan laat ik het je wel weten. En hier inderdaad hetzelfde: liga, boterham, danoontje, dat gaat er wel in! Succes, Tips heb ik nog niet, ben ik zelf nog naar op zoek
Tis un fase. Echt waar. Bij kinderen veranderd de smaak nogal eens. Vooral niet te moeilijk over doen, hou het gezellig. En als je kind wel wat eet als het zelf mag eten (kan ook goed grotere stukken met de handen) of uit een potje, dan doe je dat toch gewoon. Niet te druk om maken.
Ik heb hetzelfde probleem gehad........met de nadruk op gehad. Mijn zoontje is nooit een hele goeie eter geweest en hij heeft periodes dan gaat het weer heel goed en periodes dan gaat het weer heel slecht. Ook wij hebben weken gehad dat hij 1 lepel warm eten op had en dan ging zijn mond op slot en kregen wij er met geen mogelijkheid nog iets bij in. Sinds twee weken eet hij zijn avondeten weer heel goed maar wil hij zijn laatste fles om 19.30 niet meer leeg drinken. Of hij eet s' avonds slecht dan gaat zijn fles goed en eet hij 's avonds goed dan gaat zijn fles slecht. Het is altijd wat. Toen Luca nog klein was had hij ook periodes dat hij heel slecht fles wilde leeg drinken, hij lag dan maar te kronkelen en met zijn hoofdje te schudden. Ik denk dat het gewoon bij hem hoort. Mijn moeder zei dat ik vroeger ook erg lastig was met eten. Als hij 's avonds zijn warme eten niet wil krijgt hij van mij ook niks anders, ik maak het zelf en hij krijgt dan geen potje meer. Ik heb dat wel veel gedaan hoor. Dan maar een keer een dag minder eten. Ik weet het is makkelijk praten nu maar ik ga geen strijd meer voeren.
Oh ja, Stukjes eten gaat bij hem wel beter als hij weer slecht wil eten, dus dan geven we hem vaak gekookte wortel, boontjes, broccoli, vis enz in zijn hand en dat eet hij dan wel op. Zo krijgt dan toch meer binnen dan 1 hapje. Nu in zijn goeie periode eet hij mijn zelfgemaakte eten (waar kleine stukjes in zitten) zo'n 4 eetlepels helemaal op.
Goh, hier ook een flinke eter maar (na een paar dagen dat ie sowieso al wat minder at) vandaag at ie gewoon geen hap! Echt helemaal niets! Wist niet wat me overkwam... Hij is niet ziek, gewoon goed in zijn hum, maar er is wel net een tandje doorgekomen (klein puntje). Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Hij heeft ook 40cc van zijn laatste fles laten staan, dus niet echt met een volle buik naar bed gegaan. Heel ongebruikelijk...