Brood

Discussie in 'Voeding' gestart door Sunshine88, 18 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik wil mijn dochtertje graag brood gaan geven, heb t een paar keer geprobeerd maar ze verslikt zich telkens vind dat zo eng.

Hoe hebben jullie dit gedaan?
    Ik dacht er zelf aan om een sopje te maken van thee met brood en dan geven maar van de ene kant is t ook leuk dat ze brood zelf vast kan pakken en eten.

Tips zijn welkom!

2. adi

adi Niet meer actief

zie mijn tip in je andere topic. Of was jij dat niet met 6-mnd menu?

Iig, nat brood is een stuk 'gevaarlijker' dan droog brood. Het plakt enorm, en kan in de mond/keel blijven plakken. Dan kan een kindje het niet terugkokken als het blijft hangen.

Is je dochter aan het kokken of aan het verslikken?

3. adi

adi Niet meer actief

En dan mijn tip.

Wij zijn met 7 maanden gestart met brood. (misschien wegens prematuriteit), maar mijn kinderen konden in het begin ook niet omgaan met brood.
    Ik heb de eerste paar weken hapjes brood (wat harder, dat 1-2 dagen oud is) in hun wang gestopt. Op die manier MOESTEN zij iets doen met hun kaken om brood weg te krijgen. Dat was een signaal om te gaan kouwen met de kaken. En zo hebben ze het kunstje vrij snel onder de knie gekregen.
    Met 9 maanden aten ze brood helemaal zelf, en andere eten ook in stukjes.

4. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Hier begonnen met korsten, ze hapte/haffelde er al snel een stuk vanaf ipv erop te gaan sabbelen en toen ben ik haar stukjes gaan geven die ze zelf pakt. heel raar misschien maar ik heb de eerste dagen demonstratief mee zitten kauwen ;) Zou er geen papje van maken en wat adi zegt kokt ze (dus moet ze leren kauwen en prbeert ze nu nog automatisch allesa door te slikken omdat ze nooit eerder hoefde te kauwen?) want als dat zo is dan is het prima. Hier propt ze soms wel 5 stukje is haar mond om er dan achter de komen dat dat niet past, of dat een stuk korst nier in 1 stuk doorgelikt kan worden. Zorg dat ze goed rechtop zit en laar haar pakken en bepalen. en als het niet wil misschien nog even wachten?

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je het brood gaat weken leer je je kind broodpap eten en niet brood eten.
    Ik zou gewoon nog even wachten, brood hoeft pas na 7 maanden (ook i.v.m. de gluten). Kijk eens wat je kind doet met een broodkorst, dat is prima oefenmateriaal.

6. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ze een broodkorst krijgt sabbelt ze gelijk een groot stuk naar binnen.

Hoe groot zijn die hapjes brood die je geeft adi?
    Ze verslikt zich echt dus t is niet kokken.
    Ik heb wel een x een klein blokje brood gemaakt en tussen haar kiezen gestopt en daar kauwde ze op.

7. star2

star2 Fanatiek lid

16 jul 2010
    1.641
    1
    38
    Mama ;)
    Leiden
    Hier ook met 6maanden geprobeerd, ging echt nog niet hij stikte ook steeds. Heb het toen even uitgesteld en ben toen eerst begonnen met af en toe een korstjes.
    Toen die dat lekker ging eten(kauwen) over op stukjes brood. Het gaat nu perfect.

8. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik ben ook begonnen met een klein stukje brood in de wang te stoppen, dan gaat een kindje inderdaad 'vanzelf' kauwen. Stukjes waren 1 cm bij 1 cm ongeveer.
    Onze zoon moest in het begin flink kokhalzen van brood, zodra hij had gekauwd en wilde doorslikken, maar dat ging vanzelf over, was volgens mij gewoon wennen.

9. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga het morgen even proberen gewoon met een klein stukje tussen haar wang.

10. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou ook gewoon blijven oefenen...je merkt echt dat het vanzelf wat beter gaat...ze moeten het vaak echt leren eten

11. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eergister geprobeerd ging eigenlijk best goed moet ik zeggen, heb haar een korstje gegeven en ze had m bijna op het laatste stukje had ik weggedaan want was bang dat ze die in een keer naar binnen zou werken haha!

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook met 7 maanden begonnen met brood...
    Eerste dag gingen er meteen 4 stukjes in en de volgende dag meteen een hele boterham!!
    De stukjes niet te klein maken, dan heb je meer kans dat ze het in een keer probeert door te slikken met verslikken tot gevolg. Heb ze hier altijd minimaal postzegelgrootte gemaakt en nu krijgt ze repen (die overigens ook ooit in een keer in de mond gaan en dan weer eruit want dat past natuurlijk niet, haha!)...

Zet haar inderdaad goed rechtop dat ze het ook weer naar buiten kan werken als ze verslikt of moet kokhalzen!

13. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Smeren jullie nog wat op t brood of geven jullie het gewoon zo droog?

14. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    In het begin smeerde ik er alleen wat boter op...verder niks... anders is het inderdaad errug droog!
    Wat trouwens ook beter is om geen vers brood te geven, maar bijv 1 a 2 dgn oud.. Vers brood plakt ook meer!

15. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Okee thnx dan smeer k er morgen een btje boter op.

Pakt jou kindje zelf t brood en stopt ze t in dr mondje of geef jij t?

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    In het begin gaf ik het haar... deed ik een stukje in de wangzak en dan kauwde ze er op.
    Heb het ook nog een hele tijd gegeven met een vorkje en nu doet ze het al weer een hele tijd zelf met de vork of met haar handjes.
    Je kunt het proberen als je het in haar handjes geeft, hebben ze wel vaak de meeste controle erover. Hier werkte dat niet, dan wist ze niet goed wat ze er mee moest (terwijl verder álles in de mond ging, haha)...

Altijd een beetje experimenteren!

17. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

3 aug 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jaa ga k doen!

18. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik deed het in het begin ook zoals Adi schrijft : Brood van een dag of 2, kleine stukjes snijden, en dit in de wang stoppen.

Of je kunt gewoon een broodkorstje geven in het handje, zodat ze op die manier lekker kunnen oefenen.

19. Bri

Bri Niet meer actief

Stukken brood en vooral broodkorst waren geen succes bij m'n jongste. Zij schrokte het naar binnen en moest daarna enorm overgeven. Dat was geen kokken of verslikken, maar veel te grote stukken naar binnen werken en dan uitbraken.
    Dit gold eigenlijk voor alles wat zij in (grotere) stukken at. Haar broer was juist een echt rapley-jongetje, dus dit was even wennen voor ons.

Met haar zijn we dus wel begonnen met broodpap; brood dat wordt geweekt in lauwwarme melk, tot een papje. Zo kreeg ze wel de voedingsstoffen en 'vulling' binnen (enorm hongerige baby!), maar bleef het ook binnen.
    Pas bij een maand of 9 ging het bij haar beter. Geleidelijk overgegaan van prak naar steeds grovere stukjes. En toen ze dat eenmaal echt doorhad, wilde ze ook echt niets meer weten van papjes en prakjes.

Deel Deze Pagina