Ik ben met 4 maanden gestart met bijvoeden. ( paar dagen dus nog maar). Begonnen met wortel en boontjes, maar ze kreeg nog erg weinig binnen, het was meer proeven. Prima, we hebben geen haast. Ik bied het haar aan en krijgt ze wat binnen, dan is dat leuk. Vervolgens banaan geprobeerd en nu ging het eten beter, ( of ze vindt het lekkerder dan groenten?!). Ze begint nu ook echt te happen en te slikken. Echter, ik vind haar ( sindsdien??????) onrustiger. Ze kreunt wat meer, klinkt niet pijnlijk. Wel poept ze nu meerdere keren per dag een beetje, terwijl voorheen poepte ze eens per 2 dagen ( niet hard). Hoort dit erbij? komt dit door het fruit? Of is dit een teken dat haar darmpjes er nog niet tegen kunnen? Of kan ze beter nog even doorgaan met groenten ipv fruit?
Dit komt vast door het bijvoeden, wij hadden ook reactie, al zijn we pas gestart met 6 maanden. Het is dus niet per definitie zo dat je reacties voorkomt als je langer wacht met bijvoeden, de darmpjes moeten sowieso wennen aan de andere voeding. De vraag is wel waarom je nu al zou moeten beginnen. Het advies is om dat pas met zes maanden te doen, waarom je kindje eerder belasten? Bovendien kun je als je wacht tot zes maanden ook ervoor kiezen om stukjes aan te gaan bieden ipv prakjes. Veel leuker en ook praktisch, want je kindje voert zichzelf dan
Het CB gaf aan dat we mochten starten bij 4 maanden als we het leuk vonden. Hoeft niet, mag wel . We zijn bij mn zoontje ook bij 4 maanden gestart, maar die had nergens last van! Maar is dat vele poepen een gevolg van het fruit of een teken dat t nog te vroeg is? Ik ben idd ook van plan om met 6 maanden te starten met stronkjes en stukken ala rapley, tis dat dat nu nog niet mogelijk is/ mag! Lijkt me super leuk en praktisch ook.
Lastig is dat he, als ze het zelf wel leuk vinden, maar hun ingewanden niet! Persoonlijk zou ik toch echt gewoon even pas op de plaats maken, en even aankijken hoe het zonder gaat (want het kan natuurlijk ook een virusje of zijn), uiteindelijk 'nodig' is een andere reden dan 'voor de leuk'.
Hier hadden we dat ook toen we begonnen met bijvoeden (6 maanden)... steeds kleine beetjes poepen en onrustig! Dus weer even stop met bijvoeden! Op een keer poepte ze zoveel en heel wat meer structuur dan daarvoor, daarna was ze weer rustig... Na een week weer rustig aan begonnen en toen ging het goed! Dus misschien toch raadzaam weer even te wachten met bijvoeden, totdat haar buikje weer tot rust is gekomen...
Ja, ik denk dat ze het nog niet aan kan... Net zat ze letterlijk tot dr nek in de poep, dat heeft ze echt nog NOOIT gehad!! Hoe lang kan het duren? Over een week weer proberen? 2 weken?
Ik zou er dan eerder voor kiezen om het een maand of zelfs twee maanden te laten rusten. Als ze nog groeit op melk is bijvoeding op deze leeftijd niet nodig. Het voegt niets tot weinig toe aan calorien en voedingsstoffen. Als je meisje er zo op reageert is het nu nog even niet aan de orde.
Denk dat je te gauw verschillende dingen hebt gegeven. Mijn idee, laat het een week of 1 a 2 rusten en dan rustig beginnen met enkele dagen achtereen 1 soort groente of fruit. En lekker vers maken en invriezen, zo verspil je ook niet gauw.
Ik zou in elk geval wachten tot alle Kerst en Nieuwjaarsdrukte voorbij is. Dat is voor die ukkies (en hun moeders) vaak al heftig genoeg. Je hebt nog tijd zat joh, laat haar eerst even rustig bijkomen.
lydia heeft nu paar dagen appel op en poept ook ineens weer uit de luier. Geen krampen ofzo, alleen poep komt uit de luier. Gewoon een weekje rust, en dan nog een keer proberen? Het blijft bij elk kindje anders tenslotte
Ik heb alles 2 dagen geprobeerd, dus volgens mij rustig aan genoeg? Begonnen met groenten ( is denk ik ook milder dan fruit? Maar kan ook gevoelsmatig zijn hoor) toen was er nog niks aan de hand, maar toen was het ook meer proeven dan wat binnen krijgen. En nu pas met de banaan gaat t mis. Guppekop: Krampen weet ik ook niet, Ze kreunt wel, maar krijst niet zoals ik ken van krampjes. Ik laat het hier maar eventjes rusten. Een weekje ofzo. En Line: zo te lezen maakt het niet zo heel veel uit of je start met 4 of 6 maanden? Meer een kwestie van wennen? Ben het wel met je eens dat het tot 6 maanden helemaal niet nodig is om bij te voeden, maar als er verder geen allergieen in de familie voorkomen ( en bij zoontje ging het ook goed) dan mag je eerder starten, waarom wachten? De hoeveelheden die ze binnen krijgen zijn nog nihil. Maar ik vind wel dat het leuk moet blijven en als ze er last van heeft dan stop ik even. Ik probeer het na de feestdagen wel weer, met alle uitstapjes is het wel zo relaxt om het even te laten rusten
Nee, nou ja, net 5 dagen bezig. Ik zat me ook te bedenken: ik heb zeg maar 1 soort per 2 dagen geprobeerd en steeds na de flesvoeding een paar hapjes ( dus meerdere keren per dag een paar hapjes). Is dit meer belastend voor de darmpjes dan gewoon 1 moment per dag bij wijze van spreken een half potje? En weet iemand of je vers gepureerd fruit kan invriezen of wordt dit heel waterig bij het ontdooien?
Heb vanmorgen nog even het restje op gemaakt wat ik nog in de koelkast stond, gewoon in 1 gegeven in plaats van verdeeld over de dag en ze klinkt bij lange na niet zo onrustig als gisteren! ook had ik ene heldere ingeving: ik gaf het koud uit de koelkast... heb het nu op kamertemperatuur gegeven... wat stom!! Zou dit de reactie van de darmpjes kunnen veroorzaakt hebben???
Ja dat kan. Ze moet gewoon er nog wat aan wennen. Je hoeft het idd niet te vlug te doen. Banaan is natuurlijk ook best wel zwaar op de maag liggend gewoon een peertje( gebruiken potje) en een half potje per dag is nog voldoende. Op de groente reageerde ze niet zeg je dus. Dan hou je het toch nog even op groente. Het hoeft nog niet namelijk. maar het mag wel.
Wat zijn normale hoeveelheden voor zo'n kleintje? Want ik oefen meer met happen dan dat ik er echt wat in "moet" krijgen. Tis meer voor de leuk dan omdat het nodig is natuurlijk. Maar als ze blijft happen, stop je dan na een kwart potje of een halve? of....??? pnirmal: op de groenten reageerde ze niet, maar toen at ze ook nog haast niks, dat is echt iets van de laatste (2)dag(en) dat ze het trucje snapt. Groenten was meer proeven. Ik wilde vanavond wat bloemkool stomen en proberen dat is wel licht verteerbaar. Het gaat vandaag tot nu toe prima. Geen onrust meer in haar buik heb ik het idee. Al poept ze nog wel veel, mar is misschien nog een reactie van gisteren? En ik moet het denk ik niet de hele dag door geven en zeker niet koud...*schaam*...
Ik zou zeker één moment kiezen per dag om haar wat aan te bieden ja. Dat worden later 2 momenten per dag. En niet teveel, een paar hapjes, want het mag de melk nog niet vervangen.