Onze dochter is bijna 7 maanden. Ze eet nu pap en groente en fruithapjes. Tijd om ook met brood te beginnen. Alleen ik durf niet. Ik ben bang dat ze zich verslikt of erger. Hoe klein moet ik het brood snijden?
Juist helemaal niet klein, want dan heeft ze er geen controle over. Een baby van 7 mnd is prima in staat om te kauwen. Je kunt het beste een korst aanbieden of een boterham uit het handje wat ze zelf kan afhappen. Met afhappen komt de hap op de juiste plek in de mond waarmee het kind met de tong en kaken de hap verder kan verwerken. Als jij een mini stukje op haar tong legt is de kans dat het zo de keel in glijdt veel groter, ze kan er immers weinig mee. En niet bang zijn. Baby's verslikken zich weleens, dat komt omdat hun kokhalsreflex voor in de mond zit. Dat is helemaal niet erg, en vaak gebeurt het helemaal niet. Hoe eet ze de rest van haar bijvoeding? Heeft ze al de kans gehad om te leren kauwen?
Gewoon een hele boterham geven en zelf laten doen. Ze happen er dan hele kleine stukjes af, tenminste, mijn dochter
Ik vond/vind het ook best eng. Heb ze bij de gastouder laten wennen aan de korst en gister heb ik haar kleine stukjes van het midden gegeven. Dat ging super! Die kleine stukjes worden zo snotterig door haar spug en dan slikt ze het zo door. Niks engs aan! Eigenlijk...achteraf...
Ik geef altijd het liefst grote stukken dan kan ze zelf afhappen / sabbelen. En ik blijf erbij, ik heb wel eens een stuk wat ze niet weg kreeg uit haar mond moeten halen.
Ik vond het ook eng Maar gaat hartstikke goed. Hier een combi van hele boterham geven in het handje (papa) met kleine stukjes in eigen handje geven die ze zelf naar mond brengt en ik stop zelf de stukjes een beetje in haar wang, dan kauwt ze er automatisch op.
Ik ben ook begonnen toen ze 7 maand was. Ik maakte kleine balletjes en deed die in haar wangzak. Ze moet dan kauwen om het eruit te krijgen. Het ging heel goed en nu kauwt ze heel goed.
Ik lees ook even mee. Sinds 2 dagen begonnen met brood geven maar het is nog geen succes haha. Brood korsten heeft ze al wel is op maar alles wat ik haar in d'r eigen handje geef wordt fijngesneden uitgesmeerd mee geslagen en vervolgens op de grond gegooid er belandt dus weinig in d'r maag op die manier haha
Hier ook met 6 maanden ofzo begonnen. korsten, maar dat wordt een rotzooi, dus nu met 8 maanden een gewone boterham met biologische jam of boter, en dan in ongeveer 16 stukjes. Met korst als ik veel tijd heb, zonder korst als ik meer haast heb, want dat gaat veel sneller
Deze fase hoort erbij en is belangrijk voor de ontdekking van het eten door het kind. Bij ons hebben ze dit een tijdje met al het eten gedaan, maar snel werd al heel wat in de mond gestopt.
Wat je doet, maakt niet zoveel uit...zo lang je er maar bij blijft. Ik heb die van mij zowel bij grote als bij kleinere stukken al wel een paar keer op zijn kop moeten hangen (vooral bij de grotere stukken trouwens; hij propt gewoon alles in zijn mond of duwt het achter in zijn keel).
Dat zijn gewoon hapklare stukjes, voor een baby denk zelfs nog groot. Mijn zoontje krijgt z'n boterham nu nog steeds in ongeveer 16 stukjes, die prikt hij dan met de vork in z'n mond (als hij zin heeft tenminste). TS: Hier ben ik ook begonnen met stukjes brood zonder korst. Korstje sabbelen snapte hij hier niet, maar de smaak beviel hem wel. Dus toen gewoon droog brood in stukjes met een vorkje in zijn wang gestopt. Wat hiervoor ook al werd gezegd, dan moeten ze het met de tong gaan verplaatsen en ontstaat er bijna vanzelf een kauw beweging. De keren dat het hier niet helemaal goed ging was toen hij later wel korsten ging sabbelen en er een korst in z'n keel bleef hangen, maar zo met de stukjes in z'n wang stoppen ging eigenlijk altijd goed.
hmm misschien heb jij heeele grote boterhammen ofzo...hier het standaard formaat en toen ze pas brood kregen eerst alleen de korsten en daarna brood in 6 stukken ofzo Vanaf een jaar gewoon dubbelgevouwen en in 2en gesneden.
Wij geven een half kapje in de hand met ongezouten roomboter. We zijn 1,5 maand geleden begonnen met broodkorstjes en dat gaat super. Zoontje is nu 7 maanden oud trouwens
16 is heel normaal volgens mij, dat doe ik ook bij de anderen als ik hun brood snij 4 in de lengte, 4 in de breedte. Dan zit je op 16. De korstjes zijn aan beide kanten al 2 stukjes, en dan nog 2 stukjes in het midden. Ik zou niet weten hoe ik een groter stuk in mijn zoontje zijn mond moet proppen, zo past het precies