nutriton lijkt het te verergeren

Discussie in 'Voeding' gestart door Jennii, 11 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jennii

Jennii Actief lid

12 apr 2014
    116
    1
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Den haag
    Hee meiden,

Ons dochtertje, nu 4,5 week oud, lijkt (verborgen) reflux te hebben. Je hoort het echt omhoog komen en ze slikt het dan weer weg, ze heeft vaak de hik, is onrustig tijdens het drinken en ligt het liefst omhoog. Nu hebben we afgelopen woensdag, van cb, het advies gekregen om nutriton te gaan gebruiken. Wij gelijk gehaald en begonnen met 1 schepje. Ze leek wel wat rustiger maar de klachten waren nog niet weg. Al snel zijn we over gegaan op 2 schepjes, toen begon de ellende pas echt... ze begon er hele flessen uit te spugen, wat ze daarvoor dus niet deed (2x een beetje gespuugd). Ook kreeg ze harde ontlasting. Vrij snel terug gegaan naar een schepje, maar ze blijft nu zo onrustig. Na ongeveer de helft van de flessen moet ze huilen en soms duurt dit (niet aan een stuk door) wel tot de volgende fles... ze slikt nog steeds heel veel, de voeding komt dus nog steeds naar boven en wordt ze regelmatig huilend wakker. Je ziet echt aan haar dat ze pijn heeft en je hoort en voelt het borrelen in dr buikje. Ook lijkt ze nu moeite te hebben met boeren... De ontlasting wisselt van harde drolletjes naar bijna diarree... kortom, nutriton lijkt het alleen maar erger te maken... heeft iemand hier ervaring mee? Een vriendin zei me dat ze er aan moeten wennen maar ik wil hier niet langer mee door gaan... woensdag moeten we naar het cb, denken jullie dat ik tot dan gewone flessen kan gaan geven zonder nutriton of zal ik al eerder bellen met cb of huisarts?

2. MamavC

MamavC Niet meer actief

Ik zou bij een natuurwinkel, bijv de Ekoplaza pure johannesbroodpitmeel van Tammi halen. Dit is veel beter en heeft niet allerlei toevoegingen zoals Nutriton dat wel heeft. Daar reageert je kindje waarschijnlijk heftig op

3. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    dat was hier ook zo! ben er direct mee gestopt.

Heb ook geen oplossing gevonden. alles wat we probeerden leek het erger te maken.
    Ze hikt nog steeds en spuugt kleine beetjes zuur. Maar verder heb ik een hele blije baby dus wilde ook niet teveel met haar experimenteren.

4. Jennii

Jennii Actief lid

12 apr 2014
    116
    1
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Den haag
    Nee, dat experimenteren en steeds wisselen van voeding wil ik het liefst ook zoveel mogelijk voorkomen.
    Ze huilt niet super veel maar heeft er wel echt veel last van... nu net weer de eerste fles zonder gegeven maar ook nu moest ze huilen na de fles... ze is nu wel wat rustiger...
    Lastig, vind het zo sneu!

5. Hemera

Hemera Actief lid

31 aug 2014
    187
    10
    18
    Weg met de nuttigen zsm en idd tammi halen. Nutriton zorgde bij ons kindje voor enorme verstopping en tammi niet. Je wilt niet dat je kindje ook darmklachten kreeg en dat kreeg de onze wel, o.a. door nutriton

6. Jennii

Jennii Actief lid

12 apr 2014
    116
    1
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Den haag
    Ja ze had al moeite met dr ontlasting... de eerste dagen met nutriton werd dat beter want het werd iets dunner, hierdoor had ze wat minder moeite, nu is het sinds 2 dagen juist harde keuteltjes waardoor ze weer veel moeite heeft... is dat tammi speciaal voor flesvoeding ook?

7. Hupje

Hupje Actief lid

15 jun 2015
    281
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tammi kun je ook voor flesvoeding gebruiken. Het is pure jbpm, zonder andere toevoegingen (die Nutriton wel heeft). Wij hebben even moeten zoeken naar de juiste dosis jbpm, dat het spugen zo weinig mogelijk was, maar de ontlasting niet te hard (bij baby zorgt jbpm voor verstopping).

8. MamavC

MamavC Niet meer actief

Ja er staat op het potje o.a. voor indikken van babyvoeding. Wij hebben het ermee ingedikt omdat Nutriton hier voor krampen zorgde maar toch jbpm nodig hadden tegen het spugen en krijsen. Slechts een half theelepeltje per keer nodig gehad (nu nietmeer, ze is redelijk over haar reflux heengegroeid)

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Nutriton bevat 30% jbpm, restant zijn toevoegingen. Er zitten dus meer toevoegingen in dan jbpm.
    Aantal calorieën (kcal) Nutrilon Nutriton bij spugen (Nutricia) per 100 gr. - EAN: 8712400505482

De jbpm van tammi is echt alleen jbpm, niets anders. Deze mag je ook gewoon voor indikken van fv gebruiken. Let wel op dat je waarschijnlijk veel minder nodig hebt dan je nu gebruikt.

Sowieso vind ik tammi veel beter dan nutriton.

Maar een andere vraag. Ben je eerst begonnen met de leefregels voor reflux? Dat is namelijk de eerste stap om te zetten en niet jbpm toevoegen. (Cb adviseerd jpbm, maar eigenlijk nooit de leefregels)

10. Jennii

Jennii Actief lid

12 apr 2014
    116
    1
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Den haag
    De leefregels voor reflux volgen we al vanaf het begin. Het half uurtje omhoog houden na de voeding doet haar goed en naar mijn mening is dit ook de reden dat ze (in ieder geval voor de nutriton) weinig tot niet spuugt. Verder staat alles omhoog, van bedje tot aan voedingskussen maar heb niet het idee dat dit helpt. In haar bedje slikt en kreunt ze nog veel en wordt ze regelmatig huilend wakker. Het liefst slaapt ze bij mij. Ik ga vandaag bellen voor een afspraak bij de ha. We horen nu van meerdere ouders dat hun kindje deze klachten ook hadden en dit kwam door koemelkallergie...

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De kans op kea is erg klein en zeker als de enige symptoom spugen is.
    Maar een paar % van de babys heeft echt kea.

En alles wat je hier verteld komt eigenlijk na de nutriton. Althans zo lees ik het. Sowieso eerst maar stoppen met de nutriton, aangezien die zoveel klachten veroorzaakt.

12. Jennii

Jennii Actief lid

12 apr 2014
    116
    1
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Den haag
    Er zijn juist veel kindjes met koemelkallergie...
    De klachten zijn verergerd door de nutriton, natuurlijk waren er al klachten anders hadden we die nutriton niet hoeven gebruiken.
    We zijn uiteraard gestopt met de nutriton maar daarmee zijn we niet van de problemen af.
    Ha was vandaag gesloten, morgen dus hopelijk een afspraak...

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    #13 Averlhach, 13 okt 2015
    Laatst bewerkt: 13 okt 2015
    En waar baseer jij het op dat er 'veel' kindjes met kea zijn? En wat noem jij veel?

En waarom zou je met nutriton beginnen om kea aan te pakken :(

Nutriton is bij reflux, veel kindjes hebben in meer of mindere mate reflux.
    Nutriton zal op geen enkele wijze helpen bij (een vermoeden van) kea. Reflux kan een symptoom zijn van kea, maar veel vaker speelt er alleen reflux.

Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Reflux en koemelkeiwitallergie.

En bij reflux zou ik eerst eens tammi proberen.

14. Jennii

Jennii Actief lid

12 apr 2014
    116
    1
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Den haag
    Ik werk zelf in de kinderopvang en zowel daar als in mijn omgeving komt dit regelmatig voor. Niet zo gek ook, koemelk is voor kalfjes, niet voor mensen ;)
    Waar baseer jij het op dat het bijna niet voorkomt dan...
    Ik zeg trouwens ook niet dat het zeker weten kma is maar het is een optie en die sluit ik zeker niet uit.

15. Jennii

Jennii Actief lid

12 apr 2014
    116
    1
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Den haag
    Handig als je even goed mijn verhaal leest ook...
    De nutriton was ook voor de reflux!
    We denken nu dat kma eventueel een optie kan zijn omdat de nutriton niet helpt en juist meer klachten geeft.
    Nogmaals, kma is iets wat we nog uit moeten sluiten, ik zeg niet dat het sowieso kma is...
    Een volgende stap dus, dit had helemaal niks met de nutriton te maken. ik begrijp echt wel dat dit niet helpt bij kma;)

16. MamavC

MamavC Niet meer actief

Kma komt zoals gezegd weinig voor. Het wordt vaak geroepen als optie als een baby klachten heeft, dat is heel iets anders. Maar het aantal kinderen dat daadwerkelijk Kma heeft is niet veel. Koemelk is trouwens heel gezond voor de mens en is niet alleen voor kalfjes. Net als een heleboel andere dierlijke producten die de mens eet of drinkt. Heeft ook totaal niks te maken met het ontstaan van een Kma

Er is ook al een paar keer gezegd dat de klachten kunnen verergeren door Nutriton vanwege de toevoegingen die daarin zitten en niet omdat het geen reflux is. Aangezien reflux vaker voorkomt dan Kma is de kans dat dat het is altijd groter. Er zijn veel topics waarbij Nutriton voor problemen zorgt en de echte jbpm niet

We proberen trouwens allemaal te helpen denk ik :) als je geen advies wil is dat ook niet erg maar dan kan je beter geen topic openen

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat de Nutriton niet werkt kan echt helemaal aan de nutriton liggen. Het is namelijk zoals eerder gezegd een product met veel toevoegingen waar veel kinderen op reageren. De mijne ook. Ik zou dus zeker eerst Tammi gaan proberen, en kijken of de reflux daarmee beter wordt.

Kma kan ook, maar als er alleen sprake is van spugen, is het weinig waarschijnlijk. Dan kan je beter eerst volop inzetten op reflux, voor je naar dieetvoeding gaat.

18. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Wij gaven onze dochter met verborgen reflux normale nutrilon 1 gemengd met nutrilon omneo (zit johannes broodpitmeel in) en in combinatie met infacol werkte dit perfect. Echt onze redding geweest, zonder dat dronk ze haar flessen niet eens.

Maar dit verschilt natuurlijk per kind, ik snap dat het heel erg frustrerend kan zijn voordat je eindelijk gevonden hebt wat werkt. Ik weet er alles van. Succes!

19. Jennii

Jennii Actief lid

12 apr 2014
    116
    1
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Den haag
    heb inderdaad eerder gehoord van het mengen met omneo, dan wordt het ook niet zo'n papje heh denk ik. Denk namelijk dat ze daar ook last van had. Infacol werkte bij ons niet en ze vond het onwijs vies maar sab simplex gaat goed.

We hebben zo een afspraak bij de huisarts dus even kijken wat die zegt.

bedankt voor je reactie:)

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het indikken van melk bij reflux is achterhaald en kan de klachten verergeren. Beter is om babyvriendelijk en ecologisch te voeden, d.w.z. heel vaak kleine porties. Bij het drinken het liefste de biological nurturing positie gebruiken (google even voor afbeeldingen).

Wat KEA betreft: de ervaring leert dat veel spugende kinderen niet meer of veel minder spugen als hun moeder op een koemelkvrij dieet gaat of als kind dieetvoeding krijgt. Een echte KEA mag dan volgens veel artsen weinig voorkomen, een koemelkeiwitintolerantie komt wel heel veel voor.

Deel Deze Pagina