Zwangerschapscholestase

Discussie in 'Gezondheid' gestart door 4days, 1 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 4days

4days Niet meer actief

Hoihoi!

Ik heb al weken last van enorme jeuk op mijn handen en voeten. Heb ook verder wat last van jeuk, maar op m'n handen en voeten is het soms echt ondraaglijk, dan zou ik het liefste het vel eraf krabben... :(

Hier maakte ik me eerst niet echt zorgen over, dacht het zal er wel bij horen, maar nu kwam mn moeder ermee dat dit ook zwangerschapscholestase zou kunnen zijn. Dit is een leveraandoening die alleen in de zwangerschap ontstaat, en die kan zorgen voor een vrij vroege bevalling of - in het ergste geval - een doodgeboren kindje (want de kans hierop wordt dan ineens extreem hoog). En eigenlijk het enige symptoom is dus jeuk...

Ik vroeg me af of iemand dit herkent of zelf heeft gehad? Op internet is er helaas niet veel over te vinden...

Groetjes Cossy

2. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    De jeuk herken ik wel, met name rond mijn enkels. Nooit gedacht dat dit iets te betekenen had, wat jij beschrijft ken ik zelf niet, nooit van gehoord. Als je het niet zeker weet, even contact opnemen met VK.

3. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Als je denkt dat je dit hebt moet je gelijk naar de huisarts, het is namelijk goed te behandelen en de medicijnen zijn niet schadelijk voor de baby. Ik zou zeggen, bel de huisarts.

4. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Hoi,

Wel van gehoord maar ik denk niet dat dat het is hoor.. Je hebt veel meer kans dat je last hebt van jeuk aan voeten en handen vanwege het warme weer en vocht vasthouden. Bij zwangerschapscholestase heb je meestal jeuk over je hele lichaam!
    Maar het is altijd goed om het even zeker te weten. Neem gerust even contact op met je vk of ha maar kijk eerst even of je wat opgezette voeten en handen hebt door de warmte.

Je vroeg of dit herkent wordt... ik heb ook veel jeuk aan voeten en handen maar dit wordt echt veroorzaakt door de warmte en vocht vasthoden (bij mijn voeten is dit duidelijk zichtbaar maar bij mijn handen niet)

5. Joy72

Joy72 Fanatiek lid

29 nov 2007
    1.045
    0
    0
    Ik heb ook erge jeuk laaste dagen ook meer aan handen en voeten.Mijn hebben ze bloedgeprikt was niks aan de hand dus zal wel van het vocht komen

6. Joy72

Joy72 Fanatiek lid

29 nov 2007
    1.045
    0
    0
    En ik heb wel jeuk over me hele lijf brrrrrr echt lastig succes

7. 4days

4days Niet meer actief

Hmm jah denbk dat jullie gelijk hebben, ik zal me ook wel weer druk maken om niets :) Moet maandag toch naar de vk, kan ik meteen vragen of ze niet bloed kunnen prikken.
    En op internet staat idd meestal dat je dan jeuk zou krijgen aan het hele lichaam. (terwijl in mijn boek stond aan handen en voeten?! maarja het boek is uit 2003, misschien is dat achterhaald)
    Allemaal succes met de jeuk ;) en bedankt voor de reacties

Deel Deze Pagina