broodbeleg 9 a 10 mnd..

Discussion in 'Voeding' started by juffie roos, Jun 1, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. juffie roos

juffie roos Bekend lid

Oct 8, 2010
    959
    1
    18
    Wat doen jullie op brood bij je kindje?
    Ik geef nu appelstroop en jam (heel regelmatig) en daarnaast smeerkaas en smeerworst (beiden 1 keer per week) en soms jonge kaas (dat vindt hij niet lekker)
    Weet dat je ook banaan op brood kan geven, maar dat eet hij vaak al als fruithap en dat wil ik niet meer dan 2 keer per week geven...
    Nog ideeen?
    Met pindakaas wil ik nog niet beginnen ivm allergie.
    Kan kipfilet bijvoorbeeld ook al?

2. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

Jan 24, 2011
    1,050
    9
    38
    Ik zou in ieder geval gaan proberen om minder zoete dingen op brood te geven en wat meer hartig. Bij mijn krijgen ze per keer een halve boterham met iets zoets en de rest iets anders (eten 's ochtends 1,5 boterham en 's middags 2 boterhammen p.p., dus al wel wat ouder dan die van jou). Ik geef o.a. wel appelstroop, smeerkaas, smeerworst, gewone kaas, kipfilet, boterhammenworst en ham. Beleg wat van het brood "afvalt", zoals gewone kaas enzo word hier ook minder makkelijk gegeten naar de smeerdingen, maar ik denk dat het een kwestie van wennen aan de structuur is.

3. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Hier krijgt ze vaak alleen boter.
    Bij de oma's (2 x p.w.) krijgt ze jam, appelstroop of pindakaas.

Wat ik zelf weleens doe is bijv een appeltje met een half banaantje als fruithapje, en dan het halve banaantje wat ik over hou doe ik op haar boterhammetje.

4. juffie roos

juffie roos Bekend lid

Oct 8, 2010
    959
    1
    18
    Ik zou hem zeker wel wat minder zoete dingen willen geven, maar er is zo weinig anders.
    Smeerkaas en smeerworst mogen ze niet veel.
    Mag die van mij al ham en boterhamworst?

5. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

Jan 24, 2011
    1,050
    9
    38
    Waarom zouden ze niet zoveel smeerkaas en smeerworst mogen? Lijkt me beter dan beleg vol met suikers. Anders ff advies vragen bij het cb? Je kunt gewoon bellen voor voedingsadvies. Heb ik ook weleens gedaan als ik twijfelde.

6. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Grappig dat iedereen altijd denkt dat zoet beleg minder gezond is dan hartig beleg. Het hangt echt van het beleg af.

hier krijgt hij appelstroop, perenstroop, jonge kaas, verschillende fruitsoorten en tahin (zonder zout). Absoluut geen smeerkaas of smeerworst, heb je wel eens gekeken wat daarin zit? Stroop is best gezond, jam oid krijgt hij hier ook niet hoor.

Overigens krijgt onze uk tot 10 mnd in ieder geval geen vlees, En tot een jaar geen varkensvlees, dus misschien dat ik daar gewoon wat anders in sta.

7. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Omdat daar veel zou in zit. Combineer dat met het brood en je krijgt al gauw overdosering.

Dus wat je zegt. Niet zoveel.

8. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Vlees op brood zou ik max 1 x p.w. geven.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Smeerkaas gaf ik wel vrij vaak, ook al is dat zout. Smeerworst kun je beter niet te vaak geven ivm vitamine A, dat is in grotere hoeveelheden niet goed voor kleine kinderen.
    Het is idd niet zo dat hartig per definitie beter is dan zoet. Hartig is vaak erg vet (en dan geen goede vetten) en erg zout. Maar ja, alleen boter vinden we vaak weer zo saai.

Wat gaf ik op die leeftijd?
    Appelstroop of andere vruchtenstroop
    Smeerkaas (creme de brie, creme de camembert, philadelphia, Roomkaas - eigenlijk is alles lekkerder dan de slankies e.d., vinden m'n kinderen ook)
    Smeerworst
    Vruchtenspread (ipv gewone jam, zitten veel minder toegevoegde suikers in en meer fruit, ik vind het zelf lekkerder en ik vind het beter voor ze dan jam)
    Plakjes kaas of vleesbeleg mogen wel, maar eten ze dan vaak los op, ipv met het broodje samen. je kunt het proberen.
    Sandwich spread vindt m'n dochter ook lekker, m'n zoontje wil er niks van weten.
    Avocado zou je op brood kunnen prakken/smeren.

Pindakaas heb ik voor het eerst gegeven toen m'n oudste de 2 ruim gepasseerd was, omdat ik bang was voor allergie. En nu mag hij het, maar vindt hij het niet lekker.

10. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Met 9 maanden was het hier heel vaak alleen boter, soms tahin of amandelpasta, soms appelstroop... Denk dat dat het wel was.
    Smeerkaas, smeerworst, jam etc heeft ze nog nooit gehad.

Mijn dochter was het meest blij met een boterham met boter!

11. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

Oct 12, 2007
    8,240
    85
    48
    Female
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in Belgiƫ
    hier in de ochtend vaak iets met worst of kwark of een geprakte banaan of aardbei

in de middag iets van jam (vaak zelfgemaakte) of ook wat kwark of geprakt fruit erop, soms wat stroop of smeerkaas

12. Mamatrees

Mamatrees Bekend lid

Nov 30, 2010
    603
    0
    0
    Mijn dochter krijgt haar boterhammen besmeerd met boter en appelstroop of jam.Bij oma krijgt ze weleens leverpastei de magere versie van unox.
    Verder durf ik niet zoveel op brood te geven maar eigenlijk is het onzin want bij het avond eten mogen ze ook al vlees dus zou het op de boterham ook wel mogen toch.
    Denk dat ik maar eens kipfilet ga proberen.
    alleen is ze niet zo gek op brood,hebben jullie ervaringe of ligt het aan de leeftijd?

13. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier eet ze brood ook heel wisselend.
    Hier at ze eerst een hele tijd alleen boter op brood. Daarna appelstroop. Maar ze ziet dat wij wel vleeswaren eten en dat wil ze ook. Dus toen begonnen met kalkoenfilet erbij.
    Heb laatst zonnaturajam gekocht, even wat ter afwisseling.
    Heb verder niet heel veel keus ivm allergieen.

Ik heb trouwens veel liever dat ze appelstroop op brood eet dan vleeswaren wat vaak varkensvlees is of smeerworst/smeerkaas.

Droge boterham vindt ze trouwens ook wel prima. Fruit op brood wil ze niet hebben, terwijl ze gek is op fruit.
    Avocado heb ik van de week geprobeerd maar dat was geen succes.
    Gebakken ei krijgt ze nu ook wel eens.

14. misa

misa Niet meer actief

Ik denk dat het voornamelijk wennen is, dat brood eten. Komt vast wel!

Ik zou niet zo vaak zoet geven in het begin, denk ik..! Veel kaas, smeerkaas (la vache quirit is minder zout), ham, kipfilet, boterhamworst. En boter kan ook goed.

15. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Wij eten geen varkensvlees, maar ik dacht dat het advies was geen varkensvlees te geven voor de 1e verjaardag?

Hier kwa vleeswaren kipfilet en (ongezouten!) runderrookvlees. Vooral de runderrookvlees is ze gek op!
    Roerei krijgt ze ook regelmatig, maar pas sinds ze een maand of 10 is.

Hier is brood eten eigenlijk altijd goed gegaan. Ze at al vrij snel 1 hele boterham op en dat werden er al snel meer. Nu eet ze er 5 op een dag.

16. misa

misa Niet meer actief

Oer dat geen varkensvlees voor het eerste jaar: wist ik niet, waarom is dat dan?

17. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Wij eten wel varkensvlees maar ook ik ben in de veronderstelling dat je kindje het iig tot het eerste jaar niet nodig heeft.

In varkensvlees zitten meer (verzadigde) vetten en weinig vitaminen. eiwitten kun je net zo goed uit andere voedingsmiddelen halen. (peulvruchten bijv.) Het heeft geen toevoeging en het is ook nog eens zout en zout zit al genoeg in het brood.
    Als je dus al vlees geeft liever de wat 'magere soorten"

Ik ben geen gezondheidsfreak hoor, maar hier kan ik me wel in vinden. Vetten krijgt hij al via de boter/roomboter/plantaardige vetten etc. Daar heeft hij echt niet een stukje (minder gezond) vlees voor nodig.

Daarnaast eet ik zelf geen smeerworst omdat je echt niet wilt weten wat ze er allemaal doorheen draaien. Dat geef ik dus ook niet aan mijn kindje.

En natuurlijk kun je dan zeggen: "ik geef het af en toe, dat kan prima" Dat zal gerust, maar wat is dan de toegevoegde waarde?

Overigens komt het advies iig van Stefan KLeintjes/borstvoeding.com

18. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Idd mee eens. Nu eten wij zelf ook geen varkensvlees sowieso. Runderpathe of smeerworst eten wij ook niet, rotzooi als je het mij vraagt. ;) Dus dat krijgt onze dochter ook niet.

Ik vraag me zelfs af of t advies van stefan niet zelfs tot 1,5 geen varkensvlees was, maar heb het boek niet bij de hand, zal zo eens kijken.

19. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Even gekeken, het is idd tot 1 jaar geen varkensvlees. Smeerworst en leverpastei e.d. wordt zelfs geadviseerd pas vanaf 3 jaar te geven.

20. jewe

jewe VIP lid

Feb 16, 2009
    9,544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Ik gaf met 9-10 maanden op brood

Appelstroop (of een andere soort fruitstroop)
    Smeerworst
    Philadelphia smeerkaas
    Kipfilet
    Af en toe wat vruchtenhagel daar is hij nu nog gek op.
    Fruit (banaan, plakjes peer)
    Avocado
    soms een beetje kwark gemeng met banaan.
    Amandelpasta

Share This Page