Borstvoeding in ochtend en avond. Verder flesvoeding.

Discussion in 'Voeding' started by Lies2012, Jan 21, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lies2012

Lies2012 Fanatiek lid

Mar 15, 2014
    1,479
    0
    36
    Rotterdam
    Wie wil mij even helpen met mee denken?

Ik heb 3 maanden volledige borstvoeding gegeven. Sinds een kleine week krijgt uk 1 voeding flesvoeding.. Ik wil over een week of 2-3 over op ochtend en avond borstvoeding en overdag flesvoeding.
    Op het cb zeiden ze dat ik 180:6 moest geven, hij is nu iets boven de 6 kilo, wat volgens de 'richtlijnen' betekend dat hij terug moet naar 4 voedingen.
    Hij slaapt sinds 2-3 weken 10-11u per nacht. Dan komt hij om 8-12-16u (ongeveer) en dan rond half 7 en rond 21u de laatste voeding.. Dus 5 voedingen.
    Als hij 2x borstvoeding zou krijgen en 3 flesvoeding overdag, is dat dan prima of krijgt hij dan over de 1000 ml binnen bijvoorbeeld?

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,812
    5,949
    113
    Female
    Ah,wat heerlijk simplistisch gedacht van het consultatiebureau, pffff
    Kindjes die gewend zijn om uit de borst te drinken, kunnen soms de neiging hebben om een fles vrij snel leeg te drinken. Er komt immers geen seintje dat de fles leeg raakt. Dus gebruik een newbornspeen, en stop halverwege even, net als bij de borst. 180/6 lijkt me echt superveel. En inderdaad,je geeft ook gewoon 5 voedingen. Dus gewoon de flesjes kleiner geven.
    Je hoeft jouw melk niet mee te nemen in de berekening, immers, borstvoeding is onbeberkt. :)

Wat betreft terug gaan naar 2 voedingen per dag, de kans dat dit lukt, is helaas echt heel kein.De productie is daar niet op gemaakt, op deze termijn. Bouw heel voorzichtig af, trek minimaal 1 week uit per voeding. Dan krijgen je borsten de meeste de meeste kans om te wennen.

3. Lies2012

Lies2012 Fanatiek lid

Mar 15, 2014
    1,479
    0
    36
    Rotterdam
    Oke, dank je voor je duidelijke antwoord :).

Paar vriendinnen van mij zijn ook daar op over gestapt (ochtend avond borstvoeding). Als het niet lukt, helemaal over op flesvoeding.
    Ik heb nu 1 week 1 voeding vervangen en wil van het weekend voor de 2e voeding gaan, dus 10 dagen ongeveer.

Hij drinkt trouwens al vanaf 2 weken uit een flesje, kolf regelmatig af als ik weg ben, dus drinken uit een fles kent hij wel. Hij doet gemiddeld 15 min over een fles, soms langer.

Dank je voor je antwoord :).

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je borsten geven nog een beetje te kort borstvoeding waarschijnlijk om met maar 2 voedingen per dag lang melk te blijven geven, zeker als je zo snel afbouwt.
    Om een stabiele productie te houden hebben de meeste borsten tot een maand of 9 3-4 voedingen per dag nodig.
    Als je het langer wil volhouden, bouw dan langzamer af. Ga niet dit weekeinde al de tweede voeding afbouwen, maar doe dat een week later. Als je afbouwt is het het beste om per af te bouwen voeding een dag of 14 uit te trekken.
    En probeer zo lang mogelijk 3 voedingen op een dag te geven, bijvoorbeeld ochtend, en dan vroege en late avondvoeding. En natuurlijk de nachtvoedingen. Die zijn heel belangrijk voor de hersenontwikkeling van je kind en voor het in stand houden van jouw melkproductie.

4 voedingen is echt veel te weinig voor een kind van deze leeftijd, ook met kunstvoeding (ook al doen veel mensen het) - het is gewoon gezonder voor een kind om wat vaker op een dag een wat kleinere portie te drinken. 6 voedingen is echt beter op deze leeftijd.

Als je een fles maakt, maak dan hooguit 150/5, maar liever nog 120/4. En let op de hongersignalen van je kind: bied een borst aan als hij zoekt of vraagt.

Share This Page