Dag dames. Een vraagje van een onwetend mens. M'n oudste zoons zijn al aardig groot en in 'hun' tijd was er nog geen opvolgmelk. Na de frisolac (zo heette dat toen nog) kregen ze gewone melk, maar ik zie in de winkel steeds pakken met opvolgmelk, ook lees ik er hier heel veel over, maar waarom is gewone melk niet goed? Waarschijnlijk een stomme vraag, maar ja, ik vraag het me al een poosje af.
Tegenwoordig adviseren ze kindjes die gewone melk drinken nog extra vitamine D te geven omdat ze anders niet voldoende zouden aanmaken. Opvolgmelk is voor de luie moeders, daar zitten extra vitamientjes al in
Er wordt afgeraden om voor het eerste jaar gewone melk te geven ivm eventuele koemelkallergie en omdat het slecht verteerd wordt. Met 6 maanden kun je daarom overstappen op opvolgmelk. Het heeft dus niets met luiheid te maken
je bedoeld de opvolgmelk nr.2? Of bedoel je die opvolgmelk nr.3 (groeimelk ofzoiets heet dat geloof ik?) Die nr.2 melk is volgens mij melk met dus extra voedingstoffen en vitaminen omdat een kindje tot 6mnd natuurlijk alleen maar van melk geleefd heeft en met melk gevoed is en nu begint met wat andere dingen te proberen, maar daar natuurlijk nog lang niet genoeg voeding uit kan halen. Er is er nog gewoon wat extra's nodig zegmaar. Ze kunnen niet leven op alleen gewone koemelk (zonder extra voedingswaarden) en wat hapjes andere voeding. Maar ik weet het niet precies, dit is wat mij 'bij-staat' zegmaar.
Esmee heeft maar denk ander halve maand opvolg melk gedronken. ze drinkt nu gewone half volle melk, en kwa aan vullen van vit. D vind ik eigenlijk gezegt onzin, als je kind voldoende buiten komt maakt het ook vit.D aan en als je al brood geeft ,in boter zit ook vit.D en als je je vlees ook in de boter bakt, lijkt mij dat het extra geven van vit.D niet nodig is, ik geef het in ieder geval niet.
Aha, het is dus niet persé nodig... Ik zal het CB wel es vragen, wat zij vinden. Wij hebben een boerderij namelijk, met elke dag verse melk, zo van de koetjes, dus dacht ik dat dat ook wel lekker voor Jesse is, alstie een half jaartje is ofzo.
Opvolgmelk (nr2) is 'bewerkte' koemelk: de eiwitten zijn iets anders, waardoor de kans op koemelkallergie minder is. Daarnaast zitten er wat vitamines in. Het is op zich wel een mooie overgang naar gewone melk. Hier zijn we rond een maand of 10-11 overgegaan op gewone melk (eerst 1/2 bekertje, later langzaam opgebouwd naar 2). Yoghurt kreeg ze al eerder. De nr 3 opvolgmelk is echt onzin, dat is gewone melk met toevoegingen, maar kindjes van een jaar kunnen makkelijk gewone melk drinken. Het kost je een hoop geld en ik zie er zelf het nut niet van in (al weten de fabrikanten er in hun folders een erg mooi verhaal van te maken).