Broodbeleg: leverworst, leverkaas, berliner etc

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door aardbei1707, 7 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.245
    681
    113
    Krijgen jullie kindjes dit vaak als broodbeleg? Is t gezond of niet?

Wat vinden jullie?

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Nee eigenlijk niet. Ik heb af en toe smeerworst, paté of likkepot in huis, dus dan gebeurd het wel eens dat hij er een paar boterhammen per week van eet, maar vervolgens heb ik het weer weken niet. Leverkaas en leverworst zit veel vitamine A in en wordt geadviseerd om niet te vaak te geven. Als ik het dus een keer in huis heb doe ik er niet moeilijk over, maar ik let wel op dat ik steeds verschillende soorten worst afwissel.
    Hier lust hij bijna alle vleeswaren en eet ook graag kaas op brood, dus hij eet gewoon net wat ik in huis heb. En daarnaast natuurlijk ook wel eens zoet beleg.
    Ik vermijd in principe niks, maar let wel op dat alles met mate is. Bijv. geen 3 boterhammen per dag met chocopasta, maar 3 met kaas vind ik eigenlijk ook niet nodig. Niet dat het persé slecht is, maar ik weet dat hij meer lust dus ik stimuleer hem om zoveel mogelijk daarin te variëren.

Jessi79 vindt dit leuk.
  3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Zelden. Pas vanaf vijf jaar, en dan hooguit eens per drie weken. Als baby en peuter heb ik haar sowieso geen smeerkaas en smeerworst gegeven. Gezond is het niet, er zit teveel vitamine A in.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Hier kregen ze het net als elk ander broodbeleg met mate. Niet elke dag kaas, niet elke dag jam of stroop of pindakaas en dat gold ook voor leverworst.

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.914
    3.935
    113
    Leverpastei hebben we wel maar omdat ze dat niet te vaak mogen doen we dat alleen in het weekend. Smeerkaas vind ik rommel (ja is leverpastei ook, maar dat is dan nog lekker).
    Verder ben ik sowieso voor variatie, dus elke boterham ander beleg.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nee, ze krijgen dat nooit. We eten het zelf ook niet, vinden het niet lekker.

Ze krijgen hier weleens grillworst, maar ook dat met mate. Verder gewoon kaas, roomkaas (dus geen smeerkaas), avocado, ham, kipfilet, en af en toe zoet beleg.

7. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ja leverworst wel.
    Verder smeerkaas, kruidenkaas, pindakaas
    (Alles waar kaas in zit :rolleyes:)
    Jam, banaan, kipfilet.

8. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Nee, ik eet het zelf niet een daarbuiten vind ik het niet erg gezond. Soms eet ze vegetarische smeerworst maar het meest kipfilet, appelstroop, kaas, humus , avocado of een beschuitje met fruitspread (soort jam). In het weekend af en toe hagelslag of verse worst van de slager

9. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Het ligt niet altijd aan het product of iets gezond is of niet, maar hoe en met welke mate je het eet. Je kan bijvoorbeeld zeggen alle patat is ongezond. Maar als je 3 keer per maand je gekookte aardappels vervangt door gebakken patat, kan prima hoor.
    Alles met mate is gezond, ook leverworst/leverkaas/pastei. Niet elke dag, maar regelmatig past best in een gevarieerd gezond eetpatroon :)

tuc en chrystel73 vinden dit leuk.
  10. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Bij de ah is een vegetarische leverworst die erg lekker is.
    Die koop ik vaak want ik hou er wel echt van en mijn zoon ook.
    En die is dus een stuk gezonder. En smaakt echt als smeerworst!

tuc en aardbei1707 vinden dit leuk.
  11. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Die is inderdaad erg lekker, net als de tuinkruidenpate. De vegetarische slager heeft ook heel lekkere vega-filet americain en boterhamworst.

12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Ja hoor, met mate kan prima.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.890
    113
    Ze kregen het wel af en toe, maar sinds mijn man een paar keer een leveroperatie (bij mens en varken) heeft bijgewoond en zelf met levers werkt komt het er hier niet meer in. Hij zegt dat je je niet kunt voorstellen hoe smerig dat is.. nou ik geloof het wel, de geur alleen al.

Lever is gewoon niet gezond, zitten teveel afvalstoffen in.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.890
    113
    Hier ook de Vega leverworst. Nadeel is dat de kindjes daarna ontzettend naar knoflook stinken..

Mop81 vindt dit leuk.
  15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.890
    113
    Dat het met mate kan ben ik met je er s. Maar het is nog steeds ongezond. Chips is ook niet erg voor een keertje, maar dat maakt het niet gezond.

16. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Wij eten ook de Vega variant. Soms van Tivall soms die andere van Vivera.

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.203
    16.537
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja hoor, dochter krijgt 2x per week 2 boterhammen met smeerworst mee naar de overblijf, ze is er dol op.
    Ik vind hetzelf zo nu en dan ook wel lekker op een verse witte boterham.

18. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ruikt tenminste iedereen dat ze lekker gegeten hebben :D

suus1983 vindt dit leuk.
  19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Alles van de lever vermijden we zoveel mogelijk. Zeer af en toe halen we het wel eens.
    Uk is 3.5 en heeft graag ei op brood (gebakken, gekookt, omelet etc), smeerkaas (20+), appelstroop voor extra ijzer (zonder toegevoegde suiker) jam ( een bekeken en zit minder calorieën in dan pasta of hagelslag), gebakken tomaat, kaas. Genoeg om te variëren. Af en toe pasta en hagelslag.

Als je genoeg varieert ben je volgens mij goed bezig. Uk krijgt ook niet alle boterhammen met zoet, meestal smorgens zoet en smiddags hartig en dat vinden we prima.

20. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik snap wat je bedoelt, chips heeft ook weinig voedingsstoffen. Maar ik ken ook een jongen uit mijn studententijd die op zijn 18e volledig los schoot met alles wat hij als kind nooit mocht. Hij keek de hele dag door TV (mocht hij ook niet als kind) en at bijna alleen maar chips/koek/snoep, totaal geen rem op.
    Ik vind het eetpatroon belangrijker dan de losse producten. Hetgeen wat ze nu ook zeggen over wat gezond is, is over 1 tot 5 jaar toch weer achterhaald. Eerst zijn eieren ongezond, nu weer OK. Eerst gaat kaas de schijf van 5 uit, nu is hij weer terug. Eerst zijn verzadigde vetten no-go, nu moet je het liefst natuurlijke roomboter eten. Dan is vet de boosdoener, dan weer koolhydraten. Word je toch gek van? :eek: Gewoon lekker simpel: alles met mate en je zit goed.
    Nu kan ik het me niet zo voorstellen dat een tiener/18 jarige die nooit leverworst/pastei/kaas gegeten heeft omdat het ongezond zou zijn volledig los gaat op leverworst hoor :roflmao:

suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina