Mijn dochter (bijna) 3 jaar heeft een koortslip opgelopen. Iemand ervaringen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kleintjuh85, 10 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Vanmorgen te horen gekregen dat mijn dochtertje een herpes infectie heeft opgelopen. Hier waren we al sinds haar geboorte bang voor dat ze het ooit zou krijgen omdat zowel mijn vriend als ik vaak een koortslip hebben. Ook al zijn we nog zo voorzichtig geweest, ze heeft het toch gekregen. Huisarts zei al dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat ze het via ons heeft opgelopen. Toch zit ik met een enorm schuldgevoel en ik maak ik mij best zorgen om mijn kleine meisje.

Ze heeft al vanaf dinsdag koorts, ze is hangerig en in haar mond zitten zowel aften als blaasjes, haar tandvlees is ook nu aangetast. En er zitten sinds vanmorgen ook blaasjes rondom haar mond. Alles doet pijn, tandenpoetsen, eten en drinken. Ze eet bijna niks, maar gelukkig drinkt ze wel goed. Het is echt zo sneu, en je kan er bijna niks tegen doen. Ze heeft van die verdovende Lidocaine gel gekregen maar het aanbrengen is een hel.

Heeft iemand ervaringen wat te doen? Kan het op deze leeftijd nog heel gevaarlijk zijn? Huisarts was er namelijk heel
    laconiek onder en heeft verder niks gezegd over dat het gevaarlijk zou kunnen zijn of dat ik ergens op moest letten.

Ik ga dadelijk met een blender aan de gang om een smoothie met fruit (vooral kiwi) te maken voor haar. Hopelijk drinkt ze dat.

Ik hoop dat ze er snel van af is, het is echt zo sneu om te zien.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Nee joh met 3 jaar kan dat volgens mij geen enkel kwaad meer. Ik zou mij er totaal niet druk om maken.

Hopsatee vindt dit leuk.
  3. yaro

yaro Niet meer actief

Mijn dochter heeft rond haar 1e verjaardag herpes opgelopen door besmetting via mijn moeder. Heeel naar en doet veel pijn. Wij moesten uiteindelijk vocht toedienen met een spuitje. Het is niet meer gevaarlijk. Wellicht werkt drinken via een rietje?
    Gelukkig is vaak alleen de eerste besmetting zo heftig. Mijn dochter is nu 8 en heeft bij elke weerstand dip een koortslip. Maar na de 1e uitbarsting bleef het bij 1, max 2 blaasjes per keer.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Geen kiwi of andere zure fruitsoorten. Dat doet zo zeer met aften.. milde smaken, niet te zuur, zoet en zeker niet te zout..
    Eventueel een paracetamol even voor het eten. Ik heb regelmatig aften en soms kan ik anders echt even niet eten.

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Oh wat zielig. Ik zou die aan de buitenkant proberen af te dekken met koortslipblaasjes , voorkomen dat ze er aan zit met haar handen. Heel veel mensen dragen het virus met zich mee (80 % oid, meen ik me te herinneren) maar alleen sommigen ontwikkelen ook echt blaasjes. Je zou haar wat multivitami en kunnen geven en dagelijks lippenvet (zonder water erin, zodat het niet kan bevriezen).

6. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Maar kiwi is juist wel goed voor koortslip blaasjes omdat het vol zit met vitamine C. Bij mij en vriend helpt kiwi eten echt goed. Op dit moment doet alles zeer bij haar en wil ze niks eten en drinken gaat vandaag ook nog niet al te best.

7. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ze krijgt nu ook 2x per dag van die kauwvitamines van Davitamon dacht ik.

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter van 5 heeft ook regelmatig een koortslip bij lage weerstand. Dit heeft ze al sinds haar 2e ofzo. Het begint altijd met schrale lippen en dan krijgt ze meestal één blaasje. Ik kan me niet herinneren dat de eerste keer veel heftiger was. Ze weet inmiddels goed wat het is en dat ze dan geen kusjes op de mond mag geven of met iemand anders een glas mag delen. De ene keer heeft ze er meer last van dan de andere keer.
    Overigens is zij de enige binnen ons gezin die er last van heeft. Geen idee dus hoe ze er aan is gekomen.

9. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

En beterschap natuurlijk!

10. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ik heb het zelf opgelopen toen ik 3 was. Het is niet gevaarlijk meer maar wel vervelend. Als je het zelf ook hebt (en vrij heftig zoals ik) zul je ook wel weten dat het varieert. Ik heb erge uitbraken gehad waarbij ik 20 (niet overdreven) blazen had en alleen met een rietje kon drinken en echt ziek er van was en ik heb soms maar een mini blaasje die je niet eens ziet. Of maanden niet en dan ineens elke 2 weken.

Zo zal het waarschijnlijk ook bij je uk gaan en deze eerste zal nog wel pittiger zijn. Mijn tip is met een rietje laten drinken en paracetemol. Beterschap!!!

11. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Kan heel goed dat het bij deze ene keer blijft hoor. En op die leeftijd is het echt niet gevaarlijk.

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Het is inderdaad niet meer gevaarlijk, maar vooral ontzettend rot. Gewoon lekker verwennen en kijken waar ze wel zin in heeft.

13. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Dank je wel

14. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Fijn om te lezen dat het niet meer gevaarlijk is/kan zijn. Ze is er in ieder geval goed ziek van, hoeft misschien niet alleen aan de koortslip blaasjes te liggen, ze kan natuurlijk ook nog een griepje ofzo hebben opgelopen. Eten doet ze echt bijna niet. Gelukkig heeft ze wel de eetlust om alles proberen te eten. Drinken gaat gelukkig wat beter. Zojuist die verdovende gel bij haar tandpasta gedaan met tandenpoetsen. Want de gel een voor een op de blaasjes en aften smeren in en om haar mond is niet te doen. Nu moet ik stoppen met mijn zorgen te maken Haha.

15. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Y had het ook toen ze ongeveer 3 was.. Hele mond, kin, wangen en lippen vol blaasjes. Echt heel sneu... Ze heeft 5 dagen hoge koorts gehad en alleen gedronken (vooral water en limonade, de rest prikte), af en toe een ijsje en wat (niet zuur) fruit, bv banaan. Na een dag of 10 at ze alles weer en was ze weer beter.

Nu, ruim 1,5 jaar later, heeft ze net weer voor het eerst een keer een koortslip gehad. Hier deed ik dan voor het eten wat dentinox op (zit ook lidocaine in)

Deel Deze Pagina