Oh genoeg hoor. Smeerkaas, 30+ kaas, kipfilet, ham, sandwichspread, jam, gestampte muisjes, vruchtenhagel, anijshagel, appelstroop, kokosbrood. In vakanties gelden bij ons uitzonderingen en hebben we wel eens chocopasta en hagelslag en speculoos (erg favoriet) Persoonlijk zou ik me echt niet druk maken om wat mijn kind op zijn brood krijgt. Maar ik ben dan ook een beetje moe geworden van gezondheidsfreaks. Wij kregen vroeger alles, en wij hadden een gezond gewicht en waren nooit ziek..
Op hun site staat dat ze de voedingsrichtlijnen van het voedingscentrum volgen. Die zegt over broodbeleg voor kids dat zoet en hartig even goed is, alleen pindakaad en chocolade niet te vaak geven ivm veel calorieen. Zal ook schelen dat mn zoontje alles lust, eet altijd zijn bord leeg, en hij is net niet te zwaar.
Hier wil ik wel even op aanhaken. Het eerste wat ik dacht was: hoezo "ouderwets"? Mijn moeder maakte zich echt niet druk om dit soort dingen hoor. Niet dat wij naar het kdv gingen trouwens . Maar 40 jaar geleden was het echt geen issue, evenmin als de vraag hoevaak je je kind "ongezonde" tussendoortjes geeft. Ik geef mijn kind niet elke dag pasta op brood, maar laat haar zelf kiezen. De ene keer kiest ze kaas, de andere keer gestampte muisjes en weer een andere keer spikkeltjesworst en een andere keer inderdaad chocoladehagel of pasta. En ik ben allang blij als ze haar boterham opeet! Liever een hele boterham dun besmeerd met pastachoca dan een kwart met iets waar ze op dat moment geen trek in heeft maar wat wel bijzonder verantwoord is. Mijn antwoord op de vraag is dus: nee, je bent niet ouderwets. Maar ik zou me er dus ook niet zo druk om maken. Ga gewoon af op je gezonde verstand en als je er wel problemen mee hebt, zeg dat dan op het kdv, dan houden ze er vast rekening mee! Uiteindelijk gaat het er niet om wat wij ervan vinden, maar wat je zelf vindt.
Ik heb gewerkt op een kdv en we gaven de kids eerst 'gezond' broodbeleg, dwz kaas, smeerkaas, vleeswaar of smeerworst of pindakaas. Daarna mochten ze eventueel nog kiezen voor een broodje met zoetigheid, bijv. met pasta, hagelslag, jam, stroop etc...
Ik denk dat je eerder 'nieuwerwets' bent... Ik weet ook niet of je zoontje altijd alleen maar pasta op z'n brood krijgt.. Bij mijn dochter op het kdv krijgen ze ook eerst een boterham met hartig beleg en als ze er dan nog 1 willen dan mogen ze ook voor zoet beleg kiezen. Ik zie zelf de boterham als voedingswaarde en het beleg meer als lekkernij (of je het nou over kaas/worst of pasta hebt). En ik vraag me af of bv smeerkaas zoveel 'gezonder' is dan pasta.. (in het ene zit zout, in het andere suiker..).
Had het kdv erover geemailed, gisteravond werden we gebeld, ook over de chocopasta. Die stond wel elke dag op tafel, maar ze aten eerst een boterham met hartig. Daarna mogen ze zelf kiezen. Gaven aan open te staan voor verbetering en of ik nog suggesties heb. Die heb ik zeker, ook deels door jullie reacties, dus bedankt daarvoor! Hiervoor zat mn zoontje op een groot kdv waar een dietiste werkte en over alle maaltijden en tussendoortjes nadacht ed, wat uiteraard ook lekker moest zijn! Helaaa moesten we daar opzeggen ivm verhuizing. Dus t is voor mij ook even wennen.
Ook op ons kinderdagverblijf is de regel eerst een boterham met kaas of worst.Is deze op dan mag de volgende met beleg naar eigen keuze zijn.Ik kan me wel vinden in deze regel;zo doen we het thuis ook.
Hallo allemaal. Ook ik werk op een KDV en ik vind eerst hartig en dan zoet juist een beetje een "rare" regel! Als je als kind nou altijd maar 1 boterham eet dan??? Dan mag hij/zij dus nooit een boterham met zoet! Bij ons mogen ze zelf kiezen wat ze op brood willen en als dan de eerste met zoet is, dan letten we er echt wel op dat de tweede met hartig is en ik moet zeggen dat de meeste kinderen zelf al wel kiezen voor hartig hoor! Zou me er niet zo druk om maken, deze week is pasta favoriet en volgende week smeerkaas. Het is gewoon al fijn als hij/zij lekker zn boterhammetje eet toch!? Groetjes Pasjuh.
Dan geef je een kind die maar 1 boterham eet toch een halve hartig en een halve zoet? Mijn zoontje kreeg op het kdv 3 boterhammen, hij is 2 jaar, dus boterhammen eten is bij hem geen probleem. Heb aangegeven dat ik 2 wel voldoende vond, daar hij tegen de overgewicht grens aan zit.
Bij ons op het kdv hebben ze ook als leidraad de adviezen van het voedingscentrum. Ze eten er allerlie soorten beleg, maar alles met mate en afwisselend. Thuis doen we dat ook: we laten hem altijd kiezen tussen 2 'gezonde' en 2 'minder gezonde' alternatieven. We merken dat hij heel afwisselend kiest. En bovendien smeer/beleg je toch heel dun? Zelf zie ik daarom geen probleem in chocopasta. Maar op het kdv houden ze zeker rekening mee met wensen van de ouders, maar dat moet je dan wel zelf aangeven).
ik vind de hartig en dan zoet regel ook raar. Onder hartig verstaan mensen vaak smeerkaas of smeerworst en onder zoet bv jam of stroop. Mijn dochter krijgt nooit smeerkaas of smeerworst, een gezonde boterham bij ons is: plakjes kaas of zonnatura jam of appelstroop, veel gezonder dan smeer-kaas en worst.