Dat is inderdaad een beetje de maatschappelijke norm.... Ik geef jelmar vaak fruitstroop op brood, vindie heerlijk! Vind jullie hartige tips wel handig! Is alles vegetarisch beleg wel gezond? En komkommersalade?
Wat ik zo gek vind is dat ze op het CB aangeven om eerst iets van smeerworst op brood te doen en dan iets zoets. Hier op het KDv krijgen de kindjes altijd eerst smeerworst en daarna mogen ze wat zoets. Ik snap niet als het zo slecht zou zijn dat ze dat blijven adviseren. Meestal zijn ze op het CB van die zeikmiepen waarbij niks mag en dat niet goed is. (die bij ons dan) 12 jan moet ik weer op controle met Tygo zal het toch weer eens aankaarten.
Ja inderdaad. Jewe, ik heb zelf bij ons CB gevraagd waarom ze nou adviseren om aan een baby van 7 maanden zoiets als smeerworst te geven. Het antwoord is dat het zacht is en makkelijk smeerbaar (en baby hoeft niet veel te kauwen ed) Toen vroeg ik wat ze dan vinden van de ingrediënten van smeerworst als voeding voor een baby.. daar had onze CB-arts nooit bij stilgestaan Tja... Overigens heb ik hier weleens gelezen dat CB een moeder geadviseerd heeft om magere yoghurt te geven, omdat ze het kind te veel zou verwennen met volle yoghurt. Het feit dat in magere yoghurt helemaal niks zit, waren ze ook even vergeten. Je moet een keer voor de gein naar de achterliggende redenen van bepaalde adviezen vragen. Vooral wat betreft de voeding.
Wij geven (zoon = 19 mnd) appelstroop, hummus, avocado, huttenkase, tehina, tahin, notenpasta, pindakaas zonder zout, veggie smeersels als tartex, soms kaas.
Tahin is sesampasta met knoflook, peterselie, citroen, olijfolie en zout, eventueel met rode peper of pittige paprikapoeder. Hummus is tahin + kikkererwten (ik vind dat ongelooflijk vies!). Als je weleens een broodje falaffel hebt gegeten zit het erbij.
moet zeggen dat ik hier wel wat ideeen op doe. Advocado op brood ga ik ook eens proberen en wat vaker gewoon roomboter. Ik weet dat sommige CB`s gekke dingen adviseren en niet altijd goed onderbouwd dingen zeggen. Maar het is misschien heel naïef, maar ik ga er toch nog steeds wel van uit dat ze daar toch echt over het algemeen wel weten waar ze het over hebben, ze hebben er tenslotte voor geleerd. Ik ben overigens heel erg tevreden over mijn CB, het zal ook wel per arts / verpleegkundige uitmaken denk ik
Als er zout in zit lijkt het me niet echt geschikt voor onder 1 jaar? Overigens heb ik hier ook tahin staan om mee te koken, maar dat ga ik echt niet op brood smeren, brrrr
Daarom schreef ik hier al eerder dat dat een mythe is. Hartig is helemaal niet gezonder dan zoet. Dat hele idee van eerst een hartige boterham en dan een boterham met zoet stamt nog uit de tijd dat de meeste mensen in Nederland het niet breed hadden en hartig broodbeleg een duurdere luxe was. Daar mocht je er eentje van eten, en verder deed je het maar met goedkoper broodbeleg als jam of suiker. Omdat het zo'n traditie was hebben ze er ook maar van gemaakt dat het gezond zou zijn.
Tahin is sesampasta. Hummus is kikkererwtenpuree (waar ook tahin inzit trouwens). En tehina is een auberginesmeersel met ook tahin erin. Anders dan baba ganoush trouwens.
Het is gewoon niet waar! Tehina/techina = tahina/tachina = tahini, allemaal precies hetzelfde; niks meer en niks minder. Hummus is tahin met kikkererwten. Babaghanouzh is tahin met aubergine.
Is dat iets buitenlands ofzo? En vinden jullie kindjes dat ook echt lekker? Het klinkt bij mij niet echt lekker in de oren. Het klinkt ook niet als iets wat je zo in de supermarkt koopt ofwel?
Nee, je koopt het in de natuurwinkel. Ik heb hier sesampaste en amandelpasta geprobeerd. Sesampasta vinden ze wel lekker (maar niet te vaak), amandelpasta vinden ze niks aan. Wij geven overigens niet enorm veel verschillende soorten beleg. Gewoon roomboter of margarine vinden ze hier nog steeds heerlijk. Ze krijgen wel bijna elke dag 1 boterham met margarine en appelstroop (voor de ijzer). Voor de rest een plakje jonge kaas, kipfilet, hüttenkase (gewoon uit de supermarkt, zonder zout!). Geprakte banaan, en heeeel af en toe hageslag.
Even een praktische vraag tussendoor; hoe eten jullie kindjes kipfilet op brood? Ik kan me zo voorstellen dat mijn dochter (8 mnd) zich er in verslikt omdat ze nog niet zo goed kauwt..
Ik weet wat het is maar vind het echt vies en zeker op brood voor ontbijt of lunch; getjekkes! Je hebt ook alleen gemalen sesamzaadjespasta bij de biowinkel, maar dat mag eigenlijk geen tahin heten. Ik gaf mijn zoontje wel amandelpasta op brood, dat is zoet en romig van smaak en een goede bron van vetten.
leuk voor jelmar!!!! hier was het vandaag voor het eerst op brood de vruchtenhagel kan je vertellen het was DRAMA!!!!!!!!!!! ze heeft alleen een korstje op want ze wilde daarna helemaal geen brood meer 8)