Hallo allemaal,Ik ben toch wel heel nieuwsgierig wat voor groente hap of avond maaltijd jullie voor de kleintjes maken, Mijn dochter is nu 4 maand geweest, maar wil eigenlijk gewoon recepten op doen, of lekkere combi's wat in de smaak valt bij jullie thuis.... Hoeft niet vanaf 4 maand, maar recepten tot ongerveer 1 jaar! Hebben jullie tips? Ideeën? Ze zijn hier welkom!
Kijk eens op keukenkikker.nl of smikkels.nl, hebben leuke recepten. Ik zou overigens nog wel even wachten met bijvoeding, de meeste mensen beginnen met 5 maanden. Eerder is je kindje je er meestal niet aan toe.
Die sites had ik idd al bekeken, maar vroeg me af of moeders nog andere combi's geven o.i.d, nee daarom staat er ook recepten tot 1 jaar, vind het gewoon intressant om me erin te verdiepen,
Albert Heijn heeft ook een heel leuk boek met recepten voor kinderen, maar ook lekker voor 'ons', het heet opperdepop!
Ik zou beginnen met één smaak tegelijk zodat ze de smaken leert kennen. Dat ze dus eerst goed wortel eet en goed bloemkool eet voordat je wortel en bloemkool door elkaar gaat mixen. Daar heb je dan ook geen recepten voor nodig. Gewoon wortel in de blender en klaar. Of wachten tot ze kan eten en dan gewoon wortel geven.
Ik snap die nood voor recepten nooit zo goed. Voor een baby is gewoon pompoen ook al bijzonder hoor. Maar goed, als je echt wil, is opperdepop wel een aanrader.
Ja maar ik heb het niet alleen over voeding voor een kleine baby, Maar tot 1 jaar... Ik weet dat je tussen 4 en 6 maand, alleen elke keer een groente mag geven, maar ik bedoel dus de recepten als ze wat ouder zijn, 6+ 8+. Zeg maar, gewoon een tip wat jullie kind dus erg lekker vind en wat ik eventueel ook kan proberen, tegen die tijd!
Hier met bijna 6 maand begonnen en eerst wortel, dan broccoli, dan bloemkool (bijv) gewoon stomen en zacht prakken óf uuit de hand geven (6 mnd). Toen het goed ging een prakje gemaakt met aardappel erbij, de groenten steeds meer uitgebreid tot nu toe, kan ze alles. Als we iets eten wat ik haar niet wil geven kook ik een losse aardappel en schud er wat diepvrieserwten bij. Zo klaar! Toch veel te omslachtig al die 'recepten' voor baby's?
Dat is idd ook erg handig, Maar vind het ook wel leuk om op 1 dag, een grote pan te maken met een "lekker recept" en dan in de vriezer, en als ik bij mensen eet ik het mee kan nemen en ze dan altijd wat heeft wat ze lekker vind....
Vanaf 6 maanden (en soms al met 5 maanden, als je een snelle hebt) kun je ook gewoon geven wat je voor jezelf maakt. Onze dochter eet vanaf 5 maanden gewoon met de pot mee.
Sommige dingen kunnen ze niet eten, maar dat is gewoon een kwestie van je eigen menu wat aanpassen. De voordelen van aan tafel met de pot mee eten vond ik persoonlijk groter dan het gemis van bepaalde gerechten. En verder ben ik niet heel strikt met de leeftijden. Ze heeft van de week prei gegeten en vandaag kwam ik erachter dat dat pas vanaf 1,5 mag eigenlijk. Tja, jammer dan.
Wat ik een hele leuke site vind om ideeën op te doen is: Babyhapjes maak je natuurlijk zelf! | Koken voor mijn dochter
Het recept dat wij gebruikten was erg simpel: groente voor de hele familie stomen met stoombloem, en baby at meteen met de pot mee. Als je gewoon met zes maanden begint is al dat gepureer helemaal niet meer nodig, dat scheelt heel veel werk. Voor die weinige keren dat we iets aten dat niet geschikt was voor baby zat er in de vriezer een zak bonduelle broccoli, even in bodempje water koken, klaar was babyhap! Of ik bewaarde gewoon wat groente van de dag ervoor.
Ik vind Opperdepop echt leuk. En de al eerder genoemde sites ook. Mijn dochter is ruim 10 maanden en ik maak voor haar nog altijd aparte maaltijden. Omdat ik het leuk vind, maar ook makkelijk. Wij zijn door werk pas laat thuis en als ik dan nog moet koken, eet ze veel te laat.