Welke flesvoeding bij reflux

Discussie in 'Voeding' gestart door Chup, 30 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chup

Chup Lid

1 mrt 2016
    60
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn meisje van 4,5 wk oud heeft reflux, ze krijgt hiervoor sinds 1 week ranitidine (Zantac) 2x pd 0,5 ml. Naast reflux heeft ze ook erg veel last van krampjes.

Vraag:
    Wie heeft positieve of negatieve ervaringen met welke merken flesvoeding, bij een baby met reflux?

Ter info: Ik geef borstvoeding. In een ander topic gaf ik al aan dat ze erg veel huilt, min 10u per dag en vaak over haar toeren. Inmiddels heb ik al meerdere mensen (ha, cb, fysio) die met me meedenken. Ik ben oververmoeid, bv geven kost veel energie en ik denk dat ik soms niet meer voldoende geef, tussendoor kolf ik nog ter stimulatie.
    Ik wil flesvoeding gaan geven (dan kan ik het ook uit handen geven) en evt combineren met borstvoeding, bv de nachtvoedingen.

2. Chup

Chup Lid

1 mrt 2016
    60
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niemand ?

3. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Zoon en dochter hadden beide verborgen reflux. Eerste weken heb ik bv gegeven en af en toe een flesje. Onze dochter gaven we Nutrilon standaard met johannesbroodpitmeel (nutriton) en zoon gaven we kruidvat standaard met jbpm.
    Zoon had ook veel last van krampjes en die heeft dus uit de Dr Brown fles gedronken, dit ging toen erg goed!

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bij reflux geef je best AR-voeding, Anti-reflux. Daar is al een dikkingsmiddel aan toegevoegd. Maar dan nog zou ik goed evalueren hoe er gereageerd wordt op die voeding.

5. Chup

Chup Lid

1 mrt 2016
    60
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja had al wat gelezen over ar-voeding. Ook veel gelezen dat mensen nutrilon Omneo geven ipv nutrilon AR. Maar meeste topics zijn nogal gedateerd, van 2009 enzo dus ben wel benieuwd naar recente ervaringen.

Is bijvoorbeeld Kruidvat AR dan ook en goeie keus ipv nutrilon AR? En is een a merk het prijsverschil ook echt waard?

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik heb Hero baby Comfort gebruikt voor ons zoontje, maar hij gebruikte geen medicatie. Voor hem was alleen verandering in voeding voldoende.

7. Flowerr

Flowerr Bekend lid

20 feb 2014
    670
    124
    43
    Vrouw
    Onze dochter krijgt nutrilon standaard 1 met nutriton (jbpm). Heb toen ook gekeken maar de AR voeding maar vind het fijner om zelf te doseren qua dikte.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    #8 Zoe123, 30 jun 2016
    Laatst bewerkt: 30 jun 2016
    Fijn dat er zoveel mensen met je meedenken.
    Ik mis in het rijtje alleen wel een lactatiekundige. Hoe zit het bijvoorbeeld met je tsr? Kan je kindje de voeding goed verwerken? Hapt ze niet te veel lucht mee naar binnen? Is daar nog winst te behalen?
    Want en reflux en krampjes kan ook duiden op te snel te veel voeding.

Verder, hier in eerste instantie (zoon met heftige reflux) zantac en losec geprobeerd. Deed echt helemaal niets. Toen (na ziekenhuisopname :() overgestapt op nexium/motilium. En voila, reflux onder controle. Zonder kv te geven. Als nu na een week je nog helemaal geen verbetering ziet, dan zou je het best of de dosering laten verhogen als dat nog kan, of toch echt terug naar de KA of HA en kijken of je kan overstappen naar andere medicatie.
    De hulp van professionals is overignes meestal niet gericht op oplossingen waar zelf voeden een onderdeel van is. Daar weet men meestal erg weinig van.
    Natuurlijk kan je overstappen op kunstvoeding. Maar je kan er ook voor kiezen om de oorzaak van de ellende aan te pakken. Het is alleen wat puzzelen soms....

Verder, ben je bekend met de leefregels omtrent reflux?
    En is een draagdoek iets voor je? Is wat minder vermoeiend dan rechtop houden..

Ter info, alleen de nachtvoedingen geven dat kan helaas niet op deze termijn.

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier overigens ook zantac gegeven, maar in een veel hogere dosis dan wat jij geeft. Ik denk dat daar dus echt nog mogelijkheden liggen. Overleg eens met je arts.

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Blijft toch bijzonder dat zo'n middel bij de een wel werkt en bij de ander helemaal niets doet...:(

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Goh. Ik gebruik ook andere medicatie tegen hoofdpijn dan mijn vriend...

12. Chup

Chup Lid

1 mrt 2016
    60
    0
    0
    NULL
    NULL
    @zoe123
    Dankjewel voor je feedback!
    Een lactatiekundige, nog een verpleegkundige en de kraamverzorgster hebben meegekeken en ze ligt goed aan, hapt niet veel lucht mee en lippen sluiten mooi rondom. soms hapt ze druk en drinkt ze heel gulzig de eerste 1-3 min, maar dat is echt maar heel af en toe, 9 vd 10 keer drinkt ze normaal en rustig. Mijn tsr is wel sterk, daarom kolf ik soms eerst wat af voordat ik haar aanleg maar dat lijkt geen verschil te maken.

Het medicijn lijkt wel een beetje verschil te maken, spuugt en huilt nog steeds maar het spugen nam na een paar dagen af. Alleen weekt het 8u per dag en geef het 2x per dag, de 1e dosis gaf ik rond 09.00 maar rond 4uur smorgens spuugt ze weer zo heftig en veel huilen, trappelen, strekken enz.
    Hoeveel Zantac kreeg jouw zoon op welk gewicht?

Leefregels als bed omhoog, baby zoveel mogelijk rechtop etc zijn sinds ze 1,5 wk oud was toegepast. Draagdoek is pas helaas een optie als mijn rug wat is aangesterkt ivm bekkenklachten tijdens zwangerschap en bevalling.

@shakes
    Is inderdaad een hele lage dosis, begin volgende wk een vervolgafspraak met de ha om te kijken hoe verder, evt dosisveroging, ook omdat de klachten weer duidelijk verergeren als het is uitgewerkt. Als t echt erg blijft of verergerd wordt t geloof ik een combi met motilium. Hoeveel Mg bij welk gewicht kreeg jouw baby?.

Doorverwijzing kinderarts zijn ze wel extreem moeilijk in ben ik achter gekomen pffoee..

13. Chup

Chup Lid

1 mrt 2016
    60
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idd en bijwerkingen verschillen ook per persoon. Iedereen kan anders reageren op medicatie

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Ja dat is ook zo inderdaad ��
    Mijn point was eigenlijk dat het soms best wel zoeken is qua medicatie en dat het jammer is dat er niet 1 pilletje is dat alle kindjes helpt��

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het is inmiddels alweer enkele jaren geleden, maar ik meen me te herinneren dat ze het gewicht in ml kreeg, verdeeld over twee porties. Dus bij 5 kg kreeg ze 2 keer 2,5 ml. Maar pin me er niet op vast, het is al drie jaar geleden. In ieder geval veel meer dan jouw kindje krijgt. Ze moest ook voortdurend ophogen omdat zantac heel erg afhankelijk is van het gewicht, dus jouw dosis is echt wel laag. En dan is het niet helemaal verwonderlijk dat het niet voldoende werkt.

16. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Heb je al gekeken naar het weglaten van koemelk(eiwitten) uit je eigen dieet? Bij ons gaf dat wel verlichting, wat minder krampjes waardoor hij ook minder aan het persen was en er minder voeding naar boven werd geperst en daardoor minder huilen. We hebben een aantal soorten flesvoeding (Nutrilon standaard, Nutrilon AR, nutramigen) geprobeerd maar zijn uiteindelijk het meest tevreden over de nutrilon HA, deze is licht verteerbaar. Wij hebben ook zo'n lage dosis Shakes, bij 4,91 kilo zijn we gestart met 2 ml, ik zou sowieso niet zomaar zelf medicijnen gaan ophogen.

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    nee uiteraard nooit zelf ophogen. Maar je kan wel aan de arts vragen waarom je zo'n lage dosis hebt, en of er niet opgehoogd kan worden.

Deel Deze Pagina