Brooddeeg knutselen / euro's in de oven

Discussie in 'De lounge' gestart door tupp, 8 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.158
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor mijn vaders verjaardag wil ik van brooddeeg holle eieren maken met daarin muntgeld verstopt. Nu is het voor mij een tijdje geleden dat ik met brooddeeg heb gewerkt ;) ik was een jaar of 7, schat ik. Dus ik weet eigenlijk niet zo goed wat de eigenschappen van brooddeeg precies zijn.

Nu heb ik het 'recept' voor brooddeeg al gevonden en het afbakken gaat ook wel lukken. Maar...

1) Is het brooddeeg sterk genoeg om iets hols te bakken? In elk ei komen 10 losse euro's te zitten, dus ze worden niet heel klein. Ik zat zelf te denken om de 'schil' ongeveer een kleine cm dik te maken. Houdt dat if gaat het onherroepelijk barsten?

2) Kunnen euro's eigenlijk in de oven? ;)

2. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ik denk dat 1 cm niet dik genoeg zal zijn om stevig te zijn. Al zal het door het bakken wat dikker worden als het voor de oven was.
    En de euro's er in bakken zou ik ook niet doen want die gaan onherroepelijk voor problemen zorgen denk ik (als in ze worden warmer als de rest en ik durf niet te zeggen wat het deeg dan doet. Op zijn minst sneller verkleuren als de rest wat niet mooi zal zijn en misschien zelfs hint wat er in zit. ;) )
    Je zou eventueel halve eieren kunnen maken. Dikker als je van plan was. en ze daarna aan elkaar lijmen ofzo.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.158
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Halve eieren is ook een goede optie. Dat was ik in eerste instantie ook van plan met 'echte' klei. (1400 graden leek me echt te gek voor de euro's ;)) Maar ik had dit plan eder moeten verzinnen, want het is te laat m echte klei te gebruiken. Het moet vrijdag af zijn en echte klei kan natuurlijk niet meer drogen.

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

Ik zou ook halve maken en dan lijmen!

In denk trouwens dat 1 cm zat is ik heb voor de paasstak versieringen van broogdeeg gemaakt en die zijn ik denk 3 tot 5 mm dik in de oven zet het echt bijna niet uit, en het is erg stevig geworden had ook hand en voet afdrukken gemaakt en die passen nog precies hahaha

5. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    oh vaag dat van mij is toen wel dikker geworden. Maar misschien ligt het er ook aan hoe snel/lang je het bakt?
    Want je kan ook nog voor kleurtjes kiezen heh. Hoe langer je hebt bvb bakt hoe donkerder. En ik denk dat hoe hoger de temp hoe sneller je klaar bent dus dat zal misschien invloed hebben op of het dikker wordt of niet? (geen idee hoor over dat dikker worden!)

Krijg zin om er ook aan te beginnen nu! ;)
    Maarrr... ik ben al een rugzak aan het haken voor mijn BJD. En een vest voor Wendy, en een popje... en een ander popje mini haken...
    Ik denk niet dat ik NOG een projectje nodig heb nu :)

Deel Deze Pagina