Eén knipperlichtje in plaats van twee...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 2ekindjewelkom, 5 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2ekindjewelkom

2ekindjewelkom Actief lid

18 jul 2013
    285
    0
    0
    Hallo lieve dames,

Ik moet even mijn ei kwijt. Ik hoop niet dat ik een van jullie verdrietig maak omdat ik ondankbaar overkom, dit is echt niet de bedoeling.

Mijn man en ik zijn vanaf april vorig jaar bezig met klussen voor een tweede kindje. We hebben al een gezonde dochter, die binnenkort drie wordt en we wilden er graag een kindje bij.

In oktober was ik zwanger, maar dit ging na een week al mis. Die miskraam heeft er goed ingehakt. Ik was altijd degene die zei: "Als je een miskraam krijgt, is er iets niet goed met het kindje, dus de natuur regelt dit", maar toen het mezelf overkwam, kon ik het niet meer zo goed relativeren. De afgelopen 1,5 maand heb ik het vooral heel moeilijk gehad en stond mijn hoofd ook echt niet naar regelmatig klussen.

Toen mijn man een paar weken geleden met hartklachten werd opgenomen in het ziekenhuis, hebben we besloten om de kinderwens even te laten rusten. Bij mijn volgende ongesteldheid zou ik weer beginnen met de pil te slikken. Maar... die ongesteldheid kwam niet.
    Vorige week maandag was ik een week over tijd. Ik heb toen een test gedaan en tot mijn grote verbazing verscheen er direct een streep in het zwanger venster, nog voordat de controlestreep er was.

Ik heb het mijn man verteld en zei erbij dat ik dacht dat ik al langer zwanger was, of dat het er misschien twee konden zijn. Bij allebei mijn vorige zwangerschappen deed mijn lijf heel lang over het aanmaken van hcg, dus ik had deze knaltest absoluut niet verwacht.

Bovendien ben ik de afgelopen week echt vreselijk misselijk geweest, vanaf 's morgens tot een uur of drie 's middags. Ook dat vond ik gek, bij onze dochter was ik pas in de 9e week goed ziek en vanaf daarna ook zo misselijk als nu. Het vermoeden dat het er twee moesten zijn, groeide dus.

Vanwege mijn miskraam de vorige keer, mocht ik van de verloskundige vandaag al naar het ziekenhuis voor een vroege echo. De echoscopiste vertelde me dat ze twee vruchtzakken zag, maar dat er maar één hartje klopt. Ze dacht dat het andere vruchtje met vijf weken gestopt was met groeien. Het andere vruchtje is 3 mm groot, dus ze dacht dat ik nu 5,5 week zwanger ben.

Ik kreeg een bevestiging van mijn vermoeden (tweeling). Natuurlijk ben ik heel blij met één kloppend hartje, maar het hadden er eigenlijk twee moeten zijn. Daarom voel ik me een beetje vreemd, maar vooral ook bang. Bij een vruchtje is het ook al misgegaan, zou het bij dit vruchtje wel goed blijven gaan?

Heeft er iemand van jullie hetzelfde meegemaakt en daarna een gezond kindje gekregen?
    xxx

2. Ik kan me je gevoel goed voorstellen.. Blij dat het ene kindje er is, verdrietig omdat het andere kindje er niet meer is..

Mijn (half)broertje was ook de helft van een tweeling, maar ook dat kindje is al heel vroeg in de zwangerschap gestopt met groeien. Mijn broertje is inmiddels 10!

Ik hoop dat alles goedkomt! Mag je nu snel weer op controle?

3. Roos6

Roos6 Niet meer actief

Ik heb dit ook gehad, tweede kindje is waarschijnlijk ook gestopt met groeien ronde de 5,5 week. Bij de eerste vroege echo dus twee vruchtzakjes bij de volgende echo was er van het tweede kindje helemaal niets meer te zien. Dit schijnt vaker voor te komen. Google maar eens op Vanishing Twin. Als je pas je echo had gehad bij 10 weken of nog iets later, had je het waarschijnlijk niet eens geweten omdat je dan dus niets meer terug kan vinden van het tweede kindje. Gek he?

Ik was er ook verdrietig van...het blijft toch een kindje wat je verliest en als je weet dat het er twee waren moet je dat een plekje geven.
    Gun jezelf die emotie ook, het is niet erg.
    Het overgebleven kindje is nu een gezonde kerel van 4 jaar! Wij hebben hem symbolisch Thomas genoemd, wat tweelingbroer betekend...
    Sterkte hoor en ik hoop dat je snel kan genieten van het wondertje dat nu in je buik zit!

4. Wintersun

Wintersun Fanatiek lid

14 jan 2014
    2.091
    0
    0
    omgeving Utrecht
    Ik heb zoiets niet meegemaakt, maar ik kan me voorstellen dat het er in hakt. Ik vind je ook helemaal niet ondankbaar of iets, je bent verdrietig om iets wat je bent verloren, vrij normaal.
    Laat je emoties er zijn en praat er over. En ik duim voor je dat die ene een plakkerd is.
    Dikke knuffel en gefeliciteerd.

5. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Kan het niet dat misschien het ene kindje nog niet zo ver is en het hartje later begint met kloppen? Of was er echt niks te zien in het vruchtzakje?
    Omdat je nog vroeg bent... Meeste hartjes gaan rond zes weken kloppen...

6. guusje27

guusje27 Fanatiek lid

16 apr 2010
    4.417
    0
    0
    Ik was ook eigenlijk een tweeling.. Met 3 maanden is het bij de ander verkeerd gegaan, maar ik ben er dus nog steeds ;)
    Zegt niks meis! Hen vertrouwen in je zwangerschap!

Ik heb voor deze zwangerschap er 2 jaar over gedaan en 2 miskramen gehad, dus ik weet wat t is.. De komende weken zijn gewoon voor iedereen spannend, maar zeker als je een miskraam gehad hebt. Ik hoop voor je dat je ook een beetje kunt genieten.

En gefeliciteerd met je zwangerschap!

7. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    ja hier ook een vanishing twin.. wij hadden bij 7 wkn 2 kloppende hartjes bij 8 wkn en 4 dgn 2 kloppende hartjes en toen kwam de klap bij 9 wkn en 5 dgn was 1 hartje ermee gestopt:(

ik ben er echt weken lang van slag van geweest en was ontzettend verdrietig..
    het voelde voor mij als een zwart randje om het blijde geluk!.
    we hadden ons er al helemaal op ingesteld dat we er 2 zouden krijgen!
    dus het gevoel herken ik wel;)

mijn lichaam heeft het vruchtje incl vruchtzak zelf opgelost..tot 16 weken was de vruchtzak nog te zien op de echo's .. wat elke x dus weer confronterend was om te zien:(

ik vraag me eigenlijk hetzelfde af als MI87 zou het niet te vroeg geweest kunnen zijn voor de echo?
    dat het ene vruchtje iets achter loopt qua innesteling?
    en dat er daardoor nog geen hartslag te zien was?

of was de vruchtzak echt leeg?

zoals je aan mijn ticker ziet is het goed gegaan met de andere spruit..

ik wil je iig wel feliciteren met je zwangerschap ook al heb je nu dubbele gevoelens!

mocht je nog vragen hebben pb me gerust;)

groetjes

8. Miracle3

Miracle3 Actief lid

17 jan 2014
    317
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zou het idd niet kunnen zijn dat de echo wat aan de vroege kant is. Misschien is het tweede vruchtje wat later ingenesteld, waardoor hij wat achterstand heeft op de ander? Vind de termijn wel vrij vroeg dat de echoscopist gelijk concludeert dat het tweede vruchtje gestopt is met groeien... Bij mijn echo met 5 weken en 3 dagen, was er alleen een vruchtzakje te zien met een dooierzakje erin. Geen vruchtje te zien en zeker ook geen hartslag... Nu met bijna 12 weken zit er toch echt een stuiterballetje in mn buik en loopt helemaal goed qua groei. Dus misschien hoeft het nog niet zo te zijn dat het mis is met het tweede vruchtje.

Mocht het wel zo zijn, dan kan ik me voorstellen dat je er echt wel verdrietig om bent! Dat vind ik echt niet ondankbaar.

9. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Mijn jongste is zeer waarschijnlijk ook een tweeling geweest, maar dat kon de gyn niet meer met zekerheid zeggen. Ik had wel vanaf het begin af aan een tweelinggevoel.

Ook ik vraag me af of het misschien niet net te vroeg is geweest of dat er echt een leeg vruchtzakje zat?

10. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Logisch dat je verdrietig bent hoor, dat is helemaal niet raar of ondankbaar!

11. XNonnie

XNonnie Actief lid

26 mrt 2013
    264
    0
    16
    Wat een heftig en verdrietig nieuws!

Je verhaal is heel herkenbaar. Mijn zwangerschap begon ook als een tweeling, maar ik had precies hetzelfde. Op de eerste echo waren er twee vruchtzakjes: een met een knipperend vruchtje en de ander helaas leeg. Ik voelde me ontzettend dubbel: verdriet en blijdschap tegelijkertijd en het duurde echt even voordat ik het ern plekje had gegeven. Ik heb nooit bloedverlies gehad, mijn lichaam heeft het zakje en vruchtje opgenomen en met twaalf weken was er niets meer zichtbaar. Met de andere baby gaat het goed en zoals je ziet ben ik inmiddels al weer 39 weken en 4 dagen zwanger en kan de kleine ieder moment komen. :)

Het kan dus zeker allemaal nog goed komen. Ik wens je veel sterkte en geef vooral jezelf de tijd en ruimte om alles te voelen en te ervaren zoals jij het wil.

12. 2ekindjewelkom

2ekindjewelkom Actief lid

18 jul 2013
    285
    0
    0
    @ iedereen: bedankt voor de lieve reacties en sorry voor mijn late reactie! Ik ben de afgelopen week zo ziek geweest dat ik nauwelijks rechtop kon zitten, laat staan een berichtje op het forum typen. :)

Jullie reacties doen me echt goed. Fijn om te horen dat het in heel veel gevallen goed is afgelopen, het helpt mij om een beetje rust te krijgen. Al blijft het natuurlijk spannend.

@MI87, wishfullthinking, Miracle3: ik weet niet precies of het te vroeg is geweest voor een echo. Ik had een gigantisch positieve test en volgens mijn menstruatiekalender zou ik eigenlijk vandaag 7 weken zwanger moeten zijn, met de echo dus ruim 6,5 week.
    Gezien het geringe aantal keren dat wij ‘geklust’ hebben deze maand, vind ik het vreemd dat ze me zo ver heeft teruggezet. Ik kan me niet voorstellen dat mijn man z’n zaadjes langer dan 12 dagen overleefd hebben in mijn baarmoeder… De echospopiste zei dat ze een dooierzakje zag zitten, verder niets. En er zat een vrij groot verschil in de grootte van de vruchtzakken...

@xNonnie: jeetje, je bent bijna uitgerekend! Ben benieuwd, heel veel succes met de bevalling, als je niet al bevallen bent!

13. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    ik heb niet alles gelezen maar ik zou het ook verschrikkelijk vinden als ééntje niet meer zou leven..

14. mamavanmenno200

mamavanmenno200 Fanatiek lid

16 okt 2012
    1.674
    0
    0
    Steenokkerzeel, BE
    hier op eerste echo (ook een vroege omwille van vmk) ook twee vruchtzakjes met 1 kloppend hartje, toen kon het nog dat het tweede hartje pas een paar dagen later zou starten met kloppen... maar bij volgende echo bleek maar eentje het overleefd te hebben

ik heb steeds gehoord dat het vruchtje meestal van zelf "verdwijnt" en dan is er geen gevaar voor ander vruchtje

als er bij een tweeling later (geen idee vanaf hoeveel weken hoor) iets misgaat bij 1 van de twee is er wel kans dat er moet ingegrepen worden omdat de natuur soms in werking gaat treden (bijvoorbeeld voortijdige weeën of water dat breekt...)

sterkte met het verwerken iig !!!

Deel Deze Pagina