Mijn zoontje is nu ruim 6 mnd en ik heb hem al eerder een korstje brood gegeven, maar hij sabbelt er wat op en krijgt eigenlijk niet zo veel binnen. Als er dan een stuk af gesabbeld is haal ik dat maar uit zijn mond anders stikt hij er in. Ik had al eerder een stukje gekookte broccoli gegeven, omdat mijn buurvrouw een nieuwe eettechniek voor baby's had gelezen in een boek. Daar stond in dat je gewoon een heel stuk op een bordje moest leggen en dat ze dat zelf kunnen pakken en opeten. Nou die van mij stikte er zowat in. Hoe doen jullie baby's dat dan? Ze hebben toch geen tanden om dat brood te kauwen? Hoe krijgen ze dat dan weg? Blijven jullie dan ook kijken hoe ze dat eten, want ik zou hem niet alleen durven laten met dat stukje brood. Ben ik veel te bang dat hij er in stikt. Ik lees hier ook dat sommige moeders brood met beleg geven bv appelstroop enzo. Ik vraag me dan toch af hoe die baby's dat naar binnen krijgen. Dat word toch een kliederzooi?
Hoi, De methode waarbij je het eten in hele stukken aanbied heet 'rapley'... het is er op gebaseerd dat als een kindje het zelf kan pakken en in zijn mond kan stoppen dat hij het dan ook kan eten. Je kookt het dan natuurlijk wel heel erg gaar. Moet je maar eens googlen als je daar meer over wilt weten. Toen Fenne 6 mnd was kreeg ze nog geen brood. Toen ben ik begonnen met groente en fruit aan te bieden. Bijvoorbeeld een stuk banaan of heel gaar gekookte worteltjes. Met 7 mnd zijn we begonnen met kleine stukjes brood. Eerst alleen met boter en daarna met dingen als kipfilet, boterhamworst, appelstroop etc. Het wordt idd een kliederboel. Hele handjes en gezichtje onder de appelstroop. Maar wat zit ze dan lekker te eten en leuk dat ze het vindt! Ik heb haar trouwens nooit alleen gelaten met eten. Maar eten doen we hier ook altijd samen. Zij een boterham ik ook een boterham. Succes met experimenteren wat jouw kindje aan kan en lekker vindt!
Nance, met dat "rapley-en", stukken aanbieden is het vrij normaal dat ze in het begin erg moeten kokhalzen enzo. Goed gaargekookte groenten of zacht fruit kunnen ze bijna opsabbelen. Hier was het de eerste weken voornamelijk kokhalzen, ik kreeg het er geregeld warm van en zat al klaar om in te grijpen, maar zag ook dat ze het zelf opgelost kreeg. Het ziet er alleen niet zo prettig uit. Brood gaf ik hier in het begin in reepjes gesneden met een beetje boter. Dat werd opgesabbeld. Pas toen het brood hier redelijk goed werd gegeten ben ik er beleg anders dan de boter op gaan doen. Appelstroop/jam geeft inderdaad wat geklieder, maar dat hou je toch met kleine kinderen . Doe wat jij prettig vindt en wat jij denkt dat bij je kindje past. Sowieso zal het leren eten oefening vergen, het ene gaat misschien makkelijker dan het andere, maar oefening baart kunst. Maar doe vooral wat voor jullie prettig voelt.
Wij zijn met 6,5 maand brood gaan eten en het mannetje vindt het geweldig. We smeren de boterham (smeerkaas, smeerworst of jam) en snijden dan de korsten eraf. De rest van de boterham snij ik in kleine stukjes en geef die met een vorkje. De korsten geef ik gewoon aan hem zodat hij die zelf kan opeten / sabbelen. Tanden heeft ie niet nodig want hij kauwt met z'n kaakjes en ze maken op deze leeftijd veel speeksel aan om alles zacht te krijgen. Hier gaat het prima!
Hier ook! Alleen laten wij de korstjes er gewoon aan zitten, Milan heeft ook een duidelijke voorkeur voor de stukjes waar een korstje aan zit . Hij heeft overigens wel al tandjes, maar die gebruikt 'ie volgens mij niet eens met het brood eten.
Wij geven brood, zonder korstje in kleine stukjes (1x1cm ongeveer). Eerst met alleen boter (lekker echte boter, babies hoeven geen light producten ... lekker!), nu met een beetje boter en wat smeerkaas. SMULLEN is het. Ik geef het gewoon met mn vingers. Hahaha, nu ik erbij nadenk: ze eet gewoon niet met lepeltje of vorkje, vindt ze niks. Nou ja, dan maar met mn handen hoor. Ik maak het brood altijd wat nat met een beetje thee (ze krijgt lauwe thee bij brood, elke paar stukjes een slokje). In het begin kokhalsde ze wel gemakkelijk, maar ik denk niet dat het echt stikken is, meer niet gewend zijn aan iets in haar keeltje. Nu kan ze er veel beter mee omgaan, maar droog brood geeft duidelijk sneller kokhalsneigingen. Nou, dan toch lekker met thee, geen probleem! We hebben niet echt voor Rapley gekozen of zo, maar eten tot moest gemixt vindt ze he-le-maal niks. Wij doet een beetje van allebei- wat prakken, wat om vast te houden (grote stukken sinaasappel bijv, die zuigt ze dan). Maar het gaat nog niet zo ok hoor, groente vindt ze afschuwelijk.
Misschien had ik de broccoli dan niet genoeg doorgekookt, want hij moest echt hoesten en toen kwam er een stukje uit zijn keel van het steeltje. Ik schrok me rot en ben er gelijk mee gestopt. Ik ga de groenten dan wel wat meer doorkoken en brood misschien wat nat maken met thee. Bedankt voor jullie tips! Ik laat nog wel weten hoe het gegaan is.
Ik heb weer eens verkeerd gelezen, wij geven brood niet met een vork, haha. Ik leg gewoon een stukje voor z'n neus en dan pakt hij het zelf, gewoon met z'n handjes. Gaat erg goed hier! Nat maken is denk ik niet nodig hoor, baby's hebben zoveel speeksel dat het brood vanzelf helemaal soppig wordt. En de groenten moeten idd heel goed gekookt worden, maar dan kan 't nog steeds wel eens voorkomen dat ze wat ophoesten. Dat kan echt geen kwaad, maar ik snap wel dat je ervan schrikt hoor. Hier doen we ook aan Rapley, en ik vond het in het begin ook best wel een beetje eng, maar nu gaat 't echt super. Succes!
maar je hoeft niet perse al la rapley te doen... je kunt ook eerst gepureerd starten en dan opbouwen tot steeds grover en dan hele stukjes... toch?
Ja hoor... hier altijd een combi gedaan van geprureerd/geprakt en stukken. Fruit bijvoorbeeld kon Fenne meteen heel eten, zoals banaan & rijpe meloen of mango. Groente vond ze wat lastiger en dat heb ik dus wel fijner gemaakt en met een lepeltje gedaan. En zoals je zegt, steeds een beetje opbouwen en nu eet ze volledig met de pot mee!
Met zes maand hebben baby's vaak nog geen goede slikreflex. Vind het dan ook best heel vroeg om al brood te geven. Bij ons op het CB raden ze aan pas na zeven of acht maand met brood te beginnen. Dan is meestal het slikreflex goed ontwikkeld en kun je ze kleine stukjes brood geven. Zelf had ik het geprobeerd een week voor zeven maand. Toen kokhalsde Jesse nog duidelijk van brood dus het slikreflex was nog niet goed. Twee weken later nog eens, toen ging het opeens goed en zijn we begonnen met piepkleine stukjes. Niet in thee gedrenkt, maar gewoon droog, met boter.
@Debbie2007: Op mijn cb-schema staat dat ik dieetboter zou moeten geven.. Zegt jouw cb dat roomboter ook mag? Want dat geef ik natuurlijk veeeel liever
ik gaf alicia met 6 maanden korstjes en zo rond 7 maanden at ze 1 boterham per dag in kleine stukjes van 1 bij 1cm ongeveer. ze had het vrij snel door en kokhalzen deed ze inderdaad wel is maar dan kwam der brood omhoog en kouwde ze lekker verder haha. dit is heel normaal bij kleine kindjes en zo leren ze goed te kouwen. me dochter smulde er heerlijk van en zorgde wel dat ik er altijd bij was met het eten. met 7 maanden at ze al zo goed dat ze ook al potjes kreeg voor 8 maanden of 12 maanden dus met flinke stukjes. fruit enzo kreeg ze ook sinds een maand of 7 in kleine stukjes en ben begonnen met een halve banaan en al snel ging appel enzo ook prima.
hallo wat mag je allemaal op brood doen voor die kleintjes qua beleg want de ene zegt dat smeerworst en smeer kaas niet mag de andere zegt weer van wel wat mag je nu wel en niet op brood doen weten jullie dat
jam, appelstroop, smeerkaas, jonge kaas, tomaat, fruit, zachte leverworst, leverpastij. Dit volgens mijn info-blaadje van het cb. En dan vroeg ik me af of er gewoon dieet- of light-boter (uit een kuipje) op mag? Op mijn cb-blaadje staat namelijk margarine, maar dat zijn van die blokken bak-en-braad-achtige dingen, en daar kook ik normaal mee, smeer het echt niet op mijn brood... En roomboter mag dat ook?
@ Moppiepoppie: je hebt ook margarine in een kuipje Wij hebben die van Super de Boer eigen merk, 'Heerlijk voor op brood' staat erop (ipv 'Margarine'), ik zag het zelf ook eerst bijna over het hoofd omdat het woord margarine niet duidelijk op het kuipje staat. Boter van zo'n blok zou ik zelf idd ook niet graag op mijn brood krijgen!