Wat voor lesstof krijgen kinderen in groep 2? Wat moeten ze kunnen voordat ze naar groep 3 gaan? Rekenen en taal? Moeten ze plus en min sommen kunnen? Dit is voor mij niet duidelijk?
Precies weet ik het niet, het staat wel op internet, wat ze precies in groep 2 leren. Moet je ff googelen. Ik kan je wel vertellen waar ze hier mee bezig zijn in groep 2 qua taal: letters en klanken leren, ze moeten alle klanken (ook de samengestelde) kennen voor ze naar groep 3 gaan. Wat betreft rekenen volgens mij alleen tellen en meer/minder/minste etc, echt rekenen met sommen is niet aan de orde, tot nu toe dan. Mijn oudste heeft het wel eens over 2 en 3 erbij is 5, maar meer dan dat niet.
Echt sommen met alleen cijfers nog niet volgens mij, wel met plaatjes. Zoiets: Werkbladen Pin me er niet op vast, ik ben geen juf maar dit is wat ik me herinner van de oudste en wat ik nu bij de jongste zie Qua taal moeten ze hier alle letters kennen en al een beetje kunnen hakken en plakken. Dus woorden als vis en bak moeten ze wel kunnen lezen voor ze naar groep 3 gaan.
Bij ons komen de dubbele klanken pas in groep 3 en naar mijn weten is dat ook gebruikelijk. Maar je gaf in een ander topic al aan dat er op school veel NT2 kinderen zitten en dat ze daarom er misschien eerder mee beginnen. Volgens mij is het niet landelijk een eis voor groep 3.
Hier moeten ze minstens vloeiend kunnen hakken en plakken, maar inderdaad ook de getallen 1-20 kunnen herkennen/minder en meer/getallenlijn met ontbrekende cijfers invullen etc. etc. (iets dergelijks als hierboven).
Rekenen in groep 2 is getallenlijn herkennen (buurgetallen), meer/minder, dun/dik, kunnen tellen t/m 20. Erbij en eraf sommen hoeft nog niet per se, dat wordt vooral in groep 3 geleerd. Maar veel kinderen kunnen dat al wel volgens mij. (De mijne niet hoor haha)
Hier ook zoiets: alle letters herkennen, kunnen hakken en plakken incl verdiepend klankbegrip in woorden (in welk van de 2 woorden zit de klank ui in het midden, als je van woord boterham ham eraf haalt welk woord hou je dan over), getallenlijn tot 20 beheersen incl terugtrllen van 20-0 en voorbereidend rekenen.
Misschien kun je hier eens kijken Inhouden en activiteiten in TULE - SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling
Dit hoeven ze bij ons echt nog niet hoor! In groep 2 een aantal letter min 10 en in groep 3 pas alle letters en ui/ou/au/oe etc Hakken plakken een beetje. Rekenen pas echt in gr 3, met alle cijfers geautomatiseerd 0-20 en ook niet terugtellen. Ik zou dit overleggen met je eigen school het is overal anders. Bij mijn buurvrouw in de klas, ze is juf, zitten redelijk veel kinderen met een buitenlandse achtergrond en die hoeven nog minder voordat ze naar gr 3 gaan. Terwijl onze wijk aangeschreven staat als hogeropgeleiden zijn de eisen dus wel hoger.