Brugklasser en nieuwe vrienden

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Baileyy, 18 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Onze oudste zit net in de brugklas en heeft al nieuwe vrienden gemaakt. Heel fijn natuurlijk maar hij zit al heel veel bij zijn nieuwe beste vriend. Heeft al paar keer bij hem gegeten en nu willen ze ook logeren. Ik vind dat heel leuk voor hem. Maar mijn man heeft er behoorlijk wat moeite mee. Het gaat hem te snel, je hoort zoveel rare verhalen. Want waarom moet hij daar ook al logeren? Wij kennen die ouders amper tot niet.
    De ouders zijn gescheiden en mijn man heeft de vader al wel ontmoet. Ik niet.
    Die jongen komt ook bij ons, maar die wil liever bij hem thuis afspreken en dan bij zijn vader. Zijn vader is makkelijk merken we al wel, haalt en brengt de jongens waar ze heen willen en regelt dingen voor ze. De jongen is 2 jaar ouder dan onze zoon. Echt een leuke nette jongen hoor zo van wat ik zie. Over zijn moeder hoor ik niet zoveel.

Hoe gaan jullie hiermee om? Gaat dit te snel zoals mijn man vindt? Of hoort dit er gewoon bij en moeten we het loslaten?
    Mijn zoon vindt het zelf allemaal gezeur natuurlijk. Maar hij is nog jong en best beïnvloedbaar.

2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik zou het ook te snel vinden en geef je het advies pas ermee in te stemmen als je gevoel er 100% achter staat!

Baileyy vindt dit leuk.
  3. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Ik snap die jongens zelf wel. Maar mijn man vindt het dus te snel. Eerst zei hij, "ik ken die mensen niet". Nu heeft hij die vader 2 keer ontmoet en 1 keer zelfs uitgebreid gesproken en vindt hij het nog niet fijn.
    Maarja op zo'n middelbare school ken je toch sowieso de ouders allemaal niet van de kinderen? Dus hoe lang ga je dan wachten. Ik snap die jongens ool wel die gaan nu al een paar weken dagelijks met elkaar om.

4. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.953
    113
    Vrouw
    Tja… mijn ouders kenden de ouders van mijn vriendinnengroepje uit de eerste en tweede ook niet. Later in de derde kreeg ik een echte hele goede vriendin en mijn moeder heeft haar moeder wel eens gezien maar echt kende ze haar ook niet. Ik ken de jongens waar mijn oudste nu al 2,5 jaar mee omgaat ook niet, nooit gezien behalve op de klassenfoto. Maar zij spreken ook niet af na schooltijd.

ik vind het niet zo vreemd in elk geval

Baileyy vindt dit leuk.
  5. GossipGirlxoxo

ik heb altijd de regel gehad dat ik alle ouders wel gezien wilde hebben voor er ergens werd geslapen. Ik vind dat hele logeren trouwens zwaar onnodig maar dat is een andere discussie. Ik wist het meestal wel zo te draaien dat als er geslapen word dat het hier is: Maar als ik twijfel of mijn gevoel er niet achter staat mag het niet. Meestal vind man mij de zeurpiet maar ik heb mijn neus al eens gestoten bij twijfel gevoel en dat was zo een rot gevoel dat ik dat niet nogmaals wil meemaken.

6. GossipGirlxoxo

mijn ouders kenden alle ouders van mijn vriendinnen. Mijn huidige vriendinnen zijn nog steeds mijn basisschool, middelbare school en buurt vriendinnen vanaf mijn jeugd. En toevallig waren dat weer allemaal kinderen van vrienden van mijn ouders. Soms hebben die oudjes vaker uitjes als “wij jongelui” tegenwoordig.

7. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.953
    113
    Vrouw
    Mijn ouders kenden wel de ouders van de vrienden van mijn broer. Daar was hij vanaf kleins af aan bevriend mee. Mijn basisschool klasgenoten gingen bijna allemaal naar een andere middelbare school, en die paar die wel naar mijn school gingen waren niet mijn vrienden. Mijn ouders hadden geen vrienden met kinderen rond onze leeftijd dus die vlieger ging bij ons ook niet op. Dus vanaf de middelbare school was iedereen nieuw. Er kwamen ook nooit gelegenheden voor dat onze ouders elkaar ontmoeten konden. We deden alles zelf op de fiets, werden niet thuisgebracht oid door onze ouders. Waarschijnlijk hebben ze elkaar een keer gezien op een info avond van school zonder te weten wiens ouders bij welk kind hoorde

Baileyy vindt dit leuk.
  8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.616
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou er niet zo'n moeite mee hebben temeer de jongen ook al bij jullie thuiskomt en je man ook met zijn vader heeft gesproken.
    Waar ben je bang voor?
    Mijn oudste kinderen hebben ook weleens gelogeerd bij vrienden/ vriendinnen waarvan ik de ouder niet kende.
    Wat ik wel opvallend vind is dat de vriend in kwestie 2 jaar ouder is in de brugklas?

MissXray vindt dit leuk.
  9. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.662
    27.308
    113
    Vrouw
    Als de 1 kort heeft gekleuterd, de ander lang/gedoubleerd dan kan er zo 2 jaar tussen zitten. Als mijn oudste naar de brugklas gaat is hij heel wat maanden 11. Het is niet ondenkbaar dat er dan al 13 jarigen kunnen zitten.

En verder eens met je leven. Als je kind zich daar fijn voelt thuis om er te overnachten, prima. Middelbare school is anders dan de basisschool daarin.

suus1983 en Baileyy vinden dit leuk.
  10. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Ik ben zelf eigenlijk niet ergens bang voor. Mijn man vindt het allemaal te snel gaan, dus wij hebben nu steeds discussie daarover haha.
    Ik had vroeger ook middelbare schoolvrienden waarvan mijn ouders de ouders ook echt niet kenden. Bij mijn man was dat anders, lagere schoolvriend ging mee naar de middelbare dus veel vertrouwder.
    Mijn oudste is 10, bijna 11 en heeft een klas over geslagen. Die jongen is al even 12 en de meeste klasgenoten zijn ook al 12 of zelfs ook een paar 13.

11. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.698
    2.511
    113
    Dat kan toch? Oude vs jonge leerling en oudste een keer blijven zitten.

Ik zie dat dit al is uitgelegd. Negeer m'n antwoord maar. :)

Anouk2005 vindt dit leuk.
  12. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.662
    27.308
    113
    Vrouw
    Ik denk wel dat dat uitzonderlijk is. Of naja mijn zus heeft dat ook wel maar de school staat in het dorp/stadje waar ze wonen. Dus meer ons kent ons. Ik had op school veel van buitenaf, vriendinnen die 20 km moesten reizen voor school.

T is een overnachting, hij gaat niet trouwen. Zeg dat maar tegen je man :p

MissXray, Baileyy en Anouk2005 vinden dit leuk.
  13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Ik heb in de eerste gewoon nummers van ouders gevraagd. Daarmee kende ik ze niet, maar we konden elkaar ik ieder geval bereiken. Eerste keer logeren voor de oudste was hier in de brugklas ergens in oktober. Ik vond het wel snel, maar was een slaapfeestje en ik wilde het haar niet onthouden. Ze is nu (twee jaar later) nog bevriend met dat meisje, dus heeft goed uitgepakt. ;)

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Met een klas overslaan zijn ze jonger/is de rest ouder, dat is nu eenmaal zo, zal (er vanuitgaande dat hij niet ergens een keer blijft zitten ;)) ook altijd zo blijven (die gaan tzt dus ook eerder stappen ed). Daar zou ik dus toch proberen een manier in te vinden om daar mee om te gaan.

Wat niet betekent dat logeren meteen moet. Dat kun je prima nog even uitstellen. Of eerst een keer bij jullie. Dan kan het toch, maar onder die voorwaarde.

(Hier was het verschil soms nog groter. Toen mijn jongste 9 (werd dat jaar 10) was, zat er een jongen van 13 bij haar ik de klas. Zij een klas overgeslagen, hij twee keer blijven zitten. Ik vind twee jaar verschil dus niet heel bijzonder, dat kan ook zonder klas(den) overslaan prima. Dat heeft mijn oudste dochter; haar beste vriendin wordt bijna 16, terwijl ze zelf pas volgend jaar 15 wordt.)

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.616
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Oja dan komt daar het leeftijdsverschil door.
    Ik zou hem lekker laten logeren.
    Is toch juist hartstikke leuk dat ze al zo'n vriend hebben waarmee ze dit willen doen. Beter dan dag en nacht op de playstation zitten met enkel online contacten.

Bloem2310 en Baileyy vinden dit leuk.
  16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.616
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Haha dit dus, het is geen trouwen. Als je man hier al stress van krijgt dan mag die zijn borst alvast natmaken voor alles wat er nog gaat komen en dan zal die nog eens terug verlangen naar deze logeerpartijtjes.

Baileyy en NiekeKris vinden dit leuk.
  17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.616
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Jaa snap ik ook wel maar vond het verschil van 2 jaar echt wel opvallend. Mijn kinderen hebben ook extra gekleuterd maar zelfs dan was het verschil met jonge leerlingen nog geen 2 jaar dus daarom viel het me op.

Lynx en Baileyy vinden dit leuk.
  18. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Ja dat vond ik dus zelf ook. Maar ga gewoon twijfelen door mijn man.

19. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Hahaha ik heb het gezegd tegen hem. Hij moest wel lachen. Maar hij vindt het nog steeds allemaal te snel gaan.. Dat wordt nog wat als ze ouder worden... En als mijn dochter straks dit soort dingen gaat krijgen

Shay25 vindt dit leuk.
  20. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.042
    453
    83
    Vrouw
    hahaha dit inderdaad! Dat wordt dan nog wat voor je man hoor de komende jaren ;)

Hier inmiddels een dochter in de vierde (ook een vroege leerling, nu 14 en iedereen om haar heen al 15 of zelfs 16...). In de brugklas had ze een slaapfeest met jongens en meiden waarvan ik de ouders ook niet kende... tja... En dan dus ook nog jongens en meiden.

Waar is je man dan bang voor? Vind ik wel interessant...

Hier ken ik ook geen ouders van haar vrienden/vriendinnen. Dat is op de middelbare echt heel anders. Dat je man met die vader van die vriend gepraat heeft vind ik al heel wat. Hier doet ze alles zelf. Als ze ergens gaat logeren, ook in de brugklas, dan zag ik pas op Find my iPhone waar ze ergens was. Want zelf had ze natuurlijk geen idee van adres ofzo ;)

We gaan nu binnenkort voor het eerst borrelen met de ouders van haar beste vriendinnetje op de middelbare die ze al een jaar kent ofzo. Ze komt bij hen thuis, eet en slaapt daar en dat meisje ook hier. Die ouders ken ik eigenlijk alleen van app contact...

Deel Deze Pagina