Emigreren naar Duisland ( grensgebied)

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 26 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Nu weet ik dat hier een aantal mensen zijn die wonen in Duitsland. Graag zou ik in contact willen komen met mensen die geëmigreerd zijn naar Duitsland, liefst grensgebied

Wij hebben al een aantal jaren de gedachte om naar Duitsland te verhuizen. Wij komen er onder tussen nu al een aantal jaren en zijn er gewoon gek op. De ruimte, de mensen, de natuur, rust en natuurlijk stukken goedkoper wonen en leven

Mijn vriend heeft een goede studie op de universiteit en is momenteel bijna klaar met zijn master. Hij gaat dus mits hij een baan kan vinden leuk verdienen. Echter als wij blijven wonen waar wij nu wonen ( een kak dorp tegen Alkmaar aan) dan is de kans groot dat we in een rijtjeshuis komen te wonen, zo duur is het hier. Beide zijn wij erg op rust gesteld, niet te krap op elkaar wonen en niet te grootschalig dorp/stad. De huizen in Duitsland zijn nou eenmaal goedkoper en je krijgt meer ruimte voor je geld. Ook is mijn droom ooit om mijn eigen paard aan huis te hebben en misschien wat kleinvee. Dit zouden wij nooit kunnen realiseren als wij in nl blijven wonen ( ja in een afgelegen dorpje misschien ergens)

De bedoeling is dat mijn vriend op een groot advocaten/notaris bureau's gaat werken in een van de grote steden langs het grensgebied. Dit omdat dit natuurlijk het voordeligst is werken in Nederland wonen in Duitsland. Echter is het wel de bedoeling dat wij Duits gaan leven en spreken, niet in een Nederlandse enclave gaan wonen. Als alles mee zit willen wij dit volgend jaar gaan doen na de zomer. Wij zijn niet gebonden aan ons dorp en mijn familie woont in Overijssel dus dat maakt voor mij niets uit ( is misschien wel dichterbij zelfs)

Enige wat mij weerhoud is mijn werk ( zit super op mijn plek hier, maar weet dat dit werk gaat vervelen op den duur) mijn vrienden ( net eindelijk leuke mensen ontmoet) en de taal. De taal zit ik nog wel het meest tegen op. Mijn vriend is er zeker van die heeft sowieso niks hier (alleen zijn moeder en oma) maar voor mij is het door de bovenstaande dingen toch wel lastig. Ik weet wel van mijzelf dat ik mij makkelijk aanpas ( ben 5 jaar geleden samen gaan wonen 120 km verderop)En als we het willen doen, het nu moet zijn en niet als ons kindje straks ouder is en ook een leven heeft opgebouwd. Mijn hart weet dat het veel meer voordelen gaat brengen. Sowieso gaan wij eerst huren, mocht het bevallen kunnen we voor een koophuis kijken.

Graag zou ik wat ervaringen willen horen, wat zijn volgens jou de voordelen en de nadelen? hoe is het bevallen ect. Ook vind ik het leuk om te horen waar jullie wonen, wat ik al vertelde het moet voor ons wel dicht bij een grensstad zijn max 1 uur rijden met de auto maar liefst dichterbij natuurlijk. Mag in een privé bericht als je liever niet verteld waar je woont. Ben gewoon erg benieuwd naar jullie ervaringen :)

Bedankt voor het lezen en evt reactie! :D

2. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Mbt huizen kan het op het platteland ook goedkoop zijn, zo blijf je in nederland .

Zo zijn wij 5 jaar terug van breda naar een klein dorpje in noord limburg verhuisd.
    Nu hebben we een vrijstaande woning . Ook hebben we in breda eo gekeken maar voor de prijs die we hier betaald hebben zouden we daar mss een hoekwoning voor gehad hebben.
    Dus zoek goed. Ga es in limburg of achterhoek oid op het platteland, in de kleine dorpjes rondrijden. Vaak kun je met locatieservice oo je mobiel linken met funda en heb je meteen de info vd huizen

Succes

3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Bedankt voor je reactie! ja dat weet ik en dat zeg ik ook wel eens voor de grap. Voor mij maakt het niet uit maar begrijp dat het financieel gewoon stukken goedkoper is in Duitsland. En dat is natuurlijk ook aantrekkelijk! verder maakt het mij niet uit waar ik woon mits het maar een goede economie heeft en de voorzieningen goed zijn. Liefst woon in in Griekenland maar dat is niet echt ideaal zeg maar en trouwens ook veel te heet.

4. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Besef wel dat de hypotheekeisen in Duitsland strenger zijn. Je moet daar meer eigen geld inbrengen. Wij hebben ook getwijfeld, uiteindelijk niet gedaan om deze reden plus dat het voor mijn studie nog niet handig was (werd ik buitenlandse student en werd dat duurder).
    Nu vrijstaand huis aan de andere kant van de grens (dus nl) met 2000m2 grond voor net 1 ton.
    Maar Duitsland is inderdaad nog goedkoper. Ik kan je verder niet helpen met ervaring.

5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Ja klopt en daarom gaan wij dus eerste tijd huren. Kopen heeft geen haast. bedankt voor je reactie!

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij wonen echt kort op de grens (8 km vanaf grensbordje ;)) in de regio Ost Friesland. Zelf werk ik in Groningen-stad, is zo'n 35-40 minuten rijden. Al willen de meeste Duitsers er dood nog niet worden gevonden :D je kunt Ost Friesland vergelijken met hoe randstedelingen denken over het uiterste puntje van Groningen of Zuid-Limburg. :p

Op zich is het heel goed om eerst in de regio te gaan huren, om te wennen aan de omgeving, te kijken waar je graag zou willen wonen. Heel goed dat jullie je nu al oriënteren op waar je zou willen wonen.
    Niet alleen de Duitse hypotheekverstrekkers vragen tegenwoordig eigen geld, ook de Nederlandse hypotheekverstrekkers eisen het tegenwoordig. 8 jaar geleden waren AbnAmro, Rabobank en ING de drie banken die ook voor Duits onroerend goed geld verstrekken.

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Bedankt voor je reactie! hoe bevalt het jou wonen in Duitsland, heb jij bijv snel de taal onder de knie gekregen?

8. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Wij hebben ongeveer 10 jaar geleden rondgeneusd in Duitsland om daar een huis te kopen omdat we graag vrijstaand wilden wonen en grond wilden. Aantal panden bekeken en helaas was er bij allemaal een adder onder het gras, te mooi om waar te zijn. Op de grond was vaak erfpacht (let daarop!!), gedeelde opritten, vreemde perceelligging (grond niet aan de woning), bestemmingsplannen waar je niet vrolijk van werd, huisje waarin iemand woonde achter op het perceel met toestemming vorige eigenaar, die kreeg je er dan dus gratis bij etc.

Wij kenden de taal al wel en dat was tijdens de zoektocht heel handig. Zo hebben we dingen over huizen ontdekt die niet eens bij d emakelaars (zowel Duitse als Nederlandse) bekend waren. Puur door aanbellen bij mensen en vragen stellen over huis/grond.

Uiteindelijk hebben we er een dikke punt achter gezet en besloten dat we toch echt in Nederland wilden gaan blijven. Wij zijn uiteindelijk in een klein dorpje in Noord Limburg terecht gekomen in een serieus op te knappen vrijstaande boerderij met grond aan huis. Heerlijk! Hard gewerkt en mijn paard en pony aan huis, heerlijke tuin voor de kinderen en alle vrijheid en rust.

Mijn schoonzus is wel uiteindelijk met haar gezin verhuisd naar Duitsland, in een hofje woont zij. Werken allebei in Nederland, kinderen gaan naar een Duitse school. Ze wonen er prima maar geven ook duidelijk aan dat niet alles beter, fijner en idealer is in Duitsland en dat Nederland ook echt wel wat te bieden heeft.

9. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    zwager woont hier net over grens omdat ze voor de hypotheek die ze kregen in NL veel kleiner zouden wonen dan nu. Zij werkt nog in NL, hij werkt niet. Ze krijgen duitse KB, autorijden is stuk voordeliger, maar DL heeft zeker ook nadelen. Zo ging de gemeente bij hun de straat voor hun huis asfalteren. Daar moesten ze voor een deel aan meebetalen, ettelijke 1000en euro's. Nu gebeurt dat natuurlijk niet jaarlijks, maar als je geen funds er voor hebt, wel problematisch. Zij hadden trouwens geen eigen geld met afsluiten hypotheek (6 jaar geleden) . Hun kinderen gaan in NL naar school, hebben aanpassingsproblemen in DL.. (komt ook omdat zwager en fam, geen contact zoeken met de buurt).

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ja het bevalt ons echt prima. Ik ben behoorlijk "taalgevoelig" dus heb sowieso niet zoveel problemen met vreemde talen :) maar je moet je zelf wel echt "geven". Dus niet afwachten tot er iemand op je afstapt om te vragen wie je bent. Je moet zelf initiatief tonen door je aan te sluiten bij een sportvereniging, koor, hobbyclub etc. Of wanneer je kinderen hebt dat je naar een "krabbelgruppe", gaat je gezicht laten zien op kindergarten of grundschule, etc.

Inmiddels wonen wij 6,5 jaar in Duitsland, zit ik als vertegenwoordiger in de Ouderraden van Kindergarten en Grundschule, inmiddels ben ik bij beide voorzitter en mijn vriend in het bestuur van de Förderverein.

Onze nauwere contacten liggen toch wel bij Nederlandse mensen hier in t dorp. Met de Duitse dorpsgenoten is het meer een praatje in het voorbijgaan. Duitsers zijn niet zo "outgoing" als wij Nederlanders. In ieder geval niet in onze regio. Waar het in NL heel normaal is om iemand die onverwacht binnen komt vallen met een vraag oid, dat je die een bakje koffie of thee aanbiedt etc... dat doen de Duitsers niet zo snel. Meer op uitnodiging/afspraak etc.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Dat is inderdaad wel jammer. Je moet je inderdaad wel "geven" om contact te krijgen en te integreren in de buurt.

12. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Ook bij ons kriebelt het om in Duitsland te gaan wonen, maar dan de grensstreek ter hoogte van Nijmegen. Een aantal van mijn collega's wonen ook in Duitsland en werken dus in Nederland. De huizen zijn er inderdaad goedkoper, andere dingen zijn er wel weer duurder, dus onder de streep schijn je wel minder rooskleurig uit te komen, dan je in eerste instantie denkt.

Onze dilemma's zijn bijvoorbeeld ook het onderwijs voor de kinderen. Gaan ze naar een Duitse kindergarten en basisschool? Dat antwoord vind ik niet zo makkelijk, als je in eerste instantie denkt...

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Per saldo komen wij echt wel beter uit hoor tov Nederland. In sommige dingen moet je uiteraard wel een beetje shoppen. maar dat is weer het voordeel van wonen in de grensstreek ;)

Dat was voor ons heel gemakkelijk... we wonen in Duitsland, dus de kinderen gaan ook in Duitsland naar school. Zo integreer je ook het beste in je woonland. En ja, gezien de afstand van de grens zouden onze kids ook in NL naar school kunnen.
    Wel wil ik graag dat onze kinderen straks ook goed Nederlands leren lezen en schrijven, zodat ze in de toekomst in beide landen een vervolgopleiding zouden kunnen volgen danwel er kunnen werken.

14. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Ja in Duitsland zijn ze wel meer van de clubjes enzo dat had ik begrepen. Op zich is dat natuurlijk geen probleem, leuk en gezellig zelfs. Je gezicht laten zien lijkt mij vanzelfsprekend. Wij zijn zelf ook niet van het binnenwaaien dus dat zou geen probleem zijn. En outgoing zijn wij helemaal niet, ik meer dan mijn vriend.

15. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Qua school denken wij net als hopmarjanneke. Als we er voor kiezen in Duitsland te wonen ook een duitse school. Net wat ik al vermelde in mijn openingpost wij willen echt Duits gaan leven. Als je als nederlander gaat leven in Duitsland voelt voor mij niet goed. Is alles of niets zeg maar. Wil wel dat onze kinderen Nederlands kunnen spreken.

16. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Precies, mijn voorkeur zou dan ook uitgaan naar een duitse basisschool en zoveel mogelijk integreren, anders blijf je altijd die 'vreemde' of nederlander. Maar dat betekent wel dat je kinderen prima duits leren spreken en schrijven en niet automatisch correct nederlands zullen leren (schrijven). Een vervolgstudie of baan vinden, zal dan voor je kinderen niet zo makkelijk meer 'of in nederland of in duitsland' kunnen, maar eigenlijk alleen in Duitsland. Hogescholen of universiteiten zijn er weinig in de grensstreek. Dus dan zul je, wat Hopmarjanneke zegt, ook je kinderen goed nederlands moeten leren (schrijven), om wel die keuze te hebben om voor Nederlands vervolgonderwijs te kunnen kiezen.

17. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Ja daarom, en vooral als je in een enclave met alleen maar Nederlanders gaat wonen. Ik denk, en dat zeg ik nu dat als wij de stap maken en het bevalt wij er wel blijven wonen. Dus dan kunnen we er altijd voor kiezen om helemaal Duits te gaan spreken thuis of de kinderen op bijles nl ofzo doen. Maar wel met de insteek dat zij later ook in Duitsland gaan wonen en leven dus het niet perfect hoeft te zijn.

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Wanneer Duits niet je moedertaal is, moet je het ook niet met je kinderen gaan spreken (wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat je een taal het beste leert van iemand wiens moedertaal het is). Je leert ze sneller de taal verkeerd aan...en fouten zijn makkelijk aangeleerd.... en heel moeilijk af te leren.
    Onze kinderen hebben pas Duits leren spreken op de KinderGarten... dus de eerst 2-3 jaar hebben ze alleen maar Fries gehoord. En pas vanaf KinderGarten hebben ze ook Duits en Nederlands erbij geleerd. Ze zijn nu 6,5 en 4,5 en spreken vloeiend, accentloos Duits. De oudste verbetert papa zelfs al regelmatig op zijn Duits :$;)

19. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wij hebben 7 jaar in Duitsland gewoond, maar inmiddels weer terugverhuisd. We hadden een vrijstaande, geheel onderkelderde bungalow op 8500 m2 in het bos.

Terugverhuisd vanwege de kinderen, we willen dat ze de familie leren kennen en er een band mee opbouwen. Vanwege laatst veranderde regels in Duitsland leek ons huis onverkoopbaar te gaan worden (aangezien we in natuurgebied woonden), maar gelukkig is het toch gelukt na 2,5 jaar.

Kosten van het leven in Duitsland voor wat betreft de vaste lasten (huis, auto, verzekeringen) is als je alle + en - opgeteld gelijk aan het wonen in Nederland. Veel grond betekend in Duitsland een enorme bijdrage aan woonbelasting.

Ikzelf ben blij weer in NL te zijn. Duitsland is leuk, maar als je ergens tegenaan loopt of met de autoriteiten te maken krijgt houd dan je borst maar nat.

20. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Bedankt voor je reactie! familie is erg belangrijk. Bij ons gaat dat toch niet zo snel gebeuren omdat mijn schoonmoeder in het westen woont en mijn moeder in het oosten. Wij gaan er zelfs op vooruit qua reistijd naar mijn moeder dus dat is ook prettig.

Daar zijn ons van bewust, uiteindelijk zou het niet veel schelen maar je hebt wel een mooi huis in een rustiger omgeving. Ons uiteindelijke doel is huren, huis kopen die op den duur plat kan en iets nieuws bouwen of het huidige huis verbouwen. Heeft allemaal geen haast.

Heb jij nog dingen waar je echt tegen aan liep? hoe ging bij jou de taal? en natuurlijk hoor ik ook graag wat positieve dingen :)

Deel Deze Pagina