Invisaline of blokjesbeugel, tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door wendy339, 10 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.509
    881
    113
    Hoi hoi.

    Ik ga met mijn 38jaar toch beginnen aan een beugel.
    Heb mijn behandel voorstel gehad en mag inprincipe kiezen tussen de ouderwetse blokjes beugel in metaal of ivoor kleur (andere kan niet ivm hechting op aangezet tand deel) of de invisalign.

    Beide hebben voor en nadelen op gebied van prijs en gebruik ervaring.

    Behandel duur is sterretjes 1.5jr, invisalign 1jr. Prijsverschil tussen Sterretjes en invisalin is 1200,-.

    Sterretjes is alleen iets beter bij te sturen tijdens behandeling, de invisalign bitjes zijn gewoon klaar voor de hele behandelduur dus bijsturen kan niet.

    Ik vind het een lastige keus..
    Wie heeft er ervaring mee? Wat heb jij gekozen en waarom?
    Bedankt alvast!
     
  2. angie18

    angie18 Actief lid

    31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    Een dappere stap, een beugel! Ik ben er net een paar weken vanaf. Mijn orthodontist raadde de invasalign af, aangezien het bij mij maar om ongeveer een jaar ging en de prijs veel hoger is.
    Ik ben voor een normale blokjesbeugel gegaan. Vond het verschrikkelijk in het begin, moest een soort eelt kweken aan de binnenkant, maar daarna was het prima te doen. En heel blij met het resultaat! Welke beugel je ook kiest, daar doe je het voor!
     
    Lamode en wendy339 vinden dit leuk.
  3. Pompidom

    Pompidom Actief lid

    6 jul 2021
    269
    144
    43
    Vrouw
    Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar een vriendin van mij heeft invasalign gehad. Dat heeft echt een mooi resultaat gegegeven!

    Een blokjesbeugel heb ik als tiener gehad, en daar heb ik echt trauma's aan overgehouden. Verschrikkelijk!
     
    wendy339 vindt dit leuk.
  4. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Hier ook invisalign gehad. Zag mezelf niet weer met blokjes lopen (vond dat als puber heel pijnlijk en nu gewoon ontsierend). Maar pijnvrij is invisalign ook niet, het is prijzig en best onhandig met eten en drinken en aldoor weer poetsen, zeker met hele dagen op kantoor.

    Verder nadeel is dat je bij beiden eigenlijk permanent aan een nachtbeugel vast zit wil je het mooi houden en de investering niet voor niks laten zijn, omdat uiteindelijk alles steeds weer in de oorspronkelijke staat terug wil of anderszins aan de wandel gaat. Net zwanger geweest en door misselijkheid etc nachtbeugel wat minder gedragen en alles staat nu alweer veel schever dan eerst.
     
    wendy339 vindt dit leuk.
  5. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.392
    4.246
    113
    Vrouw
    Ik heb ook Invisialign gehad en ik vond dat echt top. In 33 weken was ik klaar. Dat is een van de voordelen, dat je precies weet hoe lang het gaat duren.
    Een blokjesbeugel had ik niet gedaan. Vreselijk. Ik heb daar idd ook nog een trauma van uit mijn pubertijd.
     
    wendy339 vindt dit leuk.
  6. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik zou voor de invisalign gaan..
    Valt veel minder op en dat zou voor mij persoonlijk het prijsverschil al waard zijn
     
    wendy339 vindt dit leuk.
  7. suikerfee

    suikerfee Fanatiek lid

    13 jan 2010
    1.694
    361
    83
    Toevallig gisteren met onze oudste naar de orthodontist geweest. Hij raad invisalign af, omdat je dan veel minder kan sturen per tand. En daarbij een groot prijsverschil.
    Ze bieden beide aan bij onze praktijk, dus het is niet zo dat hij het afraad om zelf de behandeling te mogen doen.

    Kleine aanpassingen aan het gebit zou hij wel eerder adviseren als je het geld er voor over hebt.
     
  8. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.149
    1.942
    113
    Ik heb keramische blokjes, al bijna 1,5 jaar, en er zijn nu nog steeds mensen die zeggen 'He, heb jij een beugel?' :roflmao: Valt ook bijna niet op.
    TS, ik heb dus blokjes en nog geen moment spijt van gehad! Ik draag ze met trots :thumup:
     
    jannanas en wendy339 vinden dit leuk.
  9. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.284
    7.246
    113
    Heb jij geen draadje achter je tanden gekregen na het beugelen? Dan hoef je geen nachtbeugel in. Ik ken eigenlijk niemand zonder draadje of met een nachtbeugel. Is het niet iets wat je alsnog kan vragen?
     
    Zeebra vindt dit leuk.
  10. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.589
    10.781
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Persoonlijk zou ik voor een blokjesbeugel kiezen. Heb ik vroeger zelf ook gehad als beginnende puber. Ja in het begin is het pijnlijk omdat je mond er aan moet wennen, daarna alleen als ik een wondje had ter hoogte van een blokje en die had ik gelukkig niet vaak.
     
    wendy339 vindt dit leuk.
  11. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.018
    5.163
    113
    Mijn nichtje is van blokjes overgestapt naar invisalign. Met blokjes bleef ze de binnenkant van haar lippen openhalen, was echt heel pijnlijk. Invisalign is duurder, maar werkte voor haar echt perfect. Ze draagt ter onderhoud nu nog soms de laatste set, ik geloof dan enkel ‘s nachts.
     
  12. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Ja, altijd draadje gehad. Ook na de puber beugel perikelen. Maar ondanks draadje tanden toch weer verschoven en niet meer zo mooi recht. Dus paar jaar geleden een jaar invisalign gedaan voor correctie, en tandarts waarschuwde toen meteen al dat als je echt mooi resultaat wilt houden je min of meer de rest van je leven aan de nachtbeugel vastzit ondanks draadje. Draadje pakt ook natuurlijk alleen voorste tanden mee, niet de (druk van de) kiezen. De nachtbeugel en daar nog aan vastzitten wordt wel vermeld op meeste websites van orthodontisten etc.
     
  13. Zwaluwtje13

    Zwaluwtje13 Actief lid

    29 aug 2021
    196
    174
    43
    Vrouw
    Dapper hoor een beugel. Ik heb er 1 gehad als tiener (blokjes) zo’n 4 jaar lang. Daarna nog een combi van draadjes en een nachtbeugel die ik nog braaf 10 jaar (advies was 2jaar) heb gedragen. Zelfs tijdens de periode nachtbeugel en draadjes is de boel toch weer gaan schuiven.

    Ik denk dat het goed is om hier rekening mee te houden op de lange termijn, welke van de twee biedt dan de meeste voordelen en houdt de boel het best recht. Hoewel ik me er verder niet aan stoor vind ik het toch zonde van al die jaren beugel dragen en het geld dat mijn ouders er in hebben gestopt.
     
    wendy339 en SydneyGirl vinden dit leuk.
  14. Novi

    Novi Niet meer actief

    Ik heb als tiener en vorig jaar een blokjesbeugel gehad. In het begin even wennen, maar verder niet vervelend hoor... Ik ken die andere optie niet. Maar ik zou voor de optie gaan die het beste resultaat biedt. Het is best kostbaar en je doet het maar 1 keer. Dus dan maar even afzien :)
     
    wendy339 vindt dit leuk.
  15. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.509
    881
    113
    Bedankt voor jullie adviezen en ervaringen.

    Het is dus echt per persoon anders..
    Het mooiste resultaat is met de blokjes, maar ja de invisaline is minder zichtbaar en vraagt meer discipline met indoen.

    O wat lastig dit..

    Ik heb echt een lelijk gebit en zelfs bij iets verplaatsen later weer zal het ten aanzien van nu altijd beter zijn. Weggegooid geld is het dus nooit.
    Ik had als puber zeker moeten beugelen maar door toen medische omstandigheden niet gedaan.
    Dus nu naar lang denken deze stap nu toch genomen.
     
  16. Septembre

    Septembre Bekend lid

    19 jan 2021
    933
    1.295
    93
    Slotjes geeft een mooier resultaat. Die heb ik destijds gekozen om die reden. Je loopt een tijdje rond als opgeschoten tiener, maar al heel snel staan je tanden recht in de slotjes. Zou bij mij 2 jaar duren, maar na een jaar mocht de beugel er al uit. En in deze tijd ben je lang niet meer de enige volwassene met slotjes.
     
    wendy339 vindt dit leuk.
  17. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.509
    881
    113
    Wow dat is wel veel sneller gegaan dan!
    Wat fijn!
    Veel last vd beugel gehad in het begin?
     
  18. bijnamoeder

    bijnamoeder Bekend lid

    26 mei 2013
    679
    472
    63
    Nadeel van slotjes is dat je regelmatiger terug moet om bij te stellen. Bij invisaline maar 1 x per half jaar of zo. Verder geen ervaring met blokjes
     
  19. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Afgelopen jaar een half jaartje met een beugel gelopen, gewoon de ouderwetse slotjes want vond het voor die paar maanden onzin om zoveel geld te moeten betalen en was nu voor €150 klaar.
    Enige lastige was dat mijn lip elke keer wondjes had dus moest er elke wax op doen zodat het geen zeer deed maar verder geen last gehad van de beugel. Nu was het bij mij alleen mijn bovenkant trouwens.

    Als puber en jong volwassen al eerder gehad dus vond het geen probleem om het weer te doen voor die paar maanden.
     
  20. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.509
    881
    113
    Voor 150 had ik dan ook deze keus gemaakt en omdat je het al eens gehad hebt..

    Ik zie erg op tegen het metaal in mijn mond,de wondjes, ringen om mijn kiezen en steeds weer het aandraaien en wisselen van draad.
    Ik heb ook tandartsangst wat maakt dat ik het hele idee van invasaline toch iets prettiger lijk te vinden ondanks dat dat ook zijn nadelen heeft..
     

Deel Deze Pagina