Bruiloft do's en don'ts?

Discussie in 'De lounge' gestart door zegenwens, 11 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Wat een leuk topic.
    Toen ik de titel las had ik een kleine flashback mbt spijkerbroeken, mensen weigeren bij de deur en allerhande pastelkleuren :D
     
    olleke en zegenwens vinden dit leuk.
  2. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.969
    3.059
    113
    Vrouw
    #22 Splitijsje, 12 feb 2022
    Laatst bewerkt: 12 feb 2022
    Sowieso is het jullie dag, dus doe vooral wat jullie willen en niet waarvan je denkt dat anderen willen dat je het doet. Wij hebben onze bruiloft vorm gegeven op een manier die bij ons past. Geen groot feest, maar met onze daggasten een avondvullend diner in ons favoriete restaurant (afgehuurd), waarbij er tussen de gangen werd gerouleerd (uiteraard de tafelschikking helemaal van te voren uit gedacht) er tussendoor speeches werden gegeven (geen toneelstukjes...), een goede vriend en professioneel zanger die tijdens de ceremonie een paar nummers heeft gezongen, een receptie (in hetzelfde restaurant), foto's in de ochtend gemaakt (zodat we niet uren van de bruiloft/gasten weg zouden zijn), een live kunstenaar die een schilderij heeft gemaakt van de receptie, een videozuil in plaats van gastenboek, een photobooth, een mooie taart en heerlijke hapjes tijdens de receptie.

    Wat wij onszelf cadeau hebben gedaan is een weddingplanner en wat hebben we daar plezier van gehad. Ik heb bewust gekozen voor een weddingplanner die is aangesloten bij de beroepsvereniging van Nederlandse weddingplanners in het kader van kwaliteitsborging. Ik heb degene die mij het meeste aansprak op basis van website/foto/informatie aangeschreven en kleine dingen als precies bellen wanneer we hadden afgesproken en het eerste korte telefoongesprek zelf gaf voldoende vertrouwen om een gratis kennismaking te plannen. Na dat gesprek heeft zij een moodboard gemaakt en offerte. Gezien het feit dat zij precies had begrepen wat wij wilden vertaald in het moodboard en de offerte binnen ons budget paste, zijn wij met haar in zee gegaan. Tot op de dag van vandaag geen spijt van. Sterker nog: vrienden van ons die 2 jaar later trouwden hebben haar ook ingehuurd voor hun eigen bruiloft, omdat ze haar zo prettig vonden op onze bruiloft :) (na overleg met ons, maar daar hadden wij echt 0 problemen mee, sterker nog, vonden het wel een compliment).

    Het was super leuk dat we elke maand vanaf januari tot december een afspraak met haar hadden en zij de afspraak voorbereidde aan de hand van een planning. Dus zo kreeg onze bruiloft steeds meer vorm. Wij vonden het ook erg fijn dat we geen vrienden zouden moeten belasten om ceremoniemeesters te zijn (al hoewel mensen dat vast met liefde hadden gedaan) en wij al onze wensen konden doorgeven (zij had over al wel een idee/optie/contact voor) en afspraken via haar verliepen (in volledige afstemming met ons uiteraard). Op de dag zelf zorgde zij voor rust, was op de achtergrond aanwezig, maar als ze nodig was, stond ze er en zorgde dat alles tot in de puntjes was verzorgd.

    Ook waren wij heel blij dat wij niet direct na de bruiloft op huwelijksreis zijn gegaan. We waren kapot, hebben tot midden in de nacht kaarten gelezen en cadeaus uitgepakt. Wel zijn we de dag erna een weekend naar Rotterdam gegaan om lekker samen na te genieten. Pas een maand na onze bruiloft zijn we naar Curaçao gegaan op huwelijksreis. Wij hebben enorm genoten van onze dag, het weekend Rotterdam en Curacao!

    Ik heb slechts van een ding spijt: dat we geen filmopname hebben laten maken van de ceremonie. Maar goed, als dat alles is...

    Wens jullie veel plezier in de voorbereiding naar jullie huwelijk toe!
     
  3. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Ik zou persoonlijk nooit meer op de dag zelf trouwen voor de gemeente, maar dat gratis doen op maandag oid (welke dag het ook valt) en op de gewenste locatie zelf eventueel nog geloftes uitwisselen oid. Veel te veel geld voor een half uurtje en een boekje op vrij/za.
     
  4. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.777
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Dit!
    Kies niet voor dingen of mensen "omdat het hoort" of "omdat je het niet kunt maken om ze niet uit te nodigen". Het is jouw bruiloft, maak jouw keuzes en weet dat je je niet hoeft te verantwoorden :)
     
    TotalBella vindt dit leuk.
  5. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    Bedenk eerst zelf wat je graag wil en wie je erbij wil hebben. Ik vind achteraf de bemoeienissen van met name schoonouders het vervelendste. Zou ik het nu weer moeten doen dan zou ik gewoon alles plannen en ze alleen laten weten hoe laat ze ergens moeten zijn. Het is jullie dag.

    Bezuinig niet op een fotograaf. Wij hadden 1 waarbij we alle foto's op dvd kregen, zonder watermerk of logo erop. We hoefden niet apart af te kopen.

    Plan de dag van achteren naar voren. Wij hadden eerst bedacht om te trouwen om 15.00 uur naar dat kwam helemaal niet goed uit i.v.m. eten. Dus verplaatst naar 16.00 uur. Anders viel er zo'n gat.
    Plan niet te strak. Liever wat extra tijd voor foto's.

    Maak een lijst met wie je op de foto wil en welke samenstellingen. Hoeft geen 3 kantjes vol te zijn maar dat je wel met de voor jullie belangrijkste personen op de foto bent geweest.


    Van een andere kant: ik ben ooit ceremoniemeester geweest op bruiloft van vrienden. Eerlijk gezegd vond ik het niet leuk. Terwijl zij het ja-woord gaven was ik bubbels aan het inschenken (en heb ik dus zeker de helft van de ceremonie gemist). Erna moest er nog wat opgeruimd worden in de zaal en waren wij (man en ik) veel later op de volgende locatie.
     
  6. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.435
    936
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik had beter in een goeie fotograaf kunnen investeren. Bij ons was dit een collega van mijn man maar echt spijt van achteraf want het kan echt veeeeel mooier.
    Wat wij ook vergeten waren te controleren op de locatie was onze muziek :eek:. (USB )Dit hoorde we achteraf van de ceremonie meester. Grote stress op het moment dat ik dus de zaal in moest lopen. Ze hebben het ter plaatsen snel kunnen fiksen Maja wel goed om over na te denken :D
     
  7. Mama2ekeer

    Mama2ekeer Actief lid

    12 jul 2012
    176
    41
    28
    NULL
    NULL
    Wij gaan over iets meer dan 2 maanden trouwen. Wij hebben besloten om een professioneel ceremoniemeester in te huren. Van de week het gesprek met haar gehad en ben nu al blij dat ze er bij gaat zijn. Heb echt het gevoel dat zij alles op onze bruiloft regelt enzo en datwij nergens naar om hoeven te kijken. Dat zou mijn "Do" zijn.
     
  8. zegenwens

    zegenwens Fanatiek lid

    28 sep 2021
    4.725
    4.715
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de vele reacties! Leuk om zo de verschillende ervaringen te lezen.

    Ceremoniemeester gaat denk ik wel een vriendin van me zijn, die heeft het bij een andere vriendin van ons ook gedaan en heeft het nu bij mij ook aangeboden. Is ook echt een regelneef. Ik wist heel eerlijk gezegd niet eens dat je professionele ceremoniemeesters kon inhuren. Nog nooit gezien op andere bruiloften. Kunnen we evt nog wel even naar kijken.

    Wij gaan geen feest in de avond doen. Past niet zo bij ons. Gewoon een receptie na de kerkdienst en daarna dineren. Speeches of andere stukjes zijn dan welkom, ik vind dat (bijna) altijd wel heel leuk, ook als gast. Wij gaan trouwens inderdaad apart klein voor de wet trouwen, met alleen naaste familie erbij. Waarschijnlijk de dag voordat we de inzegening in de kerk hebben (dat is voor ons de 'echte' bruiloft).

    Ook een goede tip om niet direct de dag na de bruiloft op huwelijksreis te gaan. Ik kan me voorstellen dat je de nacht na het trouwen niet goed slaapt haha.

    @Kruimel14 Wat moet ik me voorstellen bij de taken van een wedding planner? Mijn vriend had het er ook al over, maar ik kan me er niet goed een voorstelling bij maken en denk dat ik me alsnog overal mee zou bemoeien :rolleyes:

    @Sophy Wij hadden vandaag de eerste die zichzelf uitnodigde voor onze bruiloft terwijl we hadden bedacht haar niet uit te nodigen :confused: Moeten we haar nog vertellen, maar argh, ik dacht wel direct: waarom ga je ervanuit dat je erbij mag zijn? :eek:
     
    Splitijsje vindt dit leuk.
  9. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.969
    3.059
    113
    Vrouw
    Alles! Ceremoniemeester op de dag zelf, rsvp bij houden, zorgen dat alle wensen in de ceremoniemeestersbrief netjes worden geformuleerd en ook worden nagekomen, contactpersoon voor alle leveranciers, vertelt jullie wanneer je welke keuzes moet maken (wanneer moet je nadenken over de uitnodigingen, locatie, kleding, decoratie, ondertrouw), brengt je in contact met mogelijke leveranciers (heeft als het goed is een netwerk), draaiboek maken voor de grote dag zelf, zij is op de avond van onze bruiloft even weg gesneakt en heeft alle cadeaus bij ons thuis gebracht, had dus elke maand een afspraak bij ons thuis om de voortgang te bewaken, deed de onderhandelingen/ prijsafspraken bij de leveranciers (behalve bij ons restaurant, dat wilden we zelf doen), op de dag zelf zorgen voor volledige ondersteuning van het bruidspaar (ze had zelfs gedacht aan een voetenbadje tussen de receptie en diner door, een deken tijdens de fotoshoot (industrieel gebouw/terrein, dus stervenskoud in december), geeft tips/advies/inspireert.
    Bovenal is zij er voor jullie en is haar voornaamste taak ontzorgen/ondersteunen. Ik had het er net nog even met mijn man over, maar die zei ook dat hij absoluut geen spijt te hebben van het inhuren van onze weddingplanner. Zij heeft het gemaakt tot een heel leuk, ontspannen en totaal onbezorgd proces. Je kan eens kijken op de website van Beroepsvereniging Nederlandse Weddingplanners, dan krijg je vast een beter beeld!
     
    zegenwens vindt dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Dat die leuke oldtimer trouwauto geweldig was maar niet zo hard reed...

    We werden door elke (!) gast ingehaald en kwamen flink later dan ons bezoek aan op de receptie.

    Gelukkig had t restaurant de gasten al wel voorzien van wat te snaaien en drinken.

    Maar we hadden hier dus geen rekening meegehouden :roflmao:


    Ik was mijn eigen ceremoniemeester (met wat taken uitbesteedt), vond dat zelf prima gaan! Alleen trouwlocatie zelf versieren was achteraf stom idee hahaha, veel te veel gestress de avond voor ons huwelijk. De kerkmensen waren zo lief om alles op te ruimen voor ons :)
     
    zegenwens vindt dit leuk.
  11. Foalan

    Foalan Actief lid

    29 dec 2021
    260
    196
    43
    Vrouw
    Inderdaad niet volgende dag op vakantie gaan.
    Ik was zo vol van de hele dag en we lagen er pas tegen 3 uur in. Heb de hele nacht wakker gelegen, alle indrukken verwerken.
    Volgende dag nog foto's gemaakt en mijn schoonoma bezocht als verrassing. Zij was te ziek om te komen. En daarna alle tijd genomen om de kaarten te lezen, de kado's uit te pakken etc. En eindelijk slapen. Denk dat wij 4 dagen later pas vertrokken zijn. Moesten eerst ook de kampeerspullen inpakken. Je krijgt mij niet in een hotel hoor :roflmao:

    1 locatie is ook heel fijn! Nadeel is wel dat je minder makkelijk mensen voor t 1e gedeelte uit nodig en bijv niet voor het diner. Dan moet je ze naar huis sturen.
    Maar bij ons was het diner ook echt een hoogtepunt. Daarna nog wel wat vrienden uitgenodigd. Achteraf hadden die misschien mee moeten eten, want iedereen bleef eten tot 10 uur ofzo :D
    En we hadden niet echt een standaard feest met muziek. Maar kampvuur en live muziek. En daar hielt niet iedere avondgast van. Naja, zij pech gehad. Ik heb heerlijk tot 3 uur gezongen :thumup:
    Nog een must voor een laat feest; wij hadden op 1km afstand een goedkope b&b geregeld voor de gasten van ver. Mochten ze verder zelf regelen, maar de optie was er. Zo hoefde niemand de bob te zijn, en kon onze band en verre vrienden gewoon lekker blijven tot het eind.
     
  12. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.967
    113
    Vrouw
    - zorg voor eten en drinken in de auto. Vaak zal je van te voren foto's gaan maken, dus zorg voor profiant. De fotograaf gaf ons die tip en daar ben ik mega blij mee. Anders had ik met knorrende buik de ceremonie in gemoeten.
    - zorg dat je gasten voldoende eten en drinken krijgen. Wij waren laatst op een bruiloft en zaten om 08.30 in de auto en kregen pas om 14.30 voor het eerst iets te drinken. Was voor ons reden om te zorgen dat er doorlopend iets te eten en te drinken was.
    - ga optijd nadenken over hoe je het allemaal notarieel wil regelen. Dus trouw je in een beperkte gemeenschap van goederen, volledig op huwelijkse voorwaarden etc. Een notaris is een post die wij niet helemaal voorzien hadden
    - bedenk of je zijn naam wil aannemen en zo ja hoe dan. Een vriendin heet eigennnaam-zijnnaam en moet dus constant uitleggen dat ze echt wel weet wat haar meisjesnaam is. Mijn man en ik heten samen zijnnaam-mijnnaam, vind ik heel leuk.
    - ik vond het achteraf te druk bij ons thuis. Er waren mensen die nog spullen kwamen halen, mijn zwager en schoonzus waren aanwezig, net als mijn ouders en de ceremoniemeester. Daardoor was er veel commotie en verliep het eerste uur vrij rommelig. Dat is het enige dat ik echt ander zou doen.
    - zorg dat je de hele dag op je schoenen kan lopen of neem platte schoenen mee.
    - wij zijn elke dag nog blij met de foto's. Gebruik ze bijvoorbeeld als achtergrond op de computer etc. Ben blij dat we een goede fotograaf hadden en mijn haar en makeup heel mooi zaten.
     
    zegenwens vindt dit leuk.
  13. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Zorg dat je zoveel mogelijk alles op 1 locatie doet. Bijzonder vermoeiend voor zowel gasten als bruidspaar om er een soort rondreis van te maken.

    Ooit een bruidspaar gehad die wilden dat we bij de aankomst van de bruidegom waren (ouderlijk huis bruid) (locatie 1) toen naar het stadhuis op locatie 2, daarna gevolgd naar de kerk op locatie 3, toen ergens naar een natuurgebied voor foto's en wat eten op locatie 4 en 5 om daarna op locatie 6 te gaan feesten. Ik was echt op en in de stress om overal op tijd te zijn (parkeerplek zoeken, geld betalen soms stukje lopen). Gelukkig had ik goed ontbeten want ik (en meer met mij kregen behoorlijk honger). En dan waren er ook nog grootouders op leeftijd en een zwangere die overal achteraan werden gesleept.

    Ook echt niet ok is het om mensen met een gat in de dag te laten zitten! Ik heb meegemaakt (en van anderen ook wel eens gehoord) dat mensen verwacht worden voor de ceremonie in de ochtend of middag en het avondfeest. Maar dat ze het eten en middag gedeelte graag klein houden. Of letterlijk dat het dan te duur werd... Dan heb je pech maar ik kom dan maar naar 1 onderdeel en sla de rest over. Ik ga dus echt niet uren mijzelf lopen vermaken (mooi uitgedost door een stad lopen om de tijd te doden ofzo tot ik wel weer welkom ben op het feestje). En dan is de ochtend dus geen optie maar echt op uitnodiging.

    Mijn collega heeft meegemaakt dat zij de hele dag was uitgenodigd maar haar man (waar ze al jaren mee is getrouwd en kinderen mee heeft) alleen de avond. Terwijl haar man dus ook gewoon een goede bekende van het bruidspaar is. En gaan scharrel maar haar echtgenoot. Ze heeft ervoor bedankt en gezegd dat ze samen op het avondfeest zouden komen. Erg ongastvrij en onhandig.

    Oh en buitenlandse bruiloften zonder duidelijke reden (bijvoorbeeld bruidspaar wat daar woont etc) ben ik ook niet zo'n fan van. Je jaagt gasten enorm op kosten, vrije dagen opnemen wat te doen met je kinderen etc.
     
    zegenwens vindt dit leuk.
  14. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.931
    1.660
    113
    Vrouw
    “Nadeel van 1 locatie dat je mensen minder makkelijk voor 1 deel
    Uitnodigt en daarna naar huis stuurt”

    ja en? Jouw dag, jij wilt de mensen die jij wilt bij de delen van de bruiloft. Het is aan de gasten wat ze doen.

    wij hadden locatie met hotel
    Iedereen mocht ceremonie bijwonen en daarna was het besloten tot aan het feest.
    De gasten die de ceremonie bij woonden en pas bij feest mochten aansluiten hebben elkaar opgezocht en zijn met zijn allen gaan wandelen en eten. Die hebben het zelf wel gezellig gemaakt
     
  15. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.931
    1.660
    113
    Vrouw
    jouw dag, jouw redenen, of de ander vrij wil
    Nemen, wel of niet ochtend en avond komt is hun probleem.
     
  16. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.600
    3.848
    113
    Ben je dan zelf ook voor de kerk getrouwd?
    Wij zijn alleen voor de wet getrouwd, dus dat is ook echt onze dag geweest. De dag zelf dus;).
    Maar zou ik ook voor de kerk trouwen, dan zou dat zeker een overweging kunnen zijn. Ligt er een beetje aan hoeveel waarde je daar aan hecht natuurlijk.
     
    Fruity90 vindt dit leuk.
  17. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.600
    3.848
    113
    Jullie feestje, jullie dag!
    Dus doe vooral dingen waar je jezelf in kan vinden. Geen nichten/neven uitnodigen bijv 'omdat het hoort in de familie', maar omdat je het zelf leuk vindt.
    Wij hadden geen groot feest, maar een borrel met ca 80 gasten en aansluitend een diner met naaste familie en vrienden. Nu 13 jaar later hebben we zelfs met een groot deel van die 80 gasten geen contact meer (oud collega's, oude vriendschappen die verwaterd zijn na oa verhuizing etc).
     
  18. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.699
    3.956
    113
    Vrouw
    Wij hadden ook 1 locatie en mensen die wel voor de ceremonie (4 uur), niet voor het eten en dan weer wel voor het feest hadden uitgenodigd. Eten deden we alleen voor familie.

    Optie is om even in de buurt uit te zoeken waar de eetgelegenheden zijn en dat mee te sturen, dan hoeven mensen het niet meer zelf uit te zoeken.
     
  19. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Dan blijft natuurlijk dat gasten dus wel mogen opdraven voor een ceremonie maar je ze wegstuurt voor het eten. Blijkbaar zijn ze dan toch niet leuk/bijzonder etc genoeg. Dat is niet echt aardig naar gasten toe. Tenzij de aanwezigheid bij de ceremonie een optie is als een gast daar zin in heeft of toevallig in de buurt woont. De gast mag zich dus (op eigen kosten) uren vermaken in de omgeving tot hij weer gewenst is op het volgende onderdeel van het progamma. Niet mijn idee van gastvrijheid. Zeker niet aangezien gasten moeite doen voor zo'n dag (vrije dag opnemen, kleding en haar, misschien een oppas regelen, een cadeau en ook reistijd).
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  20. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Precies. Als gast bepaal je zelf om dan maar alleen voor de avond te komen.

    Maar vervelend (en ongastvrij) is het natuurlijk wel. Zeker als het bruidspaar je echt uitnodigd en toch min of meer verwacht dat jij er bent. Of je er later op aankijkt dat je een bepaalde keuze hebt gemaakt.
     

Deel Deze Pagina