Wij kennen alleen de kant van het verhaal van to he Misschien voelt vriend zich wel niet prettig in die vriendengroep omdat hij signalen oppikt dat hij niet heel erg gewenst is. Of zijn er ooit opmerkingen gemaakt die hem ten gehore zijn gekomen. Of de vrienden uit zijn eigen vriendengroep hebben ooit zijn leven gered, waardoor ze net een iets andere betekenis hebben. Of vriendin ervaart al langer dat de vriendschap met haar vriendinnen in de loop der tijd is veranderd, om andere redenen die hier worden genoemd. Maar hoe het ook is, hoe vriendin haar bruiloft wenst in te vullen hoeft zij geen verantwoording over af te leggen.
Ik vind het ook vreemd hoor. Zeker omdat zijn vrienden wel bij de ceremonie zijn. Ik denk dat jullie 'vrienden' de vriendschap toch anders ziet. Soms groei je uit elkaar.
Iedereen viert zijn bruiloft anders. Zou hier nooit moeilijk over doen. Ik had een beledigde vriendin die ik 1 x in het jaar zag en dus gekwetst was dat ze niet op m'n kleine bruiloft mocht komen (familie en een paar beste vrienden). Omdat ze dus uiteindelijk boos was zien we elkaar niet meer. Ze was klaar met me. Vind het nog steeds jammer dat ze zich er niet overheen kon zetten. Wel uitgepraat, maar ik merkte dat ze echt klaar met me was.
Ik zou met haar in gesprek gaan over hoe ze jullie vriendschap ziet, nu en in de toemomst. Aan de hand daarvan zou ik beslissen of je gewoon 's avonds gaat of helemaal niet.
Ergens begrijp ik TS wel. Als je goede vriendinnen bent is het vreemd dat je niet welkom bent bij de ceremonie terwijl vrienden van de bruidegom wel mogen komen. Maar ach, ik zou het persoonlijk niet erg vinden alleen op het feest te komen. Niets vind ik namelijk zo irritant als zo'n gat tussen ceremonie en feest waarin je je als niet-daggast maar moet zien te redden. Praat erover met je vriendin. Hoe zie jij jullie vriendschap en hoe ziet zij die. Ergernissen opkroppen lost nooit wat op
Ja, ik vind dat je overdrijft. Laat ze lekker zelf beslissen, wie ze als daggast uit willen nodigen! Misschien hebben ze al 30 man, en een klein budget. Misschien wil ze het klein houden tijdens de ceremonie. Misschien is de locatie niet zo groot. Er kunnen 1001 goede redenen zijn. Ik vind het overdreven om als vriendengroep te verwachten, dat je er overdag ook bij zou mogen zijn. Als BFF misschien wel, maar dat ben je niet.
Het gaat ts er niet om dat ze geen daggast is, het gaat er om dat ze niet bij de ceremonie in het gemeentehuis of kerk aanwezig mag zijn.
Ja maar het kan toch dat de ceremonie besloten is met alleen de daggasten? Was bij ons wel het geval!
Gewoon een open vraag stellen, hoe ze haar huwelijk inricht, wie, wat, wanneer (als je haar ziet). En verder mag je best vertellen dat je het jammer vindt om er niet bij te zijn als ze het letterlijke ja-woord zegt. Omdat je om haar geeft en interesse hebt in haar belangrijke levensgebeurtenissen. Ik snap dat je je gepasseerd voelt als al haar andere vrienden er wel zijn bij de ceremonie, maar dat lees ik niet in jouw verhaal. Dus daarom fijn afspreken en open communiceren . Ps. ik zou haar aanstaande niet meenemen in jouw vraag. Dat is niet relevant. Hij is niet degene die besluit, dat doen ze in overleg samen en zij als jouw vriendin is dus degene om vragen aan te stellen (naar ik aanneem oud en wijs genoeg om achter de beslissingen te staan in haar relatie).
Bij ons in de vrienden groep is ook normaal dat vrienden niet bij ceremonie zijn. Vaak moet je voor grote zalen extra betalen. En zijn maar x aantal mensen die binnen kunnen. Bij ons is dan logisch dat familie voor gaat op vrienden. Want je kan niet maken om paar vrienden wel te laten komen en aantal niet.. dus snap niet echt dat je daar zoon groot probleem van maakt. En ik zou kinderachtig vinden als je daarom helemaal niet gaat... Bij ons in groep is met een stel omgedraaid. Zij is ook 30, hij midden 20. En zij komt ook niet vaak. Prima snap ik. Is toch leeftijdsverschil. Als hun samen toch gelukkig zijn.. op bepaald moment moet je accepteren dat vrienden groepen minder worden en men meer voor eigen tijd en geluk kiest
Een huwelijksvoltrekking is volgens de wet (artikel 63 van hoofdstuk 5 van het burgerlijk wetboek) een openbare gelegenheid. Het is voor iedereen (!!!) toegankelijk, ongeacht waar het voltrokken wordt. Het is alleen de vraag of het gewaardeerd wordt als je daar onuitgenodigd aan komt zetten.
Klopt. Maar hier in stad huis huur je zalen af. Namelijk 25 pers, 50 of 75.. en zodra die VOl zijn gaan deuren dicht. En dan zou het toch wel heeeeeeel aso zijn als je als "niet" uitgenodigde vrienden extra vroeg gaan zodat de wel uitgenodigde familie niet meer naar binnen kan... dan zou voor mij de vriendschap per direct over zijn...
Ik zou het ook erg ongepast (nog zwak uitgedrukt) vinden om toch te gaan als duidelijk is gevraagd niet te komen. Ik zou dat ook echt nooit doen. Maar je staat dus in je recht als je het wel doet.
Ik ga heus niet na gemeentehuis als ik niet welkom ben Maar ik weet waar ze trouwen daar zijn wij zelf ook getrouwd en huur je geen zaal je betaald gewoon vast bedrag ongeacht hoeveel er komen dus dat is t punt niet. Dit is ook de druppel zeg maar t is optel som van vanalles waardoor ik denk als jij iedereen zo buiten je leven houd dan voel ik me te goed om alleen cadeau te komen brengen op je feestje
Ik zou het niet zo persoonlijk nemen en je kunt toch gewoon gaan kijken bij het Gemeentehuis. Toen wij gingen trouwen kwamen er ook mensen bij het gemeentehuis kijken die we niet als dag gasten hadden uitgenodigd. Je kunt immers ook niet iedereen uitnodigen als dag gast.
Daar gaat het toch niet om? Je gaat toch niet als je expliciet niet bent uitgenodigd tóch daar zitten en met het wetboek zwaaien? Dan kun je die vriendschap op je buik schrijven.
Je reageert echt veel te emotioneel. Misschien maak jezelf de vriendschap groter als dat hij is en staat zij daar heel anders is. Ik zou gewoon naar het feest gaan en jezelf er overheen zetten. Maak er een leuke avond van en als je dat niet kan opbrengen dan ga je niet.
Maar dan ga je helemaal niet? Het bruidspaar mag toch zelf weten wie ze uitnodigd? Ik had hetzelfde op onze bruiloft, een vriendin waar ik al een tijd weinig contact mee had alleen voor het feest uitgenodigd, ze was blijkbaar ook zo beledigd dat ze niet eens naar me toe kwam (alleen feliciteren) en chagrijnig in een hoekje ging staan. Staat op de foto's met haar chagrijnige hoofd :x. Vond het zo kinderachtig, spreek haar sindsdien zelden, dat zijn geen vrienden!
Geen leuke situatie TS. Uit je berichten proef ik dat je teleurgesteld bent in hoe de vriendschap nu gaat, zeker omdat je aangeeft al lang bevriend te zijn en veel met elkaar gedeeld te hebben. Volgens mij kun je twee dingen doen: * Je gunt je vriendin een mooie bruiloft en gaat gewoon naar de feestavond. Daarna kun je een afspraak maken om te kijken hoe jullie allebei de vriendschap zien, wat er eventueel anders kan en van daaruit beslissen hoe je verder wil met deze vriendschap * Je voelt je te gekwetst, gaat niet naar de bruiloft en beschouwt de vriendschap als voorbij. Ik zou zelf kiezen voor de eerste optie, omdat ik ook wel eens een vriendschap op een nare manier kwijt ben geraakt en dat heeft mij best veel verdriet gedaan.
Ik heb de comments allemaal nog niet gelezen, dus misschien is deze comment wel mosterd na de maaltijd maar toch. Ik zou gewoon naar het feest gaan. Het is hun keuze om te kijken wie er bij de huwelijksvoltrekking aanwezig is. Ik ga in juli ook trouwen en wij hebben maar twee vrienden uitgenodigd bij de huwelijksvoltrekking zelf. De rest is allemaal familie. Niet omdat we vrienden er niet bij willen hebben, maar omdat we het klein willen houden bij de huwelijksvoltrekking en vervolgens het feest groot willen houden! Het heeft dus niets te maken met dat ik iemand niet mag of dat mijn vriend mijn vriendinnen niet mogen bijvoorbeeld. Ik denk dat dit hier ook speelt. Om eerlijk te zijn, zou ik het flauw vinden als mijn vriendinnen niet komen omdat ze niet bij de huwelijksvoltrekking aanwezig konden zijn, maar dus wel uitgenodigd zijn voor op het feest. Mijn vriendinnen weten waarom wij het zo gedaan hebben, en zij respecteren dat ook. Wat ik je adviseer is toch om nog een keer serieus met je vriendin te gaan praten dat jij je zo voelt. Voor hetzelfde geld heeft ze het niet helemaal door hoe jij je voelt. Het kan ook zo zijn dat ze er niet zo serieus over doet, omdat ze het gevoel heeft dat het maar een 'flauw' iets is. Juist door het gesprek aan te gaan en aan te geven wat je zo dwars zit (hou het dan vooral bij jezelf en ga je vriendin niet beschuldigen van iets), kan er een open gesprek ontstaan. Misschien verrast ze je dan wel of heb je zoiets van ik word nog niet serieus genomen. Geen idee, maar daar heb je denk ik meer aan dan gewoon niet komen op de bruiloft. Dat kan dan namelijk weer een steek zijn naar je vriendin toe! Hoe dan ook wat een rotte situatie voor je! Ik hoop dat jullie als vrienden er samen sterker uitkomen!