dag allen, ik heb 4 weken na de uitgerekende datum en 8 weken na de uitgerekende datum twee bruiloften. Bij beiden zijn wij de gehele dag uitgenodigd... ik ben van plan om borstvoeding te geven en het is ons eerste kindje. Ik vraag me af of het wel mogelijk is om die bruiloften te bezoeken, overdag, dan diner en dan feest. moet natuurlijk ook shoppen voor een leuke jurk, worden beiden best formele, chique bruiloften.. wat is jullie ervaring?
hmm die van 4 weken na de datum zou ik een slag om de arm houden. Als je over tijd gaat lopen is er nog minder tijd en is de kans echt wel aanwezig dat je nog niet fit bent. Zijn de bruiloften een beetje in de buurt? Wellicht kun je wel het officiele gedeelte bijwonen en tussendoor naar huis gaan om te rusten en te voeden. Overleg anders met de bruid en bruidegom, of desnoods met de ceremoniemeester, maar ik zou wel mn eigen ding doen. Je bent nog erg kwetsbaar zo kort na de bevalling, zeker emotioneel!
Ik zou de van 4 weken ook een slag om de arm houden, maar voor hetzelfde geld beval je 2 weken eerder.. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen je kleintje mee te nemen overdag. Kan je tussendoor even voeden. Eventueel zou je 's avonds gewoon naar huis kunnen gaan (na het diner) of vraag je of er een mogelijkheid is om je kindje neer te leggen (apart zaaltje en dan babyfoon mee) Zo heeft mijn vriendin dat toen gedaan.
Ik zou indd hetzelfde zeggen als guppie. Die bruiloft van 4weken even afwachten en bij die andere kijken of er de mogelijkheid is om tussendoor naar huis te gaan. Luister gewoon verder naar je eigen lichaam, zo'n dag is heel druk en er gebeurd van alles om je heen enz enz. Een vriendin van mij dacht ook dat ze na 6weken alweer alles zelf kon doen en was ook dagen weg, maar achteraf heeft ze daar gigantisch veel spijt van. Maar als je je lekker voelt, zou ik gewoon proberen te genieten van die dag! xx sas
Ik zeg ook zoals de meiden hierboven! Kijk even aan hoe het loopt en ga desnoods alleen tijdens het echte trouwen en desnoods het eten naar de feesten.
Had net een heel verhaal getypt maar internet lag eruit. Hier nu een korte versie.. 2,5 halve week na mijn eerste bevalling had ik ook een bruiloft en wij hebben 's morgens en 's middags ons zoontje meegenomen (feest school, lunch en stadhuis). Daarna zijn we even naar huis gegaan hebben daar gevoed en hebben Jelle bij z'n tante gebracht. Net na het taart eten waren we er weer en hebben het diner en het grote feest meegemaakt. Hebben het wel niet super laat gemaakt want ik was nog moe. Overdag heb ik gewoon borstvoeding gegeven en 's avonds op het feest heb ik gekolft. Ik had mijn gedachten wel steeds bij mijn zoontje ipv. de bruiloft... Het kopen van geschikte kleding was erg lastig. Veel paste ik nog niet.. Uiteindelijk heb ik een linnenbroek met een jasje gedragen.. Bij de eerste bruiloft zou ik even afwachten tot je bevallen bent en tot je weet hoe je je voelt.. Dan pas kun je kijken welke gedeeltes handig zijn om mee te maken. DE tweede bruiloft moet wel lukken, denk ik.. Heel veel plezier op de bruiloften en succes met shoppen!!
Zo kort na een bevalling heb je daar volgens mij niet veel zin in...misschien verlies je nog bloed, en dat is echt niet praktisch. Maar het is persoonlijk: de een voelt zich beter dan de ander! Ik zou persoonlijk niet gaan naar die eerste (4 weken na...) want je mpoet nog wennen aan borstvoeding en je nieuwe leven als mama!Bovendien is een kleine pasgeboren (nog best kwetsbare) baby meeslepen ook niet ideaal...
Het is natuurlijk ook nog maar eens afwachten hoe zo'n kleine dat vind.. voor het zelfde geval is het veels te druk voor hem of haar en krijst de hele boel bij elkaar.
Zo heb ik het pas gedaan. Dochter was inmiddels 9 weken oud. Ik heb haar meegenomen overdag - mooi de show mee gestolen want wat zag ze er schattig uit in haar wit-met-roze jurkje! Uiteraard begon zij net te huilen tijdens de plechtigheid, dus die heb ik niet meegemaakt omdat ik haar in het zaaltje ernaast zat te voeden. Na de taart heb ik haar thuis gebracht naar de oppas. Van tevoren had ik gekolfd en haar ook al een paar keer uit een flesje laten drinken. Vervolgens ben ik naar het feest gegaan (jippie! ik had nog één jurk uit mijn wat 'dikkere' tijd die nog paste!). Niet te laat naar huis gegaan; ik moest nodig weer kolven. Dit ging goed omdat: - ik al een voorraadje gekolfd had - zij al uit een flesje kon drinken - zij al behoorlijk doorsliep (en mijn lijf het dus wel gewend was dat er langere tijd niet gedronken werd - je hebt er echt geen zin in om daar met lekkende borsten rond te lopen!) - zij mijn tweede kindje is (bij kindje 1 had ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem zo jong al bij een oppas achter te laten; ik kreeg daar toen echt buikpijn van) - de bruiloft dichtbij was en ik dus vrij makkelijk even op en neer kon rijden om haar weg te brengen Met een 4 weken oude baby zou ik overwegen om te gaan, zolang ik haar mee kon nemen en er voldoende rustige plekken zijn om haar te laten slapen en drinken. Als er maar één zaaltje is waar de muziek hard aanstaat, gaat dat niet lukken. Met een 8 weken oude baby zou ik haar ook het grootste deel van de dag bij me willen hebben. Een paar uurtjes bij de oppas kan wel, maar een hele dag + avond zou mij te veel zijn geweest. Houd in beide gevallen nog een slag om de arm. Ze begrijpen het heus wel dat je nog niet weet hoe het voor jou zal zijn met een kleine baby.
het ligt idd heel erg aan je baby of je die mee kan nemen. Mijn dochter was super makkelijk, had zat gekund. Maar er zijn ook kindjes die iets gevoeliger zijn voor drukte...
Wij hadden ook 8 weken na de geboorte van m'n zoontje een bruiloft van hele goede vrienden (ik was ook getuige). Ons manneke is heel de dag meegeweest en heeft veel liggen slapen in de kinderwagen. Ik heb tussendoor gewoon bortsvoeding gegeven en ik had hem net voor de plechtigheid ook nog even aangelegd. Het is heel goed gegaan. Voor het diner zijn mijn ouders hem komen halen (was ook ruim een uur rijden). Hij is toen ook voor het eerst bij m'n ouders blijven slapen. Ik vond het wel echt even slikken toen ze wegreden en heb ook wel wat traantjes gelaten. Ik had bij m'n ouders al genoe afgekolvde melk in de vriezer staan en ik heb zelf 's avonds, 's nachts en 's ochtends gekolfd. Het is gelukkig allemaal heel goed gegaan! Succes!
tja, lastig dus om daar nu iets over te zeggen.. maar kolven kan dus wel al zo kort daarna in de hoop dat de kleine uit flesje wil drinken.. tja een middag de stad in, zit je natuurlijk niet echt op te wachten, om jurkje te kopen... dank jullie wel!
ik had een week na mijn keizersnee een bruiloft en die dag kwam ik uit het ziekenhuis (mijn dochter niet die lag in de couveuse) en ik heb serieus overwogen om te gaan. Uiteindelijk niet gedaan omdat we lang moesten wachten op mijn ontslagbrieven maar ik was wel fit genoeg... Bij iedereen is het anders, je zult het gewoon moeten afwachten. Voor hetzelfde geld beval je net als ik 6 weken te vroeg, maar je kan ook 2 weken te laat bevallen. Ik zou gewoon zeggen dat je komt als je je goed genoeg voelt...
Ik was vorige week op een bruiloft waar iemand haar 4 maanden oude kindje mee had, ze gaf ook nog bv. Dat ging prima overdag en 's avonds hebben ze oppas geregeld. Ik zou als je naar beide gaat in ieder geval wel je kindje meenemen. Ik zelf had met 4 weken echt nog geen oppas willen regelen, of al moeten gaan kolven. Bovendien ben je waarschijnlijk nog veel te moe om tot laat te feesten. Ik zou alvast een jurkje of 2 regelen, met en zonder veel buikruimte. Winkelen heb je vast nog geen zin in dan, maar je weet nu nog niet hoe snel je buik weer terugveert.
Ik zou inderdaad niets beloven maar afwachten hoe het op dat moment gaat. Gaat het goed: overdag baby mee in de kinderwagen als het daar lekker in slaapt en voor voedingen vragen of ergens een rustig plekje is. Dat is er meestal wel ergens. Kolven moet je ongeveer even vaak als bv geven, en heb je een nog rustiger plekje voor nodig en loop je vervolgens met die melk rond te zeulen of moet je dat in een restaurant-koelkast zetten, ook helemaal niet fijn. En moet je die melk weer ergens opgewarmd zien te krijgen als je de baby gaat voeden. B.v. geven heb ik wel achter in een auto op een rustig hoekje van de parkeerplaats gedaan met een shawl er een beetje verhullend voor. Papa buiten "op wacht". Kan al snel. Maar goed, iedere vrouw en baby is anders. Een huilende baby is bij een huwelijksceremonie niet zo erg, heel symbolisch juist. Is wat anders dan op een begrafenis oid. Als ik terug kijk op mijn ukkie destijds zou ik blij geweest zijn om het excuus van een baby te hebben om er 's avonds niet bij te hoeven zijn. Daar had ik toen echt nog geen zin in, feesten.
Of je koopt niets nieuws (voor de eerste bruiloft), maar trekt iets moois aan wat je nog hebt. Voor de tweede kan je altijd nog wat leuks kopen als je je goed genoeg voelt. Weet je al wat je je gaat voornemen?
Als je later sowieso (af en toe) wilt kolven, is het handig om bij een week of 4 tot 6 te beginnen met je kindje uit een flesje te leren drinken. Eerder kun je het wel proberen, maar sommigen raden dat af. Belangrijkste is dat je kindje al echt goed uit de borst kan drinken, voordat je met flesjes begint, om het risico van tepel-speenverwarring te minimaliseren. Ik zou zelf mijn kindje niet met een flesje afgekolfde melk achterlaten bij een oppas, als ik niet wist of hij/zij wel uit een flesje wil drinken. Stel dat het niet lukt, dan wil je er toch binnen niet al te lange tijd kunnen zijn om live te voeden. Kindje meenemen lijkt mij een stuk fijner. Ik heb geen enkel probleem met voeden in het zicht, al doe ik het natuurlijk wel discreet (je weet maar nooit of er niet een familielid van het bruidspaar is dat zich eraan stoort, en het is toch meer hun feestje dan het mijne dus daar wil ik wel rekening mee houden). Bovendien houden mijn kindjes van een beetje rust om ze heen als ze willen drinken - anders gaan ze veel om zich heen kijken en dan kun je de discretie wel vergeten. En nogmaals (iemand anders heeft het ook al gezegd) - pin je er niet te veel op vast dat je kindje bij die eerste bruiloft 4 weken oud zal zijn. Het kan zomaar gebeuren dat je 1 of 2 weken overtijd loopt en dan kan de wereld er heel anders uitzien.