Bruiloftvragen.

Discussie in 'De lounge' gestart door Indiechick, 24 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Nu snap ik het even niet meer :( Ik dacht dat het een probleem was omdat je niet bent uitgenodigd als daggast, maar zoals je het hierboven opschrijft klinkt het alsof je het sowieso belachelijk vindt hoe dat vrijgezellenfeest gegaan is. Tenminste, dat lees ik bijvoorbeeld in een zin als: "Hoe kun je je er comfortabel bij voelen om mensen zo op kosten te jagen voor één dag die het belangrijkst is voor JOU."
    Dan denk ik... Had dan toen aangegeven dat het boven je budget gaat. Het doen, maar er dan achteraf toch zo mee zitten, dat lijkt me zo nutteloos.

En tsja, ik zit niet in hele bijzondere kringen, maar ik vind 100 euro geen bizar bedrag voor een vrijgezellenfeest. Je moet ook niet vergeten dat de bruid 'vrijgehouden' wordt, dus daar betaal je allemaal een stukje aan mee. En ja, natuurlijk is het afhankelijk van wat je gaat doen, logisch.

Het laatste vrijgezellenfeestje dat ik bijwoonde was van mijn zusje. Ik geloof dat ik alles bij elkaar 120e kwijt was. We waren met z'n achten en we hebben niet hele rare dingen gedaan. Eerst een brunch bij haar beste vriendinnetje thuis, waar iedereen iets voor gemaakt heeft, en vervolgens een fiets-speurtocht die eindigde bij haar lievelingsrestaurant waar we een workshop kregen over eten en wijn. Dat is een van haar hobby's, namelijk. Tijdens die fietstocht zijn we een keer gestopt voor wat te drinken en 's avonds zijn ze (zonder mij, want zwanger en kapotmoe :D ) nog wat gaan drinken in de stad.

Ja het is een hele hoop geld, maar wij hebben als groep bedacht wat wij dachten dat zij het leukste zou vinden om te doen en daar hing dit prijskaartje aan. En daar hebben we dus met elkaar voor gekozen. We hebben naar een heleboel dingen gekeken, maar dat was allemaal niet superveel goedkoper hoor.

2. Indiechick

Indiechick Actief lid

4 okt 2013
    222
    0
    0
    Fulltime mama
    Hier en daar
    Ik heb inderdaad meerdere vraagtekens. ;)
    Misschien ben ik ook wel een zeikerd en snap ik heel die charme en romantiek rondom de bruiloft niet zo. (Ik ben zelf niet echt van plan om te trouwen.) En nogmaals, ik heb dat geld betaald voor het vrijgezellenfeest en ik heb gezellig mee gedaan, máár ik vind het dan echt niet te verzadigen dat het bruidspaar dan niet even wat extra euro's neer wil tellen om die vrijgezellen dan ook uit te nodigen voor de ceremonie en het diner. Ik heb toch ook mijn best gedaan of zie ik dat verkeerd? En zoals iemand anders hier ook al zei, ik twijfel dan toch of de vriendschap inderdaad zo goed is als ik dacht. Naar mijn idee is het namelijk zo dat je zo'n belangrijke dag dan vooral wil delen met één van je beste vriendinnen??

3. Indiechick

Indiechick Actief lid

4 okt 2013
    222
    0
    0
    Fulltime mama
    Hier en daar
    Dat dus!

4. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Iedereen doet een bruiloft/vrijgezellenfeest weer anders dus geloof niet dat daar een etiquette voor is. De een vindt bijvoorbeeld dat (schoon)moeders er absoluut bij horen, de ander vindt dat absoluut not done. Zo zal het ook zijn met wie je wel/niet uitnodigt voor je vrijgezellenfeest en in samenhang daarmee voor (een onderdeel van) je bruiloft.

Volgens mij is het probleem van ts meer dat ze veel tijd en geld heeft gestoken in een vrijgezellenfeest van een heel goede vriendin, om er te zijn voor die vriendin. Het is tenslotte haar dag. En nu ziet ze dat ze 'slechts' voor de avond is uitgenodigd.
    Ik snap het wel. Je deelt lief en leed met elkaar en je had je er ergens op verheugd om een hoogtepunt uit haar leven mee te maken, de hele dag (zoals haar het ja-woord zien uitspreken).

Maar, wie weet hebben ze hiervoor een goede reden. Overdag alleen met naaste familie of wie weet is er wat gezeik geweest (die vriendin wel en die niet gezeur).

Tsja, over het geld...
    Je had zelf gelijk al moeten aangeven bij de organisator van het vrijgezellenfeest dat het voor jou eigenlijk te duur was. Want je kon van te voren aan zien komen dat je voor de bruiloft kleding en een cadeau nodig zou hebben (want je ging er al een beetje van uit voor de hele dag uitgenodigd te zijn). Wat je nu doet is aan jou.

Is er echt een dresscode waaraan je moet voldoen? Wanneer ik voor een hele dag ben uitgenodigd ga ik netter dan alleen in de avond. Dan vind ik een nette spijkerbroek met een mooie trui/blouse voldoende. Een leuke ketting en armband erbij om en een make-upje en dan kan je er al feestelijk uitzien. Speciaal iets nieuws kopen doe ik dan niet. En is er een mogelijkheid om met iemand mee te rijden (al is het maar een deel van de route)?
    Een cadeau kan ook iets zelfgemaakts zijn.

5. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    waarom vraag je het niet gewoon aan je vriendin....
    geldt ook voor xxessiexx....
    jullie doen nu ook alleen maar aannames waar je geen hol mee opschiet.
    dus vraag het dan waarom en het hoe? bespreek het met elkaar.
    als je vriendinnen bent dan moet dat kunnen toch.

en TS, bespreek dan ook met je vriendin dat je nu in dubio staat of je dan wel komt i.v.m. de financien, wees hier dan ook gewoon gelijk eerlijk over....

bedoel dit niet aanvallend ofzo, maar bespreek het dan gewoon met de betreffende vriendinnen. dan weet je tenminste meer.

6. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Ja en wat vraag je dan? Goh waarom ben ik nou eigenlijk geen daggast?
    Ik vind dat weer niet kunnen en raar staan eigenlijk.

7. Indiechick

Indiechick Actief lid

4 okt 2013
    222
    0
    0
    Fulltime mama
    Hier en daar
    Dank je wel, dit is precies waar ik mee zit inderdaad en je weet het beter te verwoorden dan ikzelf. :)
    Ik heb haar vandaag zelf nog gebeld en dus begrepen dat andere vriendinnen wel uitgenodigd zijn. Dat maakt het dus nog zuurder.

Ik weet nu helemaal niet meer wat ik ga doen. Voel me gekwetst en weet eerlijk gezegd niet of ik er nog tijd in wil steken.

En als daar weer reacties op komen, so be it. Zo voelt het gewoon.
    Daarnaast vind ik het ook nergens op slaan dat ik zou moeten vragen aan haar waarom ik geen daggast ben, dat zou vanzelfsprekend moeten zijn.

8. Indiechick

Indiechick Actief lid

4 okt 2013
    222
    0
    0
    Fulltime mama
    Hier en daar
    Ja, dat zie ik inderdaad ook niet helemaal voor me.

9. talkingchair

talkingchair Niet meer actief

Op het vrijgezellenfeestje van mijn man waren ook jongens die niet als daggast uitgenodigd waren. Hij heeft ook niet aan de organisator namen kunnen voorleggen wie hij er graag bij zou willen hebben, want dan had hij hen niet genoemd, omdat ze gewoon niet zijn beste vrienden zijn.

Op mijn vrijgezellenfest waren alleen vriendinnen/(schoon)zussen die ook daggast waren, maar ik had dan ook zelf een lijstje gegeven met wie ik er graag bij wilde hebben.

Anyway, bekijk het positief, je hoeft geen hele nieuwe outfit te komen voor die dag. ;)

10. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Nou ja, ik vind dat je dat met een vriendin best moet kunnen bespreken, zeker voordat je (misschien onterechte) dingen op een openbaar forum zet.

11. Smeetjuh1990

Smeetjuh1990 Bekend lid

11 mei 2014
    974
    0
    16
    Tja, pittig onderwerp!

Ik kan alleen spreken uit mijn eigen ervaring...

Ik heb aan mijn schoonzusje uitgelegd wie ik er echt bij wilde hebben en wie 'mee kan als zij het gezellig vind'. Wat bedoelde ik daarmee: Sommige vriendinnen ben ik heel hecht mee en sommige zijn vaak verplichte nummers (zoals zus van mijn man).
    Ook heb ik uitgelegd dat niet iedereen het even breed heeft en ik vooral wil dat mijn hechte vriendinnen wel ruimte hebben om ideeën uit te wisselen en bijvoorbeeld voor een deel erbij kunnen zijn.
    Ik heb hiermee geprobeerd vooral rekening te houden met de mensen met wie ik deze leuke dag wilde beleven en niet zo zeer met de mensen die ik er niet echt perse bij wil (die wil vaak hun eigen ding willen doen en niet aan jou als bruid denken wat je leuk vind).

Op de dag zelf zijn de meeste mee gegaan met de 1e activiteit (activiteiten terrein). Sommige haakten hierna af en hadden dus een heel erg leuk onderdeel al meegedaan (was tevens verkleed als tinkerbel XD).
    Erna zijn we naar een centrum gegaan en gingen we ergens eten. Hier ook reuze gezellig (en in overleg besloten waar we gingen eten naar ieder zijn portemonnee). Hierna zijn er nog een paar afgehaakt.
    Als laatste moest ik het centrum door en allerlei opdrachten uitvoeren en nog wat drinken. Sommige bleven er nog even bij, met het eerste drankje en gingen erna naar huis. De rest van de groep bleef tot de opdrachten uitgevoerd waren.
    Zo heeft ieder kunnen participeren en heeft ieder een leuke dag gehad zonder zich bezwaard te voelen over de kosten (ze hebben meegedaan tot waar zij het redelijk en leuk vonden). Iedereen heeft het er dan ook nog over :)

Dan het dilemma van de bruiloft zelf. Zelf heb ik iedereen (hechte familie en vrienden) uitgenodigd voor de hele dag (70 mensen) en heb ik minder hechte vrienden en fam laten komen op het feest (30 mensen).
    Ik ben denk ik zo'n 120 euro per persoon kwijt geweest aan de daggasten. Hier heb ik ook keuzes moeten maken (omdat we in de trouwzaal ook niet meer dan 70 mensen kwijt konden). Het is niet altijd een kwestie van 'minder om iemand geven' of 'het niet waard vinden om' maar wie er echt bij moeten zijn en wie je helaas alleen op het feest kan ontvangen. Ik heb soms ook keuzes moeten maken, omdat mijn man bijvoorbeeld niet iedereen even goed kent of geschiedenis mee heeft. Voor hem was het ook leuker als ik bepaalde vrienden de hele dag erbij had en anderen weer niet. Nogmaals, vervelende keuzes!

Het was voor jou misschien beter geweest als je van te voren al had geweten waar je aan toe was. Dan had je er voor kunnen kiezen dat je een deel van het vrijgezellenfeest mee zou doen of niet en erna de keus kunnen maken of je op het feest zou komen.
    Zoals ik je nu hoor (lees :p ) is het je eigenlijk al niet meer waard om naar het feest te komen. Dit omdat het geld al op is gegaan aan het vrijgezellenfeest en omdat je andere verwachtingen er van had.

Ik zou eerlijk aangeven bij je vriendin dat als je eerder had geweten van het vrijgezellenfeest en hoe lang je op de bruiloft uitgenodigd zou zijn, je liever het geld aan de bruiloft had uitgegeven en dat je deze keuze nu niet meer kan maken en helaas niet kan komen.
    Ook zou ik, voor de goede orde, het wel uitpraten dat je eigenlijk wel teleurgesteld bent dat je niet een hele dag erbij mag zijn. Het is immers niet anders, maar uitspreken is denk ik wel beter.

Verder ben ik van mening dat een bruiloft moet draaien om de dag van de bruid en bruidegom en daar heb je je als gast bij neer te leggen... al had je wel van te voren het even moeten weten van de kosten en dergelijke, dan had je in ieder geval zelf een weloverwogen keuze kunnen maken :)

12. Indiechick

Indiechick Actief lid

4 okt 2013
    222
    0
    0
    Fulltime mama
    Hier en daar
    Een openbaar forum waar iedereen anoniem is.
    Hoe zou jij het dan aanpakken?

13. Indiechick

Indiechick Actief lid

4 okt 2013
    222
    0
    0
    Fulltime mama
    Hier en daar
    Ja, dat had ik inderdaad fijn gevonden. De uitnodiging is nu eigenlijk 3 weken voor de bruiloft in de bus gevallen. Het vrijgezellenfeest is al 3 maanden geleden. Mijn vriend denkt er overigens hetzelfde over, die had dit ook niet zien aan komen. We zijn een paar weken terug nog naar de verjaardag van de bruidegom geweest. Ik vind het lastig om een moment te kiezen om dit 'uit te praten', want ze zit vol met stress. De bruiloft is volgende week al en ik wil haar ook geen kutgevoel bezorgen zo voor de bruiloft.

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dan moet je niet zo zeuren ... je kunt wel klagen op het forum dat je niet de hele dag bent uitgenodigd, maar gewoon even ballen tonen en dat aan je vriendin vragen vind je not done ...

Ergo ... dus eigenlijk vind je wel dat het haar dag is en dat zij bepaald hoe en wat.

En dat mensen daar hun vriendschap op af laten hangen vind ik ronduit idioot.

Soms moet je dingen gewoon accepteren omdat ze zo zijn. Punt ...

15. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Nou, gewoon vragen dus.

16. Minerva

Minerva Niet meer actief

Jeetje. Als het financieel gezien allemaal krap wordt, waarom geef je dat dan niet aan? Ik neem toch aan dat je op voorhand wel kon weten dat een vrijgezellenfeest + bruiloft in het vooruitzicht wel wat kosten met zich mee gaan brengen.
    - De bruid begrijpt het echt wel wanneer je om financiële redenen niet mee kunt of maar een halve dag meegaat. Misschien is ze wel bereid om bij te springen indien nodig? Ik weet wel dat ik dat best had willen doen.
    - Ook wat betreft het cadeau: ik zou als bruid blij zijn met álles wat ik krijg, ook al is het een bosje bloemen. Leuk toch?!

Ik denk dat je het probleem veel te groot maakt en er teveel gewicht aanhangt. Zoals iemand eerder al zei: een bruiloft is de dag van de bruid (en bruidegom) en alles draait om hoe zij het willen hebben. Daar heb je als gast gewoon even niets over te zeggen.

17. misa

misa Niet meer actief

Als het al zoveel jaren je vriendin is die je veel ziet, is het wel een verassende keuze ja. Ik zou dat ook zeker niet leuk vinden.

Qua financieel kun je misschien aangeven dat het een ding is, wie weet heeft ze zelf nog een goed idee. Succes!

18. unknowable

unknowable Niet meer actief

Jeetje, wat een gemopper op TS.

TS vraagt gewoon wat en ze wordt compleet afgezeken.

TS, ik zou je advseren om vooral aan je eigen belang te denken. Is het bijvoorbeeld erg om gewoon helemaal niet te gaan? Scheelt een hoop geld en ik denk dat het voor de bruid weinig uitkomt of je nou wel of niet komt. Niet verkeerd bedoeld hoor, maar de dag is zo groots, met zoveel mensen, dat het weinig verschil maakt of er nou één meer of minder loopt.

Misschien kun je een mooie smoes verzinnen en aangeven dat je eventueel wel keer een kopje thee wilt drinken na alle bruiloftdrukte.

Bespaart jou een hoop geld en stress!

Ik zou het zelf wel doen zoals ik beschrijf. Met sommige mensen (vage kennissen) heb ik gewoon niets te schaffen en ga daar echt geen honderden euro's aan uitgeven en een hoop stressen.

Ik zou trouwens nooit vragen of de bruid financieel wat bij wil dragen, dat vind ik echt asociaal. Kom dan gewoon niet.

19. Indiechick

Indiechick Actief lid

4 okt 2013
    222
    0
    0
    Fulltime mama
    Hier en daar
    Ja, dat snap ik... alleen ik kan niet zeggen dat ik superhelder en scherp was in die tijd, aangezien ik net bevallen was. Als je net een kindje hebt, ben je echt niet bezig met anderen om het maar zo te zeggen. ;)

Ik ga er eens over nadenken wat ik ga doen en hoe ik het ga aanpakken. Iedereen bedankt voor haar mening en tips, in ieder geval.

20. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Sorry moeders zal het niet meer doen...

Je mag toch gewoon klagen op een forum? Of is dat soms verboden.
    Ik vind zoiets vragen aan iemand inderdaad not done. Ze zal genoeg andere dingen aan haar hoofd hebben. En ja ik vind ook dat het haar keuze en haar dag is en dat is ook de reden waarom ik haar er niet naar vraag.
    Maar wat ik heb gezegd blijf ik bij. En dat is dat ik het gewoon vreemd vind aangezien we elkaar ons hele leven al kennen. En iedereen had ook wel verwacht dat wij daggasten zouden zijn. (zoals mijn ouders broers/zus want zij kennen haar natuurlijk ook)

Ook denk ik dat het toch wel iets zegt over je vriendschap met iemand. De belangrijkste wil je er immers bij hebben toch. Je doet niet de buurman wel en je beste vriendin niet ik noem maar wat.

Dus ja het viel mij flink tegen en dit topic gaf mij de motivatie om even lekker daarover te klagen!

Deel Deze Pagina