Hallo dames, Hier is al eerder eens de vraag gesteld of je meteen opnieuw mag proberen zwanger te worden na een mk en curettage. De meningen waren toen wel wat verdeeld, maar de belangrijkste reden om een ongi af te wachten, leek te zijn om beter te kunnen bepalen wanneer je eisprong was geweest. Dus alleen een 'teltechnische' kwestie. M.a.w. eigenlijk zou er geen medische reden zijn om te wachten op een ongi. Vandaag was ik bij de gynae. voor de nacontrole van de curettage. Hij vertelde wél 1 ongi af te wachten. Ik was nieuwsgierig en vroeg hem naar het waarom. Ik dacht dat hij ook zou gaan zeggen vanwege het makkelijker rekenen als het raak zou zijn. Wat schetst mijn verbazing? Hij gaf aan dat het beter was om 1 keer te wachten, omdat de kans op een nieuwe miskraam na een curettage vóór de eerste ongi 10% hoger zou zijn dan wanneer je 1 keer je ongi afwacht. Dus wél een medische reden om te wachten. Hebben jullie deze uitleg ook al eerder gehoord? Hebben jullie 1 keer afgewacht? Dank jullie wel!
Wij hebben de 1e ronde niet gebruikt maar meer omdat ik nog aan het verwerken was. Tegen mij is gezegt dat na een miskraam je kans op een miskraam 11 procent was inplaats van 10 procent. sterkte van Chantal.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. En ook of er een verschil is tussen een curettage en een natuurlijke miskraam wat betreft het afwachten. Ikzelf heb zoiets van: als mijn lichaam er klaar voor is, dan komt er weer een eisprong. En als er een eisprong is, dan zul je alleen zwanger worden als je baarmoeder er ook weer klaar voor is. Ik wil er dus ook meteen weer deze ronde tegenaan. Als het allemaal meezit kan ik nog net een januari mama worden. Ach, en februari of maart is ook goed. En als het later wordt, dan is er ook niets aan de hand. Maar om die eerste kans express te laten schieten, dat vind ik zo jammer. Vooral omdat je wel eens hoort dat je dan juist extra vruchtbaar bent. De huisarts zei vanmiddag dat het beter was om de 1e menstruatie af te wachten, maar dat er ook mensen zijn die meteen weer zwanger worden en dat het dan prima gaat.
Hallo EsB, Ik heb ook met belangstelling alle meningen gelezen en inderdaad had ik hieruit ook geconcludeerd dat het alleen teltechnisch was. Ik heb zelf ook net een miskraam gehad maar er is mij niets verteld over wachten. En eigenlijk vind ik dit ook onzin. Niet vervelend bedoeld hoor, maar net zoals de natuur het beter weet dan wij en dus een niet levensvatbare vrucht afstoot, zal de natuur het ook echt wel weten of je lichaam klaar is voor een nieuw leven. Nu ben ik natuurlijk geen arts en die arts zal echt wel een reden hebben om aan te nemen dat het een verhoogd risico geeft, maar wat ís die reden dan? Want dat vind ik niet echt terug in zijn/jouw verhaal. Ik bedoel: is het omdat het slijmvlies nog niet dik genoeg is om een goede innesteling te hebben, of is er een andere aanwijsbare medische reden waarom het niet zou kunnen? Ja, 10% meer kans, maar dat heb je nu zowieso, omdat ze gewoon van gemiddelden uitgaan. Ik heb ergens gelezen (weet even niet waar sorry) dat je begint met 90% kans op een goede zwangerschap als je begint, en na de eerste miskraam nog maar 75% en dat neemt dus af naarmate je meer miskramen hebt gehad. Dit is echt niet vervelend bedoeld hoor, maar 10%...sinds wanneer ben jij een nummer? Sinds wanneer moeten wij ons laten (mis)leiden door cijfertjes? Ik zou zeggen: volg lekker je gevoel en als jij voelt dat je weer aan een zwangerschap toe bent en het lukt meteen...dan is jouw lichaam er ook echt wel weer aan toe geweest hoor! Goed heel verhaal: maar ik heb me er al eerder boos over gemaakt dat die percentages rondgegooid worden...wat heb je daar nu aan? We zijn toch mensen met gevoelens en mogen we alsjeblieft gewoon weer hopen op een nieuwe zwangerschap, dat is gewoon heel normaal en we hebben er recht op! Oe, ik geloof dat ik toch nog een beetje last heb van zwangerschaphormonen...hihihi Sorry voor mijn lange antwoord en voor als ik een beetje fel uit de hoek kom, veel succes!
Hallo, Dank jullie wel voor je reakties! Ik moet ook zeggen dat ik me een beetje overrompeld en achteraf ook wat 'boos' voelde bij de gynae. Het zijn inderdaad maar cijfertjes, maar die man staat niet echt stil bij je gevoel. Ik begrijp wel dat hij de feiten en de medische zaken weergeeft (daar heeft hij ook voor geleerd), maar uit ons dossier bleek ook dat het 1,5 jaar had geduurd voordat we eindelijk zwanger raakten. En dan ook nog bij de minderheid zitten waar het mis bij gaat, was wel erg zuur. En dus wil je inderdaad geen kans voorbij laten gaan en wij willen graag weer vooruit kunnen denken en hoop kunnen hebben. Ik denk dat wij er dus toch voor gaan... En ik hoop zooooo erg dat het niet weer 1,5 jaar moet kosten zucht...
mijn vk raadde mij ook aan 1 maand te wachten, alleen ik heb haar helemaal niet gevraagd waarom, maarja, ik was ook een beetje over mijn toeren toen...
Klopt een beetje. De kans op een miskraam is iets groter. Kans van 1 op 9 ipv 1 op 10. Maar..... de kans om zwanger te worden meteen na de miskraam is ook groter! Dus misschien dat die grotere zwangerschapskans, ook de kans op een miskraam iets groter maakt? Kijk hoe je jezelf voelt en of je eraan toe bent om weer zwanger te worden. Een miskraam verwerken heeft best tijd nodig en dat merk je pas weken na de miskraam.
Ik heb wel het advies van de gyn opgevolgd na mijn curettage, volgens hem had het met de aangroei van het baarmoederslijmvlies te maken, tijdens een curettage is toch 'met geweld' je baarmoeder leeggemaakt en dit heeft kans nodig om te herstellen. En ik kon trouwens ook wel een maandje rust gebruiken om de boel in mijn hoofd weer een beetje op orde te krijgen, dus ik vond het niet erg. Groetjes, Anakin.
Ik geloof dat ik mijn vraag toch ook eens bij de verloskundige op dit prikbord ga zetten... Ik ben eens benieuwd of daar reaktie komt en wat die dan is.... Groetjes, EsB
hallo allemaal Ik ben afgelopen donderdag gecuretteerd en heb deze vraag toevallig dus voorgelegd aan de gyn. Deze vertelde mij dus dat ik weer mag beginnen wanneer ik wil. Er is geen termijn voor. Wel moet je dus eerst niet meer vloeien.. (logisch lijkt me) Maar verder is het echt alleen voor de aantelling. Zo is het mij iig verteld..
@Laura: hoe weet je dat van die percentages die na een of twee miskramen hoger worden? Is dat echt zo? Heb namelijk anderhalve week geleden voor de tweede keer een miskraam gehad en ik word er niet echt vrolijk van als ik dat zo lees. Mijn gyn heeft dus ook aangegeven dat het beter is om je eerste menstruatie af te wachten. Ze gaf daarbij aan dat je lichaam met die eerste menstruatie aangeeft dat het weer allemaal 'normaal' is en daarmee dus ook dat je lichaam er weer klaar voor is. Maar goed ik ben de deskundige niet. Het lijkt me alleen een beetje onzin dat het alleen om het bepalen van de zwangerschapsduur gaat. Daar hebben ze echo-apparaten voor uitgevonden. Een gyn zegt het echt niet voor niets en het gaat volledig tegen mijn gevoel in dat wij nu condooms moete gebruiken, maar ik ga er echt vanuit dat ze dat niet zomaar zeggen en niet omdat ze anders later iets meer moeite moeten doen om te bepalen hoe lang je zwanger bent. Groetjes, Renée
@EsB: lijkt me slim om de vraag aan de verloskundige te stellen. Ben benieuwd wat eruit komt. Aan de andere kant, al die gyn's vertellen al wat anders...
Hallo, Ja, de kans bestaat inderdaad dat ook hier de verloskundigen iets anders zeggen. Maar goed, zoals jullie wellicht al gezien hebben staat de vraag nu ook op dit prikbord aan de vk gesteld. Nog geen reaktie. Ik ben benieuwd. Hoewel ik merk dat ons besluit toch wel al vaststaat, wil ik het toch eigenlijk wel graag weten... Vreemd dat gynae's er zo wisselend op antwoorden. Lijkt me toch niet zo'n moeilijke vraag voor de geleerden gynae's Groetjes, EsB
Ik kon echt niet wachten na miskraam. Meteen er weer voor gegaan. En... meteen weer raak. Het gaat prima tot nog toe.
Ik heb in februari een curettage gehad, in maart mijn menstruatie gekregen (bewust niet geklust) nu is het weer raak. Mijn gyn had geadviseert om te wachten en dat hebben we ook gedaan.
Nav het verhaal van Laura over percentages. Na meerdere miskramen is de kans op een nieuwe miskraam wel iets groter, maar niet zo heel veel groter. Bij mij was na 3 miskramen en mijn leeftijd (36) de kans op een miskraam nog maar 25%. Dus de kans dat het goed gaat is altijd stukken groter dan de kans dat het nog een keer mis gaat. Marsja
ik heb begin feb.een natuurlijk miskraam gehad. heb mijn VK ook gevraagd wanneer het weer mocht,had gelezen dat je een half jaar moest wachten(veeeeeels te lang) ze moest erom lachen! nadat het vloeien gestopt was mochten we er meteen weer voor gaan
Hallo allemaal, Eigenlijk had ik dat van die percentages als voorbeeld bedoeld: juist omdat ze overal met van de getallen smijten vind ik eigenlijk dat iedereen daar niet naar zou moeten kijken: je bent toch geen nummer? Maar goed ik ben wel even weer aan het zoeken gegaan of ik het terug kon vinden en ik vond gelijk de volgende tekst: Zwangerschap na een miskraam Als je 1 x een miskraam hebt gehad heb je erna net zoveel kans als ieder ander, dat je volgende zwangerschap goed verloopt (85-90%) Na 3 miskramen achter elkaar heb je 55-75% kans op een goed verlopende volgende zwangerschap (uiteraard is dit afhankelijk van de oorzaak die gevonden wordt voor je miskramen) www.babyopkomst.nl (Om maar aan te geven dat er overal andere percentages geroepen worden en je dus hier niet vanuit moet gaan!) Ik kreeg bijvoorbeeld heel veel te horen dat 1 op de 10 vrouwen een miskraam doormaakt...ja en? Moet dat mij troosten ofzo? Ik was daar dus een beetje boos over: het helpt niet om te weten dat het met zoveel procent kans weer mis kan gaan: je wil gewoon dat het de volgende keer wel goed gaat! Toch? Maar ik heb mezelf inmiddels voorgenomen om niet meer zo boos te worden. Wij proberen gewoon weer zwanger te worden en wanneer dat zal gebeuren bepaalt de natuur.
Ik heb gisteren even wat dingen opgezocht op google. Ik was toch wel benieuwd of er medisch iets tegen is om direct weer zwanger te worden. Het blijkt dat het niet uitmaakt of je in de 1e ronde na een miskraam of in een latere ronde weer zwanger wordt, de kans op opnieuw een miskraam is gelijk voor alle rondes. Wel is het zo dat bij de meeste mensen de hormonen in de 1e cyclus nog niet hun oude patroon volgen, maar de cyclus daarna is het al zo goed als genormaliseerd. Ook is er een verschil in de structuur van het baarmoederslijmvlies in de 1e ronde tov de ronden daarna. Deze verschillen bepalen niet of het opnieuw mis zal gaan als het vruchtje goed is ingenesteld, maar misschien wel de kans of je direct weer zwanger kan worden. Soms is er ook geen ovulatie in die eerste ronde. Zo heb ik het begrepen uit de artikelen die ik heb gelezen. (ik hoop dat ik het goed heb begrepen ) Wij gaan er in ieder geval ook meteen weer voor, en laten ook de natuur bepalen of het lukt of niet.
Tsja, het blijft dus wel een wat lastige vraag. Ik denk dat wij er ook weer voor gaan, de natuur zal inderdaad wel bepalen hoe snel dit dan gaat. Voor de mensen waar het de eerste keer weer raak was: waren jullie sowieso ook al zo snel zwanger (dus voor de miskraam)? Of werken de hormonen altijd wat gunstiger mee als je net zwanger bent geweest? Ik hoop zo dat wij niet wéér zo lang moeten wachten... Het was pas na 1,5 jaar raak... Ik hoop zo dat mijn hormonen mij dit keer gunstiger gezind zijn Voor de dames die ook weer aan het klussen zijn : ik duim voor jullie! Groetjes