Bijvoeding 16 weken.

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Rikky, Dec 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rikky

Rikky Actief lid

Mar 25, 2014
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn kleintje is vandaag 16 weken en ik wilde ECHt gaan beginnen met bijvoeding.

Tussen 2 voedingen gaat niet want als hij hapjes fruit/groente heeft wil hij daarna de fles omdat ik hem natuurlijk nog niet veel groente/fruit ineens geef. Hij huilt dan constant dat het niet snel genoeg gaat en zo is het niet fijn.

Zou het erg zijn als ik dit gewoon na zijn fles geef ? Of rek ik dan zijn maagje uit of valt dit wel mee ? Of de fles wat kleiner maken en na de fles geven ?

Voor de fles gaat dus niet want dan huilt hij net zolang tot hij de fles krijgt en tussen 2 voedingen werkt ook niet bij hem.

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Melk blijft de hoofdvoeding dus zou die altijd eerst geven.

Aangezien je bijvoeding begint met een paar lepeltjes rekt zn maagje hier niet meteen van op..

3. MI87

MI87 VIP lid

Dec 21, 2012
    5,119
    1
    0
    Hier ook eentje die niet rustig een hapje eet vlak voor de fles. Dan heeft hij veel te veel honger en geen geduld voor de lepel.

Ik geef een half uur tot uurtje na de fles. Dan is hij inderdaad even boos omdat het hapje op is haha maar speen erin of even wachten en de bui is over en weer vergeten.

4. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

Jun 5, 2013
    1,042
    80
    48
    ik denk niet dat zn maagje oprekt van 2 hapjes groente, dat is niet de reden dat bijvoeding pas vanaf 4 of 6 maanden gegeven wordt. Dat heeft namelijk te maken met de belastbaarheid van de darmen.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,942
    113
    Female
    Maar, heb je het al geprobeerd of denk je dat het zo gaat?

Eerst de fles geven, dan hapjes. Gewoon de hoeveelheid die je nu geeft.Je kundje is nog echt heel piep, tot 6 maanden blijft melk de hoofdvoeding. Pas daarna gaat bijvoeding langzaam melk vervangen.

6. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Tot 1 jaar is geloof is ik de melk de hoofdvoeding,

Persoonlijk vind ik 16 weken echt veel te vroeg, ik zou zelf zodra ze aan tafel kunnen zitten in een stoel en zelf eten pakken tafel en in hun mondje stoppen ze Laten mee eten, dus rapley,

Onze zoon 4 maand toen hij potjes kreeg, door dat hij alleen maar potjes wou tot 2 jaar hebben we onze dochter rapley gedaan en is ons enorm goed bevallen,

Onze middelste met 8 maanden en de jongste ook met 8 maanden, en dan niet voeden ofzo maar puur wat ze zelf pakken en in hun mond stoppen,

Maar dat is natuurlijk ieders eigen keuze,

Als je potjes wil geven of gepureerd vers voedsel met 4 maanden zou ik het inderdaad pas na de fles doen, omdat nu de melk gewoon nog heel belangrijk is

7. babytjuhh

babytjuhh Bekend lid

Jan 24, 2011
    630
    5
    18
    NULL
    NULL
    geef je en groente en fruit?
    hier geven we hem 1 uur tot 1 1/2 uur voor de avond fles (fles van 17.00/18.00) en dat gaat prima!
    we geven hem (alleen) groente (vers en gepureerd) zo'n 6 thee lepeltjes en daar heeft hij echt genoeg aan!
    hopelijk krijgen jullie gauw ritme!

8. Celika

Celika Fanatiek lid

Jul 15, 2013
    1,893
    381
    83
    Female
    Dicht bij de zee
    Idd melk is de hoofdvoeding tot 1 jaar.

Zou het na zijn fles geven en zou zeker niet met en fruit en groente beginnen.
    Ikzelf vind 16 weken te vroeg om met bijvoeding te beginnen maar is jouw keuze hoop dat je kindje er klaar voor is.

9. penseel

penseel Niet meer actief

Gewoon de fles geven en af en toe beginnen met een lepeltje fruit of groente. Je kunt er de tijd voornemen je merkt snel genoeg of ze het lekker vinden of niet. Hier begon ik er mee door dochter met een lepeltje te laten spelen die heeft ze grondig bestudeerd haha.

Wel er blijven maar dat geld met alles.

En te vroeg vind ik het niet het mag van af vier maanden. Maar het moet niet.

10. Ellin

Ellin Actief lid

Aug 3, 2010
    323
    13
    18
    NULL
    NULL
    Toen wij met onze oudste begonnen met 4 maanden met fruit als bijvoeding was het ook altijd huilen tot hij weer een fles kreeg. We zijn toen gestopt met het geven van fruit, omdat we het idee hadden dat hij huilde omdat het niet lekker op zn maag viel of hij er zich niet zo goed raad mee wist. Misschien is dat bij jou kleine ook wel zo.
    Met 5 maanden weer begonnen en toen met groente en toen geen verdriet als hapjes op waren en kon ik het gewoon tussen twee flessen in doen. Maandje later weer fruit gedaan en ging toen ook prima.

11. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,295
    10,263
    113
    Wij zijn begonnen met 4.5 maand en toen kreeg hij echt maar iets van 2 theelepeltjes groente. Zou beginnen met bloemkool of wortel. Het is echt proeven. Fruit deden we pas nadat hij verschillende groentes goed at.
    Wij gaven het tussen de flessen in net wanneer je kindje goed wakker is.

Mocht het niet gaan of niet lekker vinden kun je altijd stoppen en een week/ maand later weer proberen.

12. talkingchair

talkingchair Niet meer actief

Dit dus.

13. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

Oct 23, 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    16 weken is vroeg hoor! WHO raad aan vanaf 6 maanden, en dan blijft melk tot een jaar hoofdvoeding. Betekend dus eerst melk, dan bijvoeding.
    Waarom wil je nu al starten? Heeft je kindje interresse in wat jullie eten? Kan hij goed zitten in kinderstoel?

Wij gaan bij ong 6 maanden starten met Rapley-methode. Dus zelf stukjes vastpakken, proeven en eten náást bv op verzoek. Op die manier verstoor je intuitie voor voeding van kind het minste. Ik bepaal wat er gegeten word, Uk kiest hoeveel. En pure smaken. Niet gemixt (geen banaan met appel maar of of).

In ieder geval succes en hoop dat het snel gaat zoals jij wil. Jou kindje, jou keuze! :)

14. Berdientje28

Dec 28, 2014
    47
    0
    6
    NULL
    NULL
    Grappig om te lezen al die verschillende reacties. Hier na cb overleg ook met 16 weken begonnen met bijvoeding geen probleem :) inmiddels 2 weken bezig en hij eet nu bijna een heel potje fruit en een heel potje groente het is qua flessen nooit een grote drinker geweest zitten al weken op 4 flessen van 150 cc en dit is prima te combineren tussen de flessen door ook nooit last gehad van krampjes of verstopping. Kortom kijk naar je kindje probeer het en lukt het om wat voor reden dan niet kan je altijd stoppen

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,942
    113
    Female

4 maanden is de absolute ondergrens.
    Daar is verder ook helemaal geen discussie over. De medische wereld
    is het hier over eens. De discussies liggen meer op het 4/6 maanden vlak.
    Het advies van het cb om eerder te beginnen, is dus gewoon een slecht advies.
    Echt alleen in grote uitzondering, iom een KA, is eerder beginnen oke.

16. Rikky

Rikky Actief lid

Mar 25, 2014
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nu geef ik het na de fles en gaat het goed :)

Hij eet trouwens al zo een half potje worteltjes weg.
    Een hele zal ook wel gaan maar dat mag nog niet van mij.

Hij heeft er geen buikpijn van en poept ineens weer super goed wel knal oranje soms haha..

Ik geef nu al 5 dagen half potje worteltjes per dag zou ik nu al een andere groente kunnen introduceren ?

17. Ellin

Ellin Actief lid

Aug 3, 2010
    323
    13
    18
    NULL
    NULL
    Ja hoor, dan kan je een nieuwe groente introducuren! Ik deed vaak 3 dagen hetzelfde. Fijn dat het nu beter gaat en zonder huilen!

Share This Page