Hallo, Ik zit met een probleempje! Mijn linkerborst is al een week of 3 erg gevoelig, vooral de tepel. Ik dacht eerst dat het kloofjes zouden zijn, maar ik smeer me suf met lanoline na elke voeding al een tijd en geen verbetering.. De pijn tijdens het voeden is nog te doen, maar na de voeding steekt het door in de hele borst! Echt niet fijn!! Rechts niks geen last.. Ik zie daardoor steeds erg op tegen de voedingen links.. Er zit een klein wit puntje op de tepel links, maar volgens mij is het geen blaar! Borst gaat wel elke x goedleeg!! Heb jij misschien een idee wat het kan zijn?? Kan ik spruw hebben aan 1 kant? Zoontje heeft geen witte plekjes in de mond of uitslag op de billen.. Zou een miconazol kuurtje nog te proberen zijn? De pijn is echt niet te houden soms en ik baal er flink van! Ik hoop dat je tips hebt!! Bedankt voor het lezen in ieder geval!
Ik hoop eigenlijk dat je nog even reageerd.. heb al contact gehad met een lactatiekundige, maar die kan maandag pas langs komen... Hoop dat je misschoen nog tips voor me hebt, pijn is nog niet minder
Och, ik zie het nu pas....hoe is het nu gegaan? Is de lactatiekundige langs geweest? Ik heb het natuurlijk niet gezien, maar denk aan een melkblaartje. Wanneer de borst goed geleegd wordt is dat fijn. Maar hoe is het met de pijn? Laat je horen wat ik nog voor je kan betekenen?
Hoi Heidi bedankt voor je reactie.. Ze is wel langs geweest, maar er is nog niets duidelijk helaas.. Het is geen blaar denkt ze.. Het witte plekje zit soort van IN de tepel, niet echt erop, dus we denken niet dat het een blaar is.. )heb ook al 2 x geprobeerd het door te prikken, maar dat helpt niet) De pijn is nog steeds flink aanwezig!! Ben nu lecithine gaan slikken.. Mijn mannetje moet aan die kant ook echt trekken om het eruit te krijgen lijkt wel. Hoop echt dat het gauw beter gaat!
Heb net weer telefonisch contact gehad.. We zijn er ondertussen achter dat er een gedeelte in mijn linkerborst niet goed doorstroomd. Het "koekt" een beetje aan waardoor mijn kleintje ook erg moeite heeft om de melk er uit te krijgen.. Het zit niet verstopt, want al ik na een voeding nog iets in de borst knijp komt er wel wat uit, maar erg waterig.. Uit de andere kliertjes komt dan de vette achtermelk, maar uit dat witte (aangekoekte) stukje komt waterige melk.. Snap je wat ik bedoel? Heb jij daar ervaring mee?? De lactatiekundige kon me niet echt meer verder helpen.. Ik ben begonnen met lecithine om de doorstroom wat te verbeteren, maar dat geeft nog niet echt resultaat..Hoop dat je misschien nog tips voor me hebt! Alvast bedankt voor het lezen!
Heb je een warmtecompres geprobeerd? Neem een wegwerp luier, vul die met lekker warm water (maar niet te heet) Vorm deze echt een kwartier om je borst zodat het helemaal goed doorwarmt. Dan kolven of voeden. Tussen de voedingen door kun je een watje (zo'n schoonmaakschijfje bijvoorbeeld) gedrenkt in olie in je beha kunnen doen. Mogelijk dat het plekje wat steeds dicht gaat hierdoor open weekt en dan kun je proberen of je het heel voorzichtig met een handdoek bijvoorbeeld weg kunt wrijven. (zachtjes, altijd zachtjes!) Of met zo'n heel fijn kammetje er voorzichtig langs gaan. Het kan zijn dat wanneer er wel melk uit komt dit inderdaad ingedroogde melk lijkt. Soms beetjes, soms tot een sliertje. Massage kan ook helpen. Hoe werkt de lecithine? Neem je dat nog? En hoe zit het met koffie, cafeïne inname, chocolade....mocht je dat meer dan gemiddeld nemen, dan even achterwege laten en zien of dat verschil uitmaakt. Ik hoop dat je het weg kunt krijgen en dat je dan zonder problemen verder kunt voeden. Komt het terug of blijft het een probleem, bedenk dan dat je als het zo vervelend blijft op 1 borst verder kunt voeden. Je bouwt dan de pijnlijke borst af.... Just a thought. Heel veel succes!
Bedankt voor je uitgebreide antwoord/uitleg! Top!! Wat kan koffie/chocola veroorzaken? Ik drink geen koffie, maar hou wel eg van chocola.. Veranderd dat de melk?? Nogmaals, bedankt dat je zo meedenkt!!
Chocola en koffie maken soms dat melkkanaaltjes minder makkelijk doorstromen. Sommige moeders zeggen dan dat de borst meer bobbelig aanvoelt. Ben je gevoelig voor verstopte melkkliertjes, dan kan lecitine, een voedingssupplement helpen.